Няма планирано поскъпване на тол таксите, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Припомняме, че превозвачи организираха днес протестни автошествия заради липса на добра комуникация с централната власт, увеличение на тол таксите и лошата пътна инфраструктура.
От МРРБ информират, че в партньорство с представители на пътно-транспортния бранш работят за въвеждането на механизъм на отстъпки заради влезлия в сила от 1 юли 2023 г. по-висок размер на тол таксите. Според ведомството твърденията на сдружение "Аз имам камион" за увеличаващи се пътни такси са неверни и манипулативни. От министерството допълват, че представители на сдружението участват в разговорите за въвеждане на отстъпки за превозвачите. "Използването на неотговарящ на фактите мотив за провеждане на протест, който възпрепятства нормалното движение по републиканската пътна мрежа, буди недоумение", изтъкват от министерството.
От институцията отбелязват също, че на заседание на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление заседание на 17 януари 2024 г. и депутатът от ИТН и бивш регионален министър Гроздан Караджов е попитал настоящия ресорен министър Андрей Цеков какво се случва с предложението за въвеждане на отстъпки за превозвачите на база изминато разстояние, което през миналата година е обявено за обществено обсъждане. Цеков отговаря, че то е оттеглено заради становище на DG Move, тъй като противоречи на европейска директива. По думите му по указание на тази структура на Европейската комисия се разработва алтернативна възможност за отстъпки, но само за тези тежкотоварни превозни средства, които са изминали над 4000 километра за един месец. Според правилата на ЕК тези отстъпки не трябва да превишават 13%. Андрей Цеков обяснява, че МРРБ разработва механизъм за държавни помощи за компенсация на превозвачите.
От министерството отбелязват, че всички заседания на регионалната комисия в НС се излъчват на живо на интернет страницата на парламента и впоследствие се публикуват записи и стенограми от тях.
Тъй като към момента все още няма качена стенограма от въпросното заседание, от МРРБ прилагат въпросите на Караджов и отговорите на Цеков във връзка с тол таксите:
Гроздан Караджов: Отстъпките в тол таксите за изминато разстояние, които мисля, че през лятото Вие публикувахте за обществено обсъждане. Тези отстъпки трябва да заработят ретроактивно, т.е. от 1 юли 2023 г. За колегите да припомня този казус. През 2022 г. направихме много рязка стъпка към подобряване на методиката на формиране тол таксите, така че да се възвърне онова, което в Европа е правило - тежкотоварните автомобили да поемат 2/3 от приходите, които се генерират от пътни такси и респективно се инвестират в поддръжката на пътищата и пътните съоръжения, а 1/3 да остане за винетките. Като знак на добра воля половината от това увеличение беше направено от 1 юли 2022 г., а за 1 януари остана останалата половина. Хубаво, ама се намериха добри хора в управлението, служебното, които казаха, че поради войната, поради инфлацията и т.н., въпреки че нямаше кой знае какви икономически данни за такова нещо, ще се търсят отстъпки от предвиденото увеличение и аз бях изключително неприятно изненадан, че това беше потвърдено от новото правителство, които вместо да следват европейската директива, която казва, че който цапа - плаща, който ползва - плаща и кой колкото повече цапа и ползва, повече и плаща. В нарушение на политиката за декарбонизация, която казва, че за да излезем от пътищата и да вървим към електрифициран влаков транспорт на товарите, ние ще трябва да натоварваме все повече таксите за тежкотоварните автомобили, а съответно да намаляваме или да търсим баланс в превоза с електротранспорта. Обаче, пак да кажа, със съжаление, вие потвърдихте с Ваше решение и качихте за обсъждане. Каква ще е съдбата на това Ваше решение, какво ще се случи с това намаление и въобще ако може да ни кажете ще връщаме ли пари от 1 юли, как си го представяте?
