Появата на COVID-19 повлия много на различни икономически сектори, но една от най-силните промени, които се забелязват, е в предпочитането на плащанията онлайн, както и в потребителския поток в супермаркетите. Хората правят средно с 22,25% по-малко трансакции в големите супермаркети, докато обемът на индивидуалните плащания е с 34,25% по-голям. И тази тенденция не е само за София, но за всички големи градове в страната. Разходките до супермаркета намаляват, но разходите се увеличават, посочват от британския финтех Revolut.

Оттам дават и по-конкретни данни за някои от големите вериги:

  • Броят на трансакциите на Lidl е намалял (-20%), докато обемът на отделните трансакции е нараснал с 33%
  • Броят трансакции в Kaufland е намалял с -11%, докато обемът на отделните такива се е увеличил с 39%
  • Броят трансакции във вериги Fantastiko бележи спад с -33%, докато обемът им се е увеличил с 29%
  • При Billa броят на трансакциите намалява с -25%, докато обемът им се е увеличил с 36%.

Според българският мобилен портфейл phyre броят на посещенията на хранителни магазини се е понижил за сметка на обема на трансакциите - наблюдаваме спад на разплащанията на физически терминали (12%), но средната стойност на покупката е нараснала с 33%.

Плащаме повече онлайн

Забелязва се спад при плащанията с физически карти във всички категории, като броят на трансакциите с физически карти в България е намалял с -55% от началото на март. 52% се е покачил ръстът на онлайн плащанията от началото на март досега. От Revolut посочиха и че има видимо нарастване и в обема на отделните онлайн трансакции (+35%).

Според phyre има спад на физическите трансакции с 12%, а данните показват, че броят на плащанията в e-commerce сектора е нараснал с над 30%.

Кои сектори печелят и кои губят най-много?

Emag (+180%), Foodpanda (+172%) и Playstation (+126%) бележат най-големите увеличения в броя сключени трансакции. Освен изброените, ритейл търговците като Amazon отбелязаха значително увеличение на трансакциите (+70%) през периода, докато популярната верига ресторанти Happy.bg също наблюдава ръст от 48% по време на извънредното положение. Общо, компаниите за доставка на храна бележат ръст от 89%.

Фармацията е другият бизнес сегмент, чийто ръст не е изненадващ - броят на плащанията в аптеките е нараснал с 37%, сочат данните на phyre.

По данни на Revolut баровете, ресторантите и веригите за бързо хранене са претърпели най-голям спад на броя трансакции. При веригите за бързо хранене също се наблюдава значително понижение, което все пак остава по-ниско от средното за индустрията: KFC (-72%), Costa (-80%), McDonalds (-82%).

Категорията "транспорт" отбеляза значителен спад в трансакциите поради ограниченията за пътуване (-87,5%), докато популярни търговски вериги за дрехи като Zara (-63%) и H&M (-50%) също са сред засегнатите.

Харчим под ⅓ за храна

През 2019 г. делът на разходите за храна на българина са паднали до 29,5% от всички, показват данни на НСИ. Това е най-ниският процент от години насам, като през 2010 г. е бил 37,2%. Разходите, свързани с жилището, са били 1067 лв. на човек през 2019 г., което е с 4,9% повече, отколкото през предишната година. В сравнение с 9 г. по-рано увеличението е над 83%. Като дял от общите разходи са 17,2%.

За здравеопазване нарастват най-много. През 2019 г. те са били 386 лв. - с 23,3% повече за година и два пъти повече в сравнение с 2010 г. Разходите за лекари, болници и лекарства са вече 6,2% от всички. Нарастват и разходите за данъци и осигуровки - общо 820 лв. на човек, което е 13,2% от всички.