Решението на съда в Лайпциг да одобри въвеждането на забрани за движение на по-стари дизелови автомобили в центровете на някои градове може да изнесе проблема със замърсяването на въздуха на изток - към България, Румъния и други източноевропейски страни, пише EuroNews.
Хамбург вече започна да пише конкретни текстове по забраната, като те ще влязат в края на април. Щутгарт и Дюселдорф също бяха посъветвани да обмислят подобна забрана, а се очаква и други германски градове да последват примера.
Експерти казват, че промяната на нагласите спрямо дизеловото гориво и ограниченията, които градовете ще наложат на най-замърсяващите автомобили, ще накара германците да започнат да продават колите си, които се движат с нафта.
Юлия Полисканова, експерт по качеството на въздуха, казва, че тези автомобили най-вероятно ще тръгнат към страни като Румъния, България, Полша и Чехия.
"Ако имате сравнително нова дизелова кола [в Германия] и вече не струва почти нищо и знаете, че след няколко седмици няма да може и да отидете с нея на пазар в центъра на града, какво бихте направили? Ще се опитате да се отървете от нея", казва тя.
Забраната в Германия е последният епизод от обръщането на страницата и загърбването на дизеловите автомобили, което се ускори, след като Volkswagen призна през 2015 година, че е лъгала на пробите за замърсяване.
Париж, Мадрид, Атина планират да забранят дизеловите автомобили от центровете си до 2025 година, а Рим - година по-късно. Кметът на Копенхаген иска ограничения още от следващата година. Франция и Великобритания ще забранят продажбите на автомобили с двигател с вътрешно горене от 2040.
Но докато в големите западноевропейски градове има желание за справяне с проблема със замърсяването на въздуха и всички болести, които причиняват той, в източната част на континента тази тема не е на дневен ред, казва Полсканова.
"В източна и централна Европа няма зони, в които да е позволено движението само на автомобили с ниски вредни емисии, или забрана за дизелови коли", посочва тя. И коментира, че германските автомобили е много вероятно да тръгнат към градове като София или Прага, в които замърсяването ще е факт през следващите години.
"Смятаме, че трябва да бъде оценено какви мерки трябва да бъдат предприети, за да може градовете в източна Европа да не позволяват регистрирането на тези автомобили, освен ако не са били поправени", допълва тя.
Полша, която миналия месец официално наруши правилата в ЕС за чистота на въздуха, има едни от най-замърсените градове в блока, включително Краков, който е номер едно в страната по замърсяване с частици PM10, които са резултат и от дизелови двигатели.
Природозащитници в Румъния също се притесняват от ефектите от забраната в Германия. Четири от пет коли, регистрирани в северната ни съседка през миналата година, са били втора употреба. Там, както и в България, няма по-високи данъци за по-замърсяващите коли, което прави страната рай за покупка на стари дизели.
petar-doynov
на 08.03.2018 в 12:51:06 #1Ама сте смешни. Що не разведете направо пиратското знаме, той тоя череп горе не е достатъчен! Та, да си дойдем на думата - по-страшни са "старите" дизели от Германия, отколкото трийсетгодишните бензинови автомобили, които бълват повече сажди или същите по възраст дизели, които са вече в България, като и едните и другите са много по-опитна и с по-канцерогенни изгорели газове от немските и като цяло "западноевропейските" дизели! Не се правете на ощипани госпожици и си затворете устите (и си вържете ръцете в този случай) докато не намерите работещ начин да повишите доходите на хората, за да могат да си позволят нови автомобили!