Налаганите от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) санкции на превозвачите за неплатени такси за тол сегменти са незаконосъобразни и непропорционални съгласно решение на Съдa на Европейския съюз (ЕС). Това се изтъква в изявление на Камарата на автомобилните превозвачи в България и Европейския транспортен клъстер.
Двете организации заявяват, че с тол системата в България има сериозни проблеми. Те допълват, че налаганите санкции на превозвачите са прекомерни, а част от тях - недействителни. Посочват още, че не се предоставя възможност на добросъвестните превозвачи да заплатят недекларирани тол сегменти в определен срок, като много голяма част от нарушенията не са по вина на фирмите или шофьорите.
"Българската държавата не може вече да се преструва, че проблеми не съществуват, защото в подкрепа на нашите твърдения се произнесе и Съдът на Европейския съюз", отбелязват браншовите организации. Те уточняват, че на 21 ноември 2024 г. шести състав на Съда на ЕС в Люксембург е постановил, налаганите от АПИ глоби противоречат на основния принцип за съразмерност на имуществената санкция с тежестта на извършеното нарушение. Определението е в отговор на преюдициално запитване Административния съд в Хасково по повод дело, в което транспортна фирма оспорва издадения срещу нея от АПИ електронен фиш за налагане на имуществена санкция за незаплатена тол такса.
Според превозвачите наказанията в българското законодателство наказанията са фиксирани, независимо от тежестта на извършеното нарушение. Те обясняват, че АПИ налага санкция в размер на 2500 лв. на юридически и административно наказание "глоба" от 1800 лв. на физически лица, като се предоставя възможност за освобождаване от административна отговорност със заплащане на "компенсаторна такса" в размер на 750 лева. "Системата от нарушения се налага за частично или изцяло незаплатени пътни такси. Така определения размер на санкцията е еднакъв за всички нарушения. Според Съда на Европейския съюз това нарушава принципа на пропорционалност и такива санкции не следва да бъдат налагани", заявяват двете браншови организации.
Те цитират и текстове от решението на Съда на ЕС:
- "Не се допуска система от наказания, която предвижда налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички нарушения на правилата";
- "Предвидената възможност за освобождаване от административнонаказателна отговорност чрез заплащане на "компенсаторна такса" с фиксиран размер от 750 лева, при наличието на посочените в закона изисквания, отново не може да промени извода, че националната правна уредба е в противоречие с правото на Съюза".
"Няма да се уморим и ще продължаваме да се борим, докато не видим, че в България имаме работеща тол система, която събира по-голямата част от таксите от транзитния трафик, която дава конкурентно предимство на българските превозвачи, местния бизнес и българския потребител", заричат се от Камарата на автомобилните превозвачи в България и Европейския транспортен клъстер. Организациите посочват още, че тол таксите са най-справедливият начин за таксуване, но за целта трябва да има и адекватна пътна инфраструктура.