Управляващите от ГЕРБ се готвят да приемат поредната скандална концесия в столицата, сигнализират градските активисти от Спаси София. По думите им, става въпрос за концесията за отдаване на велосипеди под наем в столицата, към която обаче е прикрепено и монтирането на 150 нови рекламни пана в идеалния център на София.

Припомняме, вчера стана ясно, че догодина София може да има 400 обществени велосипеди. Това ще стане възможно, ако в четвъртък СОС одобри избора на компания, която да предоставя услугата. В понеделник решението беше подкрепено от транспортната комисия към СОС, като петима общинари гласуваха "против".

Зад привидно доброто намерение за система за велосипеди под наем е скрито монополизирането на рекламата в идеалния градски център - това е общото мнение на общинските съветници от опозицията. Концесията предвижда поставянето на нови 150 рекламни места в центъра, в допълнение на вече съществуващите. Това означава допълнително визуално замърсяване по централните улици - на бул. "Витоша" - с нови 37 рекламни пана, на ул. "Солунска" с 30, а на бул. "Васил Левски" с 59.

Дава се възможност за огромна печалба на концесионера. Дори при настоящите цени на рекламно пространство излиза, че приходите за концесионера ще бъдат над 800 000 евро на година. В същото време дължимата такса към Общината е между 50 000 евро през първата и 150 000 през осмата година. Освен огромно визуално замърсяване на най-централните и емблематични градски пространства в центъра, проблем е и фактът, че, това се прави без никакви изисквания към концесионера да гарантира висока използваемост на велосипедите и да предлага добра услуга.

Точно обратното - при липса на зададени критерии от Столичната община, концесионерът е мотивиран да се занимава с рекламата, тъй като тя е печелившата част от концесията, а велосипедите са между другото. С концесията ще бетонираме тази ситуация за следващите осем години." - категоричен е независимият съветник Борис Бонев.

 София може да се сдобие с 400 обществени велосипеди

София може да се сдобие с 400 обществени велосипеди

С 550 лв. по-нисък местен данък ще плащат такситата в София догодина

От Спаси София сигнализират, че в договора няма мерки за насърчаване на велосипедното движение и използваемостта, липсват измерими критерии за успешността на системата, за качество на услугата, а възможност за разширяване на мрежата извън центъра не съществува. "Затова настоявам започналата през 2012 г. концесия да бъде прекратена като неактуална и неадекватна за настоящите нужди на София.

Тя трябва да се преработи с ясни критерии за насърчаване на велосипедните пътувания и план за разширяване на станциите за велосипеди под наем към кварталите. Едва тогава концесията може да бъде обявена отново. Само така ще се гарантира, че София ще получи устойчива и използваема транспортна система, а не просто още реклами. В противен случай, Фандъкова ще получи възможност за еднократна ПР изява, но ще лиши София от възможността да получи истинска алтернатива на придвижването с автомобил., е мнението на Борис Бонев.