Агенция "Пътна инфраструктура", като оператор на Електронната система за събиране на пътни такси, няма причини да отлага старта на тол системата по-късно от 1 март 2020 г. Това заяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ, на форум за тол системата. Той бе категоричен, че направеният график е разумен и няма причина за отлагане.

Предвижда се до средата на декември да започне и втората фаза на техническата експлоатация - тестове по реално изминати маршрути с монтирани бордови устройства.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова подчерта, че никоя реформа не става с магическа пръчка нито минава напълно гладко и безболезнено.

Тя призова да не се спекулира със страховете на хората. "Пътищата не са на ГЕРБ, БСП, не са на нито една друга политическа партия. Те са на всички български граждани и затова темата не бива да се политизира", категорична бе Аврамова.

Тя припомни, че според анализите на експертите на Световната банка предложените за обществено обсъждане тол такси няма да имат негативно въздействие върху цените на стоките. По нейни думи максималното поскъпване на най-консумираните у нас храни ще бъде с до 2 ст. на кг или литър.

Според проучване на общественото мнение от първите месеци на въвеждането на тол системата мнозинството от българите споделят тезата, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат по-високи такси.

Ресорният министър посочи, че в момента е точно обратното - две трети от приходите от винетки са от леките автомобилите и една трета - от товарните автомобили и автобусите. Надявам се с въвеждане на тол таксуването да се възстанови балансът и пътната инфраструктура да започне да се самоиздържа, заяви тя.

На форума стана ясно, че чрез въвеждането на електронната винетка от началото на годината, както и заради засиления контрол чрез стационарни точки и мобилни екипи към 30 ноември са продадени 7 761 239 електронни винетки на стойност 373 451 893 лв.

Средствата, които постъпват от пътни такси - винетни и тол, ще бъдат инвестирани в изграждането, ремонтът и рехабилитацията на републиканската инфраструктура. Проф. Асенов очаква, че ако се запазят предложените в тарифата такси, приходите от таксуване на база изминато разстояние за десет месеца ще са за близо 450 млн. лв.

До 16 декември Тарифата с предложените размери на тол таксите за пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т е в процедура на обществено обсъждане. Предложеният обхват е от 6 050 км при близо 20 000 км републиканска пътна мрежа, за която камионите и автобусите сега плащат винетни такси.

Изпълнителният директор на "Капш Трафик Солюшънс" Михаел Вебер посочи, че системата е изградена с обхват над 16 000 км. Той каза, че тази инфраструктура позволява стриктен контрол, така че всеки, който ползва платените пътища, ще плаща.

Снимка 456047

Източник: BG TOL

Снимка 456048

Източник: BG TOL

Снимка 456049

Източник: BG TOL

Снимка 456050

Източник: BG TOL

Снимка 456051

Източник: BG TOL

Снимка 456052

Източник: BG TOL

Снимка 456053

Източник: BG TOL

Снимка 456054

Източник: BG TOL

Снимка 456055

Източник: BG TOL

Снимка 456056

Източник: BG TOL

Снимка 456057

Източник: BG TOL

Снимка 456058

Източник: BG TOL

Снимка 456059

Източник: BG TOL

Снимка 456060

Източник: BG TOL

Снимка 456061

Източник: BG TOL