От Комисията за защита на потребителите предупреждават за измами, свързани с книги с пъзели судоку.

От КЗП посочват, че са получили сигнали с предупредителен характер.

Единият от тях е от Холандия и съобщава, че през последните няколко месеца в тамошния компетентен орган  за защита на потребителите са постъпили множество сигнали, свързани със „Судоку Сън". Това е търговското име на швейцарската компания „Бонито АГ", която продава книги с пъзели судоку.

Схемата е следната: представители на компанията се обаждат по телефона на потребители със запитването дали биха желали да получат подобен екземпляр от книга с добилата популярност в цял свят японска игра.

На потребителите се казва, че е необходимо за заплатят само цената на доставката, която е в размер от 4,95 евро. В случай че потребителят се съгласи, той представя номера на сметката си, за да бъде извършено плащането на доставката.

След като получи пробният брой на книгата, потребителят получава и писмо, в което се твърди, че той се е съгласил да си направи абонамент, за който дължи 19,95 евро на месец. Заложна е опция да се откаже от абонамента в рамките на 14 дни след получаването на пробния брой на книжката.

Оказало се е обаче, че в повечето случаи потребителите не могат да се свържат с компанията, за да отхвърлят споразумението за абонамент, а „Судоку Сън" отказва да получава писмата с отказалите с потребители.

Има и втори сценарий - по телефона потребителите се известяват, че са спечелили награда, която представлява безплатен екземпляр от книга с пъзели судоку и че трябва да заплатят единствено разходите за доставката. Ако те се съгласят и представят номера на банковата си сметка, събитията се развиват аналогично.

Вторият сигнал е от Кипър. В него се съобщава, че през последните няколко дни Комисията за защита на потребителите и конкуренцията в Кипър разследва компанията „World Ventures Marketing, LCC" отново за нарушение на директивата за нелоялните търговски практики.

Това, което е известно до момента е, че компанията е американска и вероятно предлага пирамидална промоционална схема за продажба на евтини почивки на кипърския пазар.

Компанията провежда презентации, на които нейни представители информират потребителите, че трябва да заплатят първоначална такса за регистрация в размер на 265 евро, за да се включат в система и да плащат месечна такса от 40 евро, докато регистрират в системата още четирима участници.

Представителите на фирмата убеждават потребителите, че чрез регистрацията си в системата ще ползват отстъпки за почивки и когато успеят да регистрират още шест души в системата, ще започнат да получават месечен доход.