По повод полемиката около узаконяването на използването на зелената мигаща светлина и до колко тя е в разрез с Виенската конвенция, правните експерти на ИПБ изразяват категоричното становище, че цитираният международен документ не забранява използването на зелена мигаща светлина.

България и останалите държави от ЕС са ратифицирали Виенската конвенция, но трябва да се има предвид, че тя касае утвърждаването на общите правила за движение. Зелената мигаща светлина се възприема като косвен надграждащ елемент на основен пътен знак - в случая светофарната уредба. С други думи България би нарушила Конвенцията ако например реши да смени цветовете на светофара и вместо зелено и червено, реши да въведе синьо и бяло.

Появиха се твърдения, че почти никъде в Европа мигащият зелен сигнал не се използва, което не отговаря на истината. Този тип сигнализация се наложил в множество европейски градове като Малмьо, Осло, Амстердам, Аликанте, Прага, Варшава, Вилнюс, Сегед, Братислава, Майорка и др. В България зелената мигаща светлина е въведена експериментално за първи път в град София през 2015 г. Данните показват, че в района на кръстовищата където е въведена, тежките пътнотранспортни произшествия намаляват.

Комитова готова да защитава Наредбата за мигащия зелен светофар

Комитова готова да защитава Наредбата за мигащия зелен светофар

МРРБ ще пита Фандъкова каква е причината за предприетите действия

Преди близо две седмици Столична община уведоми гражданите на град София, че предстои изключването на зелената мигаща светлина, защото МРРБ не е уредила нормативно използването на тази сигнализация, а експерименталния период е изтекъл. Впоследствие стана ясно, че още през 2017 г. тогавашният заместник-министър на МРРБ Малина Крумова е уведомила Столична община, че не желае да уреди този въпрос нормативно. Четири години по-късно и няколко дни преди изборите Столична община решава да изключи тази сигнализация като обвинява МРРБ за създалата се криза.

Няколко пъти беше намекнато, че инсталирането на таймери е по-целесъобразното решение. Същевременно в ИПБ постъпи информация, че Столична община подготвя и смяната на знаците, обозначаващи синя и зелена зона, защото те също не отговаряли на нормативните изисквания. Оборудването на светофарите в столицата с подобни устройства и смяната на знаците ще струват няколко милиона на общинския бюджет, който вече втора година трудно се пълни заради последствията от пандемията Ковид-19, поясняват от ИПБ.