Съвместни мерки за засилен контрол при промоционални кампании за "черния петък" ще бъдат предприети от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), Комисията за защита на потребителите (КЗП), Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и Асоциация "Активни потребители"
Трите институции и потребителската организация ще следят за нарушения и измами и при инициативите като "черен уикенд", "черна седмица" и др. С общите им действия се цели да да бъдат защитени потребителите и да не се допускат нелоялни търговски практики по отношение на конкуренцията, съобщиха от пресцентъра на КЗК.
КЗК ще следи за заблуждаваща реклама чрез некоректни послания, подвеждащи намаления и изкуствено завишаване на цените преди намаляването им, ограничаване на големи отстъпки до единични артикули или липса на достатъчни наличности.
От Комисията за защита на конкуренцията обясняват, че трябва ясно да са посочени старата и новата цена и реалният процент на намалението, както и да са осигурени адекватни количества от промоционалните стоки. Не се допуска да представят като ексклузивни налични по принцип услуги като безплатна доставка или стандартни срокове за връщане на закупените продукти.
КЗК ще проверява сигнали за нарушения и ще извършва собствени приверки, а при наличие на данни за заблуждаваща реклама институцията ще се самосезира и ще санкционира нарушителите.
"Съвместните превантивни действия на институциите имат положителен ефект и водят до успокояване на пазара и недопускане на напрежение сред потребителите", коментира зам.-председателят на КЗК Радомир Чолаков.
КЗП ще проверява дали намаленията са реални, спазват ли се изискванията за двойното обозначаване на цените в левове и евро и прилагат ли търговците подвеждащи практики.
"Общите ни усилия са в защита правата на потребителите. Те трябва да могат да направят информиран избор, а не да бъдат подтиквани чрез подвеждащи послания или изкуствено създадено чувство за спешност. При всяко нарушаване на правата и интересите им, да не се колебаят да ни сигнализират", заяви временният председател на КЗП Александър Колячев. По думите му е възможно при онлайн пазаруване от страни извън Европейския съюз потребителски права да не са защитени колкото от вътрешно законодателството в ЕС.
КРС също ще следи за коректното доставяне на стоките чрез куриерските фирми и пощенските оператори до крайния потребител, както и за нарушения при рекламите за "черния петък" заради нарастващия брой сигнали от потребители.
"КРС ще организира срещи с пощенските и куриерските фирми за нивото на обслужването на потребителите и в двете посоки - подаване и получаване на заявки в рамките на разумните срокове. Всеки в своята област ще направим необходимото за защита на потребителите", обясни председателят на КРС Иван Димитров.
Антоан Атанасов от Асоциация "Активни потребители" предупреди за рисковете при използването на изкуствен интелект за генериране на фалшиви реклами.
КЗК представя и систематизирани изизквания за рекламните кампании:
- Използваните рекламни послания в кампаниите и представяните намаления трябва да са коректни и верни, да не са подвеждащи и от естество да повлияят върху избора (икономическото поведение) на потребителите по неправомерен начин, засягайки интересите на конкурентите.
- В случай че се рекламират големи намаления (например 70 или 80 % и повече), същите не следва да се отнасят към незначителен брой стоки/услуги или само към най-евтините такива, предвид естеството и мащабите на осъществяваната от търговците дейност.
- Търговците трябва да осигурят налични количества на промоционалните артикули, които да са адекватни на провежданата промоция и разпространяваните рекламни послания.
- Търговците следва да могат по несъмнен начин да докажат истинността на използваните рекламни послания като например "най-ниски цени през годината", "най-големи отстъпки или намаления", "най-добрите оферти", както и да внимават с начина на обявяване на намаленията (следва ясно да се означени обичайната (стара) цена, промоционалната цена и вярно да е изписано процентното намаление).
- Търговците следва да се въздържат от представянето като ексклузивни (само за промоцията) на акцесорни (допълнителни) към продажбата услуги и други условия (като например безплатна доставка или определен срок за връщане на закупен продукт), в случай че те обичайно се представят на потребителите.