На хеликоптерната площадка при тунел "Железница" на автомагистрала "Струма" ще могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3,750 тона, съобщиха от пресцентъра на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

От пътната агенция посочват, че максималното тегло на една медицинска въздушна линейка заедно с оборудване, гориво и екипаж е около 3,175 тона. Хеликоптерната площадка при тунел "Железница" ще може да се ползва и от вертолети на държавни институции - от Военновъздушните сили (ВВС) за спасителни операции при тежки или масови инциденти, от Планинската спасителна служба (ПСС) и др.

Площадката е разположена на около 410 м от южния портал на тунела в посока от Благоевград към Кулата и на 40 м от главен път І-1 (Е-79). До нея ще може да се достигне по първокласния път с отбиване на при разклона за с. Железница, а също и по новия около 5-километров участък от автомагистралата и тунел "Железница", които предстои да бъдат въведени в експлоатация в края на февруари. Очаква се до края на месеца Държавна приемателна комисия за издаде акт 16 и разрешението за ползване за новата автомагистрална отсечка.

Хеликоптерната площадката е с асфалтобетон, а размерите й са 40 м на 40 м. Разположена е на 315 метра надморска височина. Определянето местоположението й е съобразено и със и скоростта на вятъра в района. Съоръжението разполага с видеонаблюдение и всички необходими системи за сигурност и комуникация, пожароизвестяване и т. н., които са част от системите за безопасност на тунел "Железница".

АМ "Струма" е първият пътен инфраструктурен обект, на който се изгражда хеликоптерна площадка. Тя е част от проекта за строителство на тунел "Железница" и е изградена по одобрен и съгласуван технически проект, с издадено разрешение за строеж на 5 март 2020 г. Стойността на извършените строително-монтажни работи само на площадката са 280 000 лева с ДДС. Предстои площадката да бъде регистрирана в Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" като болнично вертолетно летище.

Тунел "Железница" е най-дългият пътен тунел у нас. Той разполага с две отделни тръби за движение във всяка от двете посока. Дължината на всяка тръба е около 2 км. Съоръжението има енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Двете тунелни тръби са свързани с напречни връзки, които да служат за евакуация в случай на тежък пътен инцидент. Има 2 напречни връзки за автомобили, по които ще могат да минават линейки, пожарни и други специализирани машини, както и 4 връзки за пешеходци.