Министерството на отбраната на България ускорява строителството на секретни съоръжения, необходими за новите изтребители F-16, които се очакват в страната в началото на следващата година. Според стенограма от заседание на правителството, проектът за изграждане на инфраструктурата е изправен пред "значително забавяне", което се компенсира чрез пренасочване на ресурси от април.
Служебният министър на отбраната Атанас Запрянов пояснява, че за да бъде наваксано изоставането, е взето решение по Закона за обществените поръчки (ЗОП) да се възложат поръчки на фирми, препоръчани от Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС). Тези мерки позволяват съкращаване на процедурите, но се въвеждат и "по-високи изисквания" за подбор, като се гарантират равни условия за потенциалните изпълнители.
Американската страна е изразила притеснения, че липсата на инфраструктура може да попречи на редовните полети на новите изтребители и да увеличи разходите за поддръжка. При недостатъчна летателна дейност се налагат допълнителни мероприятия за съхранение на самолетите, чиято стойност расте с времето. Поради договорни ограничения, допълнителните разходи за резервни части и консумативи за съхранение не са предвидени в бюджета.
България вече е понесла финансови загуби заради липсата на сертифицирана инфраструктура. Миналата година страната е платила десетки хиляди долари за съхранение на произведените управляеми авиационни ракети, което подчертава значението на навременното завършване на инфраструктурните проекти.
Очакваната стойност на четирите секретни съоръжения в авиобаза "Граф Игнатиево" възлиза на малко над 201 милиона лева с включен ДДС, като строителството е изцяло българска отговорност, подчертава министър Запрянов.
Първите два самолета F-16 ще бъдат доставени в България до края на първото тримесечие на 2025 г., а всички осем изтребителя от първия договор се очаква да пристигнат до края на третото тримесечие.
oxoo
на 04.11.2024 в 12:38:56 #119 "през последните 20 години"вече нямаше нищо читаво,така,че не ми говори за случайности,не се хваля,знам обаче какво ми костваше,да не бъда резервист,защото закона ти го повелява,щом са решили надлежните органи,отърване няма.За мл.сержант,ти го казах,за да разбереш,че не съм бил кадровик,а няма да ти кажа какви"галоши"с пагони имаше,а сега са много повече!
projekt
на 04.11.2024 в 09:13:27 #10за какво ни е писта. то самолети няма.....ние писта ще строим..... преди години дойдоха няколко ф35 и кацнаха на съществуващите писти. по разни статии в медиите може да се окаже че за парите които дадохме за старите Йфейс лифт" ф16, можехме да купим близо два пъти повече ф35. вярно че самите американски военни се оплакват от ф35, но все пак е нов самолет, ще му изчистят проблемите. а ние взехме най старите самолети. интересно ако има нужда от използване в реални бойни действия......тия писти как ще ги поддържаме щом ф16 е толкова капризен. родните демократи забравят нещо важно. ние в момента нямаме 30-40 милиона на година за гориво на сегашните самолети и пилотите ни почти не летят и затова толкова често стават инциденти. сега ще е същото. няколко милиарда лева за нови самолети.....които ще стоят в хангарите защото няма пари за гориво, няма пари за части....... пъна олигофрения по българо американски. а и нека си спомни какво се случи преди поръчката на тези самолети за милиарди. САЩ заговориха за корупция при Борисов, почнаха санкции по закона Магниткси. после Бойко отиде и набързо подписа договора и приказките за корупция отпаднаха. Борисов си купи "индулгенция" за демократите които не обичат да четат и не познават историята, може да им е интересно какво означава индулгенция. в миналото католическата църква е предлагала опрощаване на грехове срещу заплащане. тоест може да вършиш всякакви грехове, но когато се платиш на църквата, тя ти ги опрощава и ти си "чист" пред бог. горе долу това направи и нашия г-н Борисов. плати си на САЩ,ама го направи с нашите пари без да ни пита. просто подписа един договор за милиарди. самолетите трябва да дойдат миналата година, а още ги няма. обаче няма санкции, няма неустойки..... ако бяхме "нормална" държава......може би щеше да е в затвора за претърпени загуби в особено големи размери....а той се гласи а прокурор. да сме живи и здрави и да се навеждаме по ниско на господарите от "посолството".
glider
на 04.11.2024 в 00:17:54 #9охоо, дали съм лаик най-малко можеш ти да кажеш. Нито ме знаеш, нито познаваш, но от висотата на службата си (през миналия век) в ПВО раздаваш квалификации. Това, че си служил някога във ВВС (ПВО, както сам се хвалиш) не означава, че си стъпвал на летище, а даже и да си стъпвал по случайност, едва ли си могъл да влезеш в тънкостите на летищната работа. Само ще ти кажа, че поради характера на работата си през последните 20 години съм доста запознат с нещата във ВВС и особено с тези по летищата. И най-вече с комуникациите и навигацията. Повече няма да кажа, защото е класифицирана информация, която не се "пляка" тук и там, най-малкото по форумите. А колкото до ПВО, макар че и там съм запознат, ако се наложи да се ограмотявам ще се обърна към мой близък, на когото целия живот е минал в тази система и е стигнал доста по-нагоре от вас, др. мл. сержант. Айде със здраве.
знайко
на 03.11.2024 в 21:03:36 #8Дансаджиите могат само да контролират лоялността на строителите и достапът им до секретна инфо. Качеството на строителството е съвсем друго нещо....
oxoo
на 03.11.2024 в 17:18:13 #7ПП нямаш си на представа,колко наземен персонал и съоръжения са нужни на едно летище,прекалих с думите,ти и не само ,няма как да го разбереш,трагедиите го показват!
oxoo
на 03.11.2024 в 17:12:50 #6ПП даже не знаеш какво е огледално провеждане и отчитане на стрелбите......мл.сержант съм,мерач от системата С 60.
oxoo
на 03.11.2024 в 17:08:38 #54 На лаик трудно се обяснява,служил съм в ПВО,като редовен войник и многократен/5 пъти мобилизация/ запас с учения и стрелби в Шабла,това е достатъчно!
glider
на 03.11.2024 в 15:36:40 #4#3, я да ни просветлиш малко относно персонала, че виждам си доста навътре. Щото летателния и поддържащ персонал се обучава в САЩ, и към момента на идването на самолетите ще е готов. А какво разбираш под навигационен персонал чакам да обясниш. Освен ако просто е трябвало да пляснеш поредната опорка.
oxoo
на 03.11.2024 в 13:24:09 #3Самолетите не са наши,просто ги купуваме за американците,най - малкото,нямаме летателен,навигационен и подържащ персонал.Интересно е,защо са толкова нежни за пистите тия авиационни"чудеса"!
glider
на 03.11.2024 в 11:11:36 #2Е, не е само Шиши. Ми Баце къде го оставяш. За какво се поти човекът да печели избори след избори. И ква стана тя накрая? Уж самолетите бяха на хартия, пък то дошло време да идват, а ние не можем да си оправим още пистата и къщичката за "джепането".
dimitar-dimitrov-Lr8W7Yy2
на 03.11.2024 в 10:48:37 #1Да. Пеевски препоръчва подходящи фирми. Хайде да е хаирлия!