Анализите на IBM показват, че потребителите са продължили да увеличават своето влияние върху бизнеса и институциите през 2008 г.

Според тях фирмите, които искат да се отличават от своята конкуренция ще трябва през следващата година да се адаптират към нуждите на днешния все по-информиран и притежаващ големи права потребител.

Изследването, проведено от Институтът за бизнес стойност на IBM, показва че бързото разпространение на мобилните устройства през 2008 г. и появата на социалните мрежи драматично са променили потребителските очаквания и поведение и са оказали влияние върху бъдещето на редица индустрии, като: потребителската електроника, пътуванията и туризма, медиите и развлеченията, търговията на дребно и продажбата на автомобили и авточасти.

Днешните потребители осъществяват по-голям контрол от когато и да било преди. Това много лесно може да бъде използвано, за да бъдат обединени в търсенето на продукти и услуги, специално адаптирани към тях и начина им на живот.

Доказателства за нарастващия потребителски контрол бяха отбелязани и в изследването на IBM Global CEO Study - най-голямото в световен мащаб проучване на мнението на изпълнителни директори на компании.

В него мениджърите посочиха именно собствените си клиенти като база за най-важните промени в бизнеса, които ще трябва да предприемат.

Като цяло изпълнителните директори планират да увеличат с 22% инвестициите, които ще направят през следващите три години, за да обслужват тези по-вещи и търсещи клиенти. За мениджърите в САЩ, Европа и Китай средното равнище на тези инвестиции е 19%.