България има компетентни специалисти по пътно строителство, работи се на професионално ниво. Такава позиция изрази пред Bulgaria ON AIR строителният инженер проф. Божидар Янев.
"Качеството на пътното строителство у нас ми изглежда на професионално ниво, без да бъда запознат много отблизо, тъй като моята практика е в САЩ. Смятам, че бетонът, с който виждам тук да се строи, е по-добър от този в Ню Йорк." - коментира Янев в предаването "Денят ON AIR".
Експертът сподели впечатленията си от упражняването на контрол върху строителството в България и в САЩ.
"В САЩ е проблематичен. Контролът оскъпява всеки строеж, а може и да го забави, но прави цикъла на експлоатация по-дълъг и по-качествен. Икономията в началото после се оправдава. В Щатите упражняват качествен контрол и качествена осигуровка. Контролът контролира продукта, а осигуровката - процеса." - поясни проф. Янев.
По думите му се изисква непрекъснат надзор, който е почти невъзможен.
"Правят се периодични проверки, а глобите и санкциите са доста високи. Един бизнес може да фалира или да бъде спрян заради нередности, които могат да бъдат фатални. Проектирането може да се контролира с контролна колегия." - уточни събеседникът.
Той коментира и практиката, при която проектантът и строителят работят едновременно.
"В България има компетентни специалисти. Винаги е имало. Има и качествени пътища у нас - магистрала "Тракия". Чух много високи оценки за пътната настилка за "Струма". Настилката беше окачествена все едно, че е направена вчера, а тя е на над 7 години. Има качествени строежи в България." - категоричен е експертът.
Той посочи, че в САЩ президентът Джо Байдън е успял да прокара 1.3 трилиона долара за т. нар. твърда инфраструктура - мостове, пътища, язовири, диги, тунели.
Божидар Янев анализира и тежката автобусна катастрофа на "Струма", при която загинаха 45 души.
"Това, което видях, не ми даде обезпокоителен сигнал. Но това мнение е съвсем повърхностно. Трудно ми е да повярвам, че тази мантинела е предизвикала този стихиен пожар, който уби всички тези хора. Трудно ми е да повярвам, че автобусът е тръгнал да отбива, поради това, че мантинелата не е била качествена." - обобщи строителният инженер.
ibrahim-lubeflu
на 03.12.2021 в 02:27:29 #1Големи специалист- Път за 80км/ч са го направили за 120 км/ч , а и матинелата
Да, но не тези които взимат решенията