Министърът на образованието Красимир Вълчев даде официален старт на новата учебна година в 119. СУ "Академик Михаил Арнаудов" в столичния квартал "Изток". Той пожела на учениците, учителите и родителите здрава и успешна година и подчерта значението на взаимната подкрепа в образователния процес.
Пред медиите Вълчев заяви, че "работата на учителите е трудна, ежедневна и многочасова".
"Те имат нужда от подкрепа. Една от най-ценните неща, които можем да направим, е да възпитаваме децата си в уважение към учителите и самите ние да ги подкрепяме. В същото време учителите трябва да взаимодействат максимално с родителите, защото имаме обща мисия - да направим децата можещи, знаещи и добри хора," заяви министърът.
По думите му предизвикателствата пред системата са традиционни - мотивацията за учене и функционалната грамотност.
Организационно обаче образователната система е подредена, а Министерството следи ежедневно къде възникват проблеми. Част от училищата започват учебната година в други сгради заради ремонти, но министърът увери, че процесът е под контрол.
Специално внимание Вълчев обърна на нововъведенията в националното външно оценяване за 7. и 10. клас, където вече ще има интегрални задачи по природни науки. Той увери, че няма място за притеснение, тъй като задачите ще бъдат практични и достъпни за всички ученици.
"Всяко дете трябва да знае какво е топлина, мощност, напрежение, киселинност, да умее да разчита диаграми и да прилага знанията си. Не се изисква да знаят наизуст закони на физиката или химични уравнения. Ако учат с разбиране основните неща, ще се справят без допълнителни частни уроци", изтъкна той.
Вълчев добави, че министерството ще публикува още примерни задачи до края на месеца, за да се намали напрежението сред учениците и родителите.
"В образованието винаги ще има напрежение - системата включва над 700 хиляди ученици, милион родители и 95 хиляди педагогически специалисти, всеки със своето мнение. Затова ще продължим диалога - чрез дискусии за учебните програми, оценяването и новата образователна структура. Хубавото е, че разговорът вече е започнал и той е градивен," посочи министърът.
nadia-koleva-YP1p5DPk
на 16.09.2025 в 23:11:30 #1А учителите защо не уважават и не зачитат достойнството на учениците и на родителите? След като с новите проектопромени в закона за образованието Вълчев иска да налага само нови санкции и наказания за учениците. Да иска само увеличаване заплатите на учителите, които на нищо не учат децата ни, а само изискват от тях и се налага учениците да ходят на частни уроци за да се дообразоват. Няма как да има уважение към учителите. Родителите плащаме с данъците си (тази година бюджетът за образование е рекорден - 10 милиарда лева) за да ходят децата ни на училище и там да ги образоват качествено. Когато образованието не е качествен и децата остават неграмотни, а са похарчени толкова пари, какви санкции и наказания следва да се наложат на МОН? Преди да са измъдрили нови задачи и нов формат за НВО, поне да бяха взели да измислят как да научат децата в училище да могат да ги решават. И ако новите задачи ще ги има само на страницата на МОН, и предполагам в приближени частни школи и частни учители, а в училище никой няма да им ги преподава, защо тогава не премахнат държавните училища, а родители и ученици да следят сайта на МОН за новите задачи, да търчат по частни школи и уроци и да се подготвят вкъщи. Колко пари ще се спестят от държавния бюджет и от заплати на учители в държавните училища. А децата няма да са претоварени.