Учителските заплати в България отново ще бъдат повишени през следващата година. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев в ефира на бТВ. Той уточни, че макар параметрите на бюджета за 2026 г. все още да не са окончателно определени от Министерството на финансите, увеличението на възнагражденията е сигурно.
"Заплатите на учителите трябва да се увеличават. Това е политика, която следваме още от 2017 година. В момента възнагражденията на учителите са над 120% от средната заплата за страната, а нашата цел е да поддържаме това съотношение около 125%", заяви министър Вълчев.
Той припомни, че през 2025 г. към системата на образованието са били добавени още половин милиард лева именно за повишаване на заплатите. "Добрите възнаграждения са необходимо условие за качествено образование. Ако имаме добри учители, ще имаме и добри специалисти във всички останали професии", допълни той.
Вълчев защити приетата през седмицата пълна забрана за ползване на мобилни телефони в училище, подкрепена от 169 депутати.
"Всички вредни неща, които забраняваме на децата, не печелят техните симпатии, но са полезни за тяхното развитие", заяви той.
По думите му има достатъчно доказателства, че продължителното стоене пред екрани вреди на концентрацията и развитието на мозъка. Министърът посочи, че в момента 830 училища в страната вече имат пълна забрана за телефони, което е около 36% от всички.
Законът няма да забранява носенето на телефон, а само използването му по време на учебния процес. "Всяко училище ще може да намери свой модел - някои събират телефоните в началото на часа, други ги оставят в специални шкафчета. Важно е посланието към децата и родителите, че телефоните са вредни", каза още Вълчев.
Той не изключи възможността в бъдеще да се обсъди и ограничаване на достъпа на деца до социални мрежи, както вече се прави в някои европейски страни.
Министърът коментира и бурните обществени реакции около въвеждането на новия предмет "Добродетели и религии".
"Никой няма да бъде принуждаван да изучава религия против волята си. Предметът няма догматичен, а познавателен характер", уточни той.
По думите му целта е засилване на възпитателната роля на училището:
"Имаме нужда от повече възпитание в патриотизъм, емпатия и морал. Както има причинно-следствена връзка между ученето и знанието, така има и между възпитанието и добротата."
Очаква се законопроектът да бъде приет до края на 2025 или началото на 2026 г., а предметът да влезе в учебните програми най-рано през учебната 2027-2028 година.
Красимир Вълчев обяви, че дигиталният тест по математика за 6. клас, проведен на 3 октомври, е показал тревожни тенденции. Средният резултат е 8,9 точки от 20 възможни, което по шестобалната система се равнява на около оценка 3,40.
"Основният проблем идва още в пети клас. Учениците се затрудняват с теми като проценти и геометрия, а след четвърти клас мотивацията им рязко спада", обясни той.
Затова Министерството подготвя мерки — повече практически задачи, преговорен материал и стимулиране на училищата да използват часовете за разширена подготовка за математика.
Министърът коментира и промяната в националното външно оценяване след 7. клас, което вече ще включва елементи от природните науки.
"Не искаме децата да зубрят формули, а да разбират основни понятия — какво е волт, ват или киселина. Промяната е минимална и цели да насърчи логическото мислене", увери той.
Относно подадените съдебни жалби срещу новия формат, Вълчев уточни, че дори и съдът да се произнесе против, изпитът ще остане по математика с повече практически задачи.
В началото на интервюто Вълчев коментира и последствията от наводненията по Южното Черноморие. Учебният процес е бил временно прекъснат в училища в общините Несебър, Царево и частично в Бургас.
"От понеделник всички училища ще възобновят нормални занятия", увери министърът.