България има компетентни специалисти по пътно строителство, работи се на професионално ниво. Такава позиция изрази пред Bulgaria ON AIR строителният инженер проф. Божидар Янев.

"Качеството на пътното строителство у нас ми изглежда на професионално ниво, без да бъда запознат много отблизо, тъй като моята практика е в САЩ. Смятам, че бетонът, с който виждам тук да се строи, е по-добър от този в Ню Йорк." - коментира Янев в предаването "Денят ON AIR".

Експертът сподели впечатленията си от упражняването на контрол върху строителството в България и в САЩ.

"В САЩ е проблематичен. Контролът оскъпява всеки строеж, а може и да го забави, но прави цикъла на експлоатация по-дълъг и по-качествен. Икономията в началото после се оправдава. В Щатите упражняват качествен контрол и качествена осигуровка. Контролът контролира продукта, а осигуровката - процеса." - поясни проф. Янев.

По думите му се изисква непрекъснат надзор, който е почти невъзможен.

"Правят се периодични проверки, а глобите и санкциите са доста високи. Един бизнес може да фалира или да бъде спрян заради нередности, които могат да бъдат фатални. Проектирането може да се контролира с контролна колегия." - уточни събеседникът.

Той коментира и практиката, при която проектантът и строителят работят едновременно.

"В България има компетентни специалисти. Винаги е имало. Има и качествени пътища у нас - магистрала "Тракия". Чух много високи оценки за пътната настилка за "Струма". Настилката беше окачествена все едно, че е направена вчера, а тя е на над 7 години. Има качествени строежи в България." - категоричен е експертът.

Той посочи, че в САЩ президентът Джо Байдън е успял да прокара 1.3 трилиона долара за т. нар. твърда инфраструктура - мостове, пътища, язовири, диги, тунели.

Божидар Янев анализира и тежката автобусна катастрофа на "Струма", при която загинаха 45 души.

"Това, което видях, не ми даде обезпокоителен сигнал. Но това мнение е съвсем повърхностно. Трудно ми е да повярвам, че тази мантинела е предизвикала този стихиен пожар, който уби всички тези хора. Трудно ми е да повярвам, че автобусът е тръгнал да отбива, поради това, че мантинелата не е била качествена." - обобщи строителният инженер.

Експерт: Не може само пътищата да са отговорни за трагедията на АМ "Струма"

Експерт: Не може само пътищата да са отговорни за трагедията на АМ "Струма"

Убеден е в качественото изпълнение на строителните дейности