Налаганите от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) санкции на превозвачите за неплатени такси за тол сегменти са незаконосъобразни и непропорционални съгласно решение на Съдa на Европейския съюз (ЕС). Това се изтъква в изявление на Камарата на автомобилните превозвачи в България и Европейския транспортен клъстер.

Двете организации заявяват, че с тол системата в България има сериозни проблеми. Те допълват, че налаганите санкции на превозвачите са прекомерни, а част от тях - недействителни. Посочват още, че не се предоставя възможност на добросъвестните превозвачи да заплатят недекларирани тол сегменти в определен срок, като много голяма част от нарушенията не са по вина на фирмите или шофьорите.

Приходите от пътни такси от началото на годината са 459 млн. лв.

Приходите от пътни такси от началото на годината са 459 млн. лв.

3 088 633 е-винетки са продадени за първите шест месеца на 2024 г.

"Българската държавата не може вече да се преструва, че проблеми не съществуват, защото в подкрепа на нашите твърдения се произнесе и Съдът на Европейския съюз", отбелязват браншовите организации. Те уточняват, че на 21 ноември 2024 г. шести състав на Съда на ЕС в Люксембург е постановил, налаганите от АПИ глоби противоречат на основния принцип за съразмерност на имуществената санкция с тежестта на извършеното нарушение. Определението е в отговор на преюдициално запитване Административния съд в Хасково по повод дело, в което транспортна фирма оспорва издадения срещу нея от АПИ електронен фиш за налагане на имуществена санкция за незаплатена тол такса.

Според превозвачите наказанията в българското законодателство наказанията са фиксирани, независимо от тежестта на извършеното нарушение. Те обясняват, че АПИ налага санкция в размер на 2500 лв. на юридически и административно наказание "глоба" от 1800 лв. на физически лица, като се предоставя възможност за освобождаване от административна отговорност със заплащане на "компенсаторна такса" в размер на 750 лева. "Системата от нарушения се налага за частично или изцяло незаплатени пътни такси. Така определения размер на санкцията е еднакъв за всички нарушения. Според Съда на Европейския съюз това нарушава принципа на пропорционалност и такива санкции не следва да бъдат налагани", заявяват двете браншови организации.

Аз имам камион: МРРБ излезе от контекста на нашите искания

Аз имам камион: МРРБ излезе от контекста на нашите искания

Според Сдружението действително има шанс да се увеличат тол таксите

Те цитират и текстове от решението на Съда на ЕС:

  • "Не се допуска система от наказания, която предвижда налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички нарушения на правилата";
  • "Предвидената възможност за освобождаване от административнонаказателна отговорност чрез заплащане на "компенсаторна такса" с фиксиран размер от 750 лева, при наличието на посочените в закона изисквания, отново не може да промени извода, че националната правна уредба е в противоречие с правото на Съюза".

"Няма да се уморим и ще продължаваме да се борим, докато не видим, че в България имаме работеща тол система, която събира по-голямата част от таксите от транзитния трафик, която дава конкурентно предимство на българските превозвачи, местния бизнес и българския потребител", заричат се от Камарата на автомобилните превозвачи в България и Европейския транспортен клъстер. Организациите посочват още, че тол таксите са най-справедливият начин за таксуване, но за целта трябва да има и адекватна пътна инфраструктура.

МРРБ отрича за ново поскъпване на тол таксите

МРРБ отрича за ново поскъпване на тол таксите

Обмислят и отстъпки за превозвачите