Съвместни мерки за засилен контрол при промоционални кампании за "черния петък" ще бъдат предприети от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), Комисията за защита на потребителите (КЗП), Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и Асоциация "Активни потребители"

Трите институции и потребителската организация ще следят за нарушения и измами и при инициативите като "черен уикенд", "черна седмица" и др. С общите им действия се цели да да бъдат защитени потребителите и да не се допускат нелоялни търговски практики по отношение на конкуренцията, съобщиха от пресцентъра на КЗК.

Ако се отказвате от нещо, закупено на Черния петък

Ако се отказвате от нещо, закупено на Черния петък

Съвети на Европейския потребителски център в България

КЗК ще следи за заблуждаваща реклама чрез некоректни послания, подвеждащи намаления и изкуствено завишаване на цените преди намаляването им, ограничаване на големи отстъпки до единични артикули или липса на достатъчни наличности.

От Комисията за защита на конкуренцията обясняват, че трябва ясно да са посочени старата и новата цена и реалният процент на намалението, както и да са осигурени адекватни количества от промоционалните стоки. Не се допуска да представят като ексклузивни налични по принцип услуги като безплатна доставка или стандартни срокове за връщане на закупените продукти.

Търговци отнесоха глоби за "Черния петък"

Търговци отнесоха глоби за "Черния петък"

Намалението е маркетингов похват според КЗП

КЗК ще проверява сигнали за нарушения и ще извършва собствени приверки, а при наличие на данни за заблуждаваща реклама институцията ще се самосезира и ще санкционира нарушителите.

"Съвместните превантивни действия на институциите имат положителен ефект и водят до успокояване на пазара и недопускане на напрежение сред потребителите", коментира зам.-председателят на КЗК Радомир Чолаков.

Депутатите дадоха повече правомощия на КЗК

Депутатите дадоха повече правомощия на КЗК

Народните представители гласуваха промените със 109 гласа "За", 35 гласа "против" и 35 гласа "въздържали се"

КЗП ще проверява дали намаленията са реални, спазват ли се изискванията за двойното обозначаване на цените в левове и евро и прилагат ли търговците подвеждащи практики.

"Общите ни усилия са в защита правата на потребителите. Те трябва да могат да направят информиран избор, а не да бъдат подтиквани чрез подвеждащи послания или изкуствено създадено чувство за спешност. При всяко нарушаване на правата и интересите им, да не се колебаят да ни сигнализират", заяви временният председател на КЗП Александър Колячев. По думите му е възможно при онлайн пазаруване от страни извън Европейския съюз потребителски права да не са защитени колкото от вътрешно законодателството в ЕС.

КЗП глобява 70 търговци, които не предоставят информация за цените

КЗП глобява 70 търговци, които не предоставят информация за цените

Размерът на всяка една от санкциите е 30 000 лева

КРС също ще следи за коректното доставяне на стоките чрез куриерските фирми и пощенските оператори до крайния потребител, както и за нарушения при рекламите за "черния петък" заради нарастващия брой сигнали от потребители.

"КРС ще организира срещи с пощенските и куриерските фирми за нивото на обслужването на потребителите и в двете посоки - подаване и получаване на заявки в рамките на разумните срокове. Всеки в своята област ще направим необходимото за защита на потребителите", обясни председателят на КРС Иван Димитров.

Антоан Атанасов от Асоциация "Активни потребители" предупреди за рисковете при използването на изкуствен интелект за генериране на фалшиви реклами.

КЗП, КЗК и КРС следят за цените на мобилните услуги преди приемането на еврото

КЗП, КЗК и КРС следят за цените на мобилните услуги преди приемането на еврото

Те подписаха споразумение

КЗК представя и систематизирани изизквания за рекламните кампании:

  • Използваните рекламни послания в кампаниите и представяните намаления трябва да са коректни и верни, да не са подвеждащи и от естество да повлияят върху избора (икономическото поведение) на потребителите по неправомерен начин, засягайки интересите на конкурентите.
  • В случай че се рекламират големи намаления (например 70 или 80 % и повече), същите не следва да се отнасят към незначителен брой стоки/услуги или само към най-евтините такива, предвид естеството и мащабите на осъществяваната от търговците дейност.
  • Търговците трябва да осигурят налични количества на промоционалните артикули, които да са адекватни на провежданата промоция и разпространяваните рекламни послания.
  • Търговците следва да могат по несъмнен начин да докажат истинността на използваните рекламни послания като например "най-ниски цени през годината", "най-големи отстъпки или намаления", "най-добрите оферти", както и да внимават с начина на обявяване на намаленията (следва ясно да се означени обичайната (стара) цена, промоционалната цена и вярно да е изписано процентното намаление).
  • Търговците следва да се въздържат от представянето като ексклузивни (само за промоцията) на акцесорни (допълнителни) към продажбата услуги и други условия (като например безплатна доставка или определен срок за връщане на закупен продукт), в случай че те обичайно се представят на потребителите.