
VTMIS-системата осигурява необходимостта от вземането на съвременни решения за безопасността на корабоплаването в съответствие с най-новите изисквания на Международната морска организация и Европейските директиви.
Проектът е финансиран по програмата ФАР и включва интегрираното изграждане на няколко подсистеми – GMDSS.A1, AIS, RDF и VTS, обединени в обща организационна и техническа структура - VTMIS.
Досегашните използвани системи не осигуряваха достатъчно плътно и надеждно покритие на УКВ, което създаваше сериозни проблеми, особено при комуникацията с малки плавателни съдове, снабдени с маломощно радиооборудване.
Новата система GMDSS.A1 оперира с изградена мрежа от УКВ приемопредаватели с цифрово дистанционно управление. Осигурено е и постоянно 24-часово следене на морските радиочестоти и гласова комуникация с плавателните съдове на дистанции над 30-40 морски мили.
Дежурните оператори разполагат и с цялата актуална информация за разположението на плавателните съдове, получена от VTMIS. Това позволява те бързо и ефективно да осигуряват информация за обстановката на мястото на бедствието и за Морския спасително-координационен център.
Другата основна функция на GMDSS е осигуряването на морска информация за безопасност (метео- и навигационни предупреждения и съобщения).
Чрез изграждането на бреговата система става възможно дистанционното събиране на данни от корабните AIS (Автоматични идентификационни системи), които се интегрират с данните, събрани от другите средства за наблюдение и се изобразяват на терминалите в трафик-центровете. Базовите станции на AIS са разположени на Калиакра, Кичево, Емине, Бургас, връх Китка и Пост 3.
През октомври се очаква да заработи и вторият VTMIS-център в България – в гр. Бургас. Така ще бъдат осигурени безопасността и редът в критичните за корабоплаване участъци – Варненския и Бургаския залив, Варненското езеро и котвените стоянки. В бъдеще се предвижда и инсталирането на телевизионни и термовизионни камери в тесните морски участъци.