Към 31 октомври тази година в България са станали 5526 пътно-транспортни произшествия.
Това е само част от зловещата статистика, заради която и тази година „Охранителна полиция" и КАТ стартираха акция „Светлина". Основната цел, която си поставят организаторите, е намаляването на предпоставките за пътнотранспортни произшествия.
Служители на КАТ „Пътна полиция" и представители на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация" ще проверяват изправността на фаровете и подготовката на моторните превозни средства за есенно-зимния сезон и ще сигнализират за установени нередности в пътната маркировка и уличното осветление.
„В последните 2-3 години постигнахме такова намаление, че всеки един ден загива по един човек по-малко. Това е много значимо и много голямо", коментира зам.-дир. на „Охранителна полиция" Алекси Стратиев.
Той подчерта, че е важно да се привлече вниманието и на пешеходци, и на шофьори. „Много от тях не са потенциални груби и системни нарушители, а просто пропускат неща, които водят до фатални последици. Статистиката обаче показва, че вървим в една много правилна посока", коментира Стратиев.
Главен инспектор Антон Антонов, началник на отдел „Пътна полиция" при ГД „Охранителна полиция" обясни, че основната цел на акцията е да се постигне първо превенция на водачите и те да проверят своите фарове, гумите и изправността на автомобила.
Освен това той обърна внимание, че зимният период е особен период за движение, когато скоростта трябва да бъде намалена, а светлините да бъдат изправни.
„Акция „Светлина" се организира, защото предстои зимният период, видимостта става по-малка, пешеходците обличат тъмни дрехи, а скоростта на движение продължава да бъде същата, следвайки летния период", обясни още Антон Антонов.
Предвижда се извършване на проверки с Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", като основно ще се използва подходът за широко обхватен контрол, така че значителна част от водачите да бъдат проверявани. „Тази година сме извадили уредите от пунктовете за регистрация, така че да могат да бъдат проверявани автомобилите на пътя. В тази част ще има доста санкционирани водачи, които не са си регулирали фаровете", обясни още Антонов.
По думите му, чрез партньорството на Съюза на българските автомобилисти, който желае, ще може да отиде да си провери фаровете и да получи безплатна консултация. Паралелно с акцията, съвместно с общините ще бъдат огледани особено рискови участъци, където условията за пресичане на пешеходците не са добри.
Ще се проверяват платната, пешеходните пътеки и местата, на които има възможност за неправилно пресичане на пешеходците, осветляването на пешеходните пътеки, както и осветлението по основните направления за движение.
Партньори в акция „Светлина" са Съюзът на българските автомобилисти, Асоциацията на автомобилните производители, Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението, БЧК и Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация".
Красимир Костов изтъкна, че от началото на годината при произшествията след сблъскване между МПС има значително намаление на загиналите, но се констатира увеличение на произшествията и на броя на ранените.
На второ място в статистиката са произшествията с пешеходци - 1589 инцидента от началото на тази година. 105 пешеходци са убити при тези катастрофи, което е 20 % от всички загинали при пътни инциденти.
В сравнение със статистиката от 2010 г. тези инциденти са намалели. В сравнение с 2005 г. с над 3% е намалял относителният дял на загиналите пешеходци.
1572 автомобила са катастрофирали самостоятелно, обясни Костов. 41,8% от пърниците в тези автомобили са загинали, а 31% са ранени. В сравнение с миналата година загиналите са намалели, но ранените са се увеличили.
Тежестта на произшествията извън населените места е по-висока заради високите скорости. Най-голяма концентрация ка ПТП има в големите градове - София, Пловдив, Варна, Русе, Бургас, Стара Загора, като най-често пътните инциденти стават в петък, събота и неделя.
134 са произшествията в районите на спирките на обществения транспорт. За периода 1 ноември до 31 март 2011 г. най-много са произшествията с пешеходци. Причините най-често са внезапно навлизане в платното, неправилно пресичане без използване на пешеходна пътека, обясни Красимир Костов. По думите му, тревожно висок е броят на катастрофите заради отнемане на предимство.
XXX
на 01.11.2011 в 21:45:08 #11luke1 | 01.11.2011 17:54 Обикновено ъгълът на регулиране снопа светлина на фаровете е между -0.7 и -1.5 градуса от хоризонтала, означава се от производителя с малък стикер на или около корпуса на фара, вижда се като отвориш капака. Всеки сервиз е наясно за какво става въпрос, използва се елементарен уред, и ако не са потрошени механизмите за регулиране на фаровете от некадърна намеса, регулировката става за две-три минути. Всички фабрични ксенони имат система за динамична промяна на ъгъла на фаровете в зависимост от натоварването на колата и движенията на каросерията по пътя. Плюс система за измиване, пак за да не заслепяват. Ментаците естествено нямат нито едното, нито другото. Като ги монтират на фарове с разсейващо стъкло (не "кристални" или с "лупи") заслепяват жестоко, светят неравномерно и пречатне само на насрещните шофьори,ами и на пишман гъзарите. Колкото по-синьо светят (защо ли фабричните са на 4200 К цветна температура, а ментаците - на 6-8-10000 К?),толкова по-зле осветяват пътя, но за гъзетата това не е проблем. В Германия например е ЗАБРАНЕНО да се монтират такива ксенони, тук естествено всеки смята, че може да прави каквото му кефне, само да изглежда яко и да му завиждат комшиите.
teanna
на 01.11.2011 в 20:05:50 #10Много ме дразни,когато срещам полицейски и учебни коли с незапалени фарове!