Министър Андрей Цеков: Уважаеми господин Караджов, прав сте, да. Това увеличение на тол таксите, което неколкократно беше отлагано, влезе в сила от 1 юли. Чисто като финансов ефект, бих казал, че е много добро отражението и това се вижда от тазгодишните приходи, които за първи път - винетки и тол такси, доближават 800 млн. лв., при всичките резерви, които имаме от гледна точка на събираемост и нужда от подобрения. Т.е. ние започваме да доближаваме сумата, която ни е необходима годишно да поддържаме пътната инфраструктура и това реално може да се случи. Това, което заварихме, беше изключително голямо напрежение от страна на транспортния бранш с предлога за изключително резкия скок, поемани и неизпълнени обещания, за преразглеждане на въпросната тарифа, за възприемане на методи за гъвкаво тарифиране - диференцирано, нощно, уикенд, съответно и за отстъпки. В крайна сметка направихме една работна група, идеята на която беше да се предложи някакво решение. Това, което произлезе от работната група, беше предложение за отстъпки, при това ретроактивни, прав сте, при надвишаване на определен брой километри - ползване на отстъпки. Аз, лично, като юрист съм имал винаги резерви към този подход, т. к. противоречи на принципите на директивата. Поради тази причина беше качен за обществено обсъждане, но паралелно го изпратихме до ЕК за съгласуване с DG Move. Имахме уверения на участници в работната група, че е съобразено с европейското законодателство. Получихме категорично становище, че този подход ще противоречи на директивата, поради което ние оттеглихме акта. В момента, по указания на Комисията разработваме алтернатива, която ни дава възможност евентуално да се дават отстъпки, но само за горницата над определено разстояние, т.е. ако е минал някой над 4000 км, например, да получи някаква отстъпка между 4 и 6 хил. км. Това е практика, има я в другите държави. В известен смисъл е дерогация от принципа "замърсителят плаща и потребителят плаща". Аз не се ангажирам в момента да дам дефинитивно решение на въпроса, т. к. е работен процес. Това, което е допустимо по правилата на ЕК, е общият размер на отстъпките да не надвишава 13% от нормалната тол такса. В момента извършваме анализ на степента, до която транспортният бранш е засегнат от войната в Украйна, както и от ковид кризата, и имаме разработена схема за държавни помощи, която все още не е утвърдена, която да даде възможност на всеки един превозвач в зависимост от това колко е засегнат, колко са намалени неговите обороти, на база заплатените такси да получи някаква нормална държавна помощ. Това също е нещо, което в следващите месеци ще мога да ви докладвам, когато имаме нещо дефинитивно по темата. Това е.
Гроздан Караджов: Благодаря Ви, господин министър. Първо съм удовлетворен, че в размера до 50% има правилна стъпка в посока на ревизия. Друг е въпросът, че лично не бих в каквато и да е форма правил някаква концесия в плоскостта на намаляване дори с тези 13%. Само ще Ви напомня, че от началото на т.г. съседните на нас държави вдигнаха драстично, докато ние за целия период на съществуването на тол таксите в България, това беше първото - юли 2022 г., вдигане на тол такси. И ако погледнете цената само от Солун до Атина е доста по-висока, отколкото годишната винетка у нас, пък нали трябва да се съизмерваме със съседните нам държави. Това, което искам да поясня, са няколко момента. Защото, ако такава беше работата, както я казахте, нямаше да го задавам този въпрос. Към датата, в която публикува министерството обявлението за обществено обсъждане, становището на ЕК беше вече известно, абсолютно съм сигурен, мога даже да Ви го прочета. Към онази дата казват, че тази директива по никакъв начин не предвижда като една от своите цели да награждава тежкотоварните превозвачи да използват повече тежкотоварни средства, които във Вашето писмо са представени и в съответния анекс. Т.е. във времето, в което го публикувахте, вече имаше яснота по този въпрос. Второто, което бих казал, е, че наистина по-скоро трябва да се мисли към финална формула, защото и това увеличение беше според мен едно междинно увеличение и то не беше тайна за нашите превозвачи, така че годишната поддръжка на българските пътища да може да се удовлетворява, за да бъдат перфектни и добри, изцяло от онова, което събираме от българските и чуждестранните превозвачи, а това винаги е била логиката на тола като концепция и точно с тази цел е създаден и са похарчени всички тези стотици милиони по нейното стартиране и функциониране. Благодаря!
Министър Андрей Цеков: Господин Караджов, по отношение на това кога е получено известието от Комисията аз предполагам, че Вие визирате комуникация към служебното правителство, която за съжаление на мен ми стана ясна в деня, в който трябваше да се гледа в Министерски съвет. И ще Ви кажа истината - в деня, в който въпросната тарифа трябваше да се гледа на Министерски съвет, по време на заседанието на Министерски съвет, главният секретар ме уведоми, че е пристигнала грама от DG Move, в която изразяват мнение относно законосъобразността на въпросната тарифа. Още в същия момент аз оттеглих точката от дневния ред. В грамата беше цитирана предходна кореспонденция, която тогава разбрах, че съществува. Това е коректната хронология на събитията. Аз съм съгласен, че тол таксите трябва да бъдат в такъв размер, че ние трябва да можем да си плащаме за поддръжката, но от друга страна считам за легитимни някои съображения на превозвачите и те са свързани най-вече със степента, в която сме си изградили пътната инфраструктура. Прав сте. И аз съм пътувал от Солун до Атина. Като тръгне човек от Кулата към София може да види разликата - липсващите ни магистрали, второкласната пътна мрежа, по която се движат. Това трябва да си го признаем. Това трябва да го приемем като легитимен аргумент, който би трябвало да имаме предвид поне до момента, до който сме си изградили редовните трасета за транзита. Това е основното съображение, което ме кара да считам, че има известна логика да имаме някакъв транзитен период. Пак казвам, когато имаме дефинитивно решение, ще бъде представено тук, на комисия.