В САЩ завърши третото рали за роботизирани автомобили, организирано от Агенцията за съвременни отбранителни изследвания DARPA.
За разлика от състезанието Grand Challenge, което се проведе през 2005 г. в пустинята Мохаве (щата Невада), сегашното Urban Challenge беше организирано в условия, максимално доближаващи се до градските.
Киберавтомобилите трябваше без каквато и да е външна помощ да преминат разстояние от 90 км за по-малко от 6 часа. При това, роботите трябваше да избягват сблъсък със стационарни препятствия и другите участници в движението, да спазват маркировката, пътните знаци и адекватно да реагират на пътната обстановка.
Както съобщава Wired News, най-добре от всички се справи роботизирания автомобил с висока проходимост Chevrolet Tahoe, конструиран от Tartan Racing Team от университета Карнеги-Мелоун.
Движейки се със средна скорост 22,5 км/h, този робот първи достигна финала и донесе на своите създатели наградата от $2 млн.
Втори в състезанието завърши робота, базиран на Volkswagen Passat, принадлежащ на екипа от Станфордския университет - неговата награда е $1 млн.
В челната тройка влезе и Odin, базиран на автомобила Ford Escape Hybrid, разработен от инженерите на политехническия университет във Вирджиния. Създателите на Odin прибраха награда от $500 000.
Трябва да отбележим, че участниците в ралито Urban Challenge бяха екипирани по последна дума на техниката.
Така например, роботът от Станфордския университет за ориентиране в пространството използваше 64 лазерни сензора за формиране на триизмерна картина, пет радара, свръхточни приемници за спътникова GPS навигация и др.
Впрочем, неотдавна в САЩ се проведе и съревнованието на NASA X-Prize Lunar Lander за разработка на летателен апарат, който да извърши кацане на повърхност, имитираща лунната. В хода на това състезание, единственият негов участник претърпя крушение поради пукнатина в двигателя.
Източник: PCworld.bg