Jesus Antonio
на 01.11.2011 в 18:53:20 #9Още една държавна машина и способ за корупция, а иначе спирали корупцията, та даже и сайт за това има!!! Защо никой не каза до сега в тоя сайт колко жалби има???? В Америка за 2 години никой не ми иска жилетка, пожарогасител, аптечка или каквото и да е от сорта - на практика след като имаш застраховка и ти се подпали колата , просто слизаш и звънкаш на пожарната пък когато доийдат техна си работа, те са отговорни колко ще ти изгори колата. На практика в колата ти е задължително да имаш застраховка, която там Гражданска и Каско в едно , незнам тука защо изнудват хората за отделни застраховки , след като тази задължителната лично аз не знам за какво я плащам........ Предполагам че е заради това че като ми разбиха колата дойдоха от полицията гледаха като пребити и след 3 месеца ми изпратиха любезно писмо че не могат да открият извършителя! Ами то без да се взимат отпечатъци май няма как да стане да го открият..... Да не почваме пък темата за пътната маркировка , особенно в някои проходи , когато падне мъглата как се кара,нека Главен инспектор Антон Антонов и неговите колеги да попътуват през зимата през хубавата Стара Планина и по точно през прохода Петрохан да видя дали без осова линия е лесно за каране ???????????????????????
Miki
на 01.11.2011 в 18:42:27 #8luke1 | 01.11.2011 17:54 Фаровете на много коли могат да променят ъгъла на снопа светлина както си карате, защото са снабдени с електромоторчета и могат да се въртят в определени граници. Само че това завъртане става едновременно за двата фара. Реглажа на фаровете е отделна работа. Регулира се положението на рефлектора спрямо носача. За целта има регулационни винтове и не е сложно. Всеки сам би могъл да си го направи, като спре на около 4м. от по възможност бяла стена и настрои левия фар да свети с около 25-30см. по-ниско от десния. Ако не е направена тази регулировка, фаровете ще светят единия нагоре, другия надолу както пишат някои колеги тук.
сан бернар
на 01.11.2011 в 18:10:28 #71.независимоче има разни копчалъци за нагоре-надолу на фаровете, винаги се налага да се прави първоначална регулировка. Дори на най-съвременните коли. А после в зависимост от натоварването ( предницата се "вирва" при натоварване), се извършва ръчно дорегулиране. 2. Няма фарове за мъгла, а такива за използване при намалена видимост. Май такава се води под 50 метра, но не съм сигурен. Тя включва мъгла, силен дъжд или снеговалеж, силно запрашаване, та дори и пожар край пътя, който създава намалена видимост ( дим, пушек и смоуг он дъ хайуей).
alex_z
на 01.11.2011 в 17:13:18 #6Съгласен съм с XXX - има прекалено много колеги шофьори, които не си регулират фаровете и обикновеннитя единия свети нагоре - и дразни много водачите пред него а от вчера някой женски шофьори карат не само на фарове но и на дълги
XXX
на 01.11.2011 в 14:48:59 #5Не разбирам. А как трябва да бъдат регулирани фаровете? ___________________________ Наистина ли не знаеш, че фаровете на автомобилите трябва периодично да се проверяват и ако е необходимо да се регулират? Ей, заради такива като вас е мъка да се кара нощем, на един фаровете му светят на 5 метра, на друг заслепяват, на трети единият свети надолу, другият - нагоре! "Ксенони"-ментета се монтират по квартални гаражи на 25-годишни таралясници, и те заслепяват! Само така, глоби докато се научите!
MiM
на 01.11.2011 в 14:39:10 #4Репресиите от милиционерите продължават
Vlad_ko
на 01.11.2011 в 14:24:53 #3Намериха си нов начин за правене на пари....
naughty
на 01.11.2011 в 14:17:09 #2проверката на фаровете е задължение на центровете за годишен технически преглед. да се фокусират там и да спрат да тормозят шофьорите! мръсни рекетьори
Mike
на 01.11.2011 в 14:16:44 #1По принцип такива акции са силна предпоставка за корупция, но все пак преди да е започнало нека да се отнесем с надежда Защото е абсолютно вярно, че масово са в движение коли с уж малки дефекти, които имат големи последици. Не са само фарове, става дума за счупени или неработещи мигачи, стопове, неизрядни спирачки и какво ли не... И колкото и да не им се харесва на собствениците, трябва да си отнесат глобите за това. Също така ме изкефи "В сравнение с миналата година загиналите са намалели, но ранените са се увеличили." Що за тъпотия, естествено е, че като намалеят загиналите, ще се увеличат ранените, все пак като стане катастрофа тия, които не са загинали, ще са ранени. Шансът да ти няма хептен нищо е минимален.