След реформите, които се изсипват върху медицинската помощ в страната ни, е и решението от началото на 2016-таа година линейките да пристигат при нуждаещите се от тях пациенти за времето от 8 минути до 2 часа, в зависимост от спешността на случая. Идеята на здравното министерство е новият стандарт за спешната помощ, който регламентира това, да бъде обнародван в Държавен вестник между Коледа и Нова година, съобщи Дарик.

Новите правила предвиждат диспечерите, които приемат спешни повиквания, да работят по таблици от общо над 550 въпроса, за да преценят какво е състоянието на нуждаещия се от бърза помощ. Спешните пациенти ще бъдат разпределяни с червен, жълт или зелен код според състоянието си, който пък ще определя колко може да се забави линейката. Това ще се случва на базата на таблици с общо над 550 въпроса.

Подобно на девиза: "Винаги готов!" от Министерството на здравеопазването не очакват новия стандарт за спешната помощ да породи проблеми, стана ясно от думите на зам.-здравния министър д-р Ваньо Шарков. Въпросът е как ще се подобри дейността на телефон 112. Според Шарков това трябвало да бъде плод на съвместни усилия на министерството и на МВР.

"Единственото нещо, което винаги е създавало проблем и в останалите държави, в които е въведен триажът, е зеленият пациент - този, който не е с толкова спешно състояние, диагностицирането и лечението му могат да бъдат отложени за по-дълъг период, до 120 минути, както е записано. Никой не очаква, че в Спешна помощ може да има такова забавяне, когато отиде да търси такава. Но трябва да си дадем ясна сметка и като пациенти, когато виждаме, че някой се бори за нечий живот, да изчака колегите да си свършат работата. Трябва да има малко по-колегиално отношение и по-коректно към хората, които работят в тези условия", обясни д-р Шарков.

Децата винаги най-спешни в новата система на линейките. "Хората, които ще правят телефонния триаж, ще бъдат обучени, в рамките на три месеца, благодарение на медицинските им познания да преценяват състоянието на пациента само с няколко въпроса. С идеята, че тогава, когато изясняването състоянието на пациента е възможно да бъде постигнато с първите два въпроса, никой няма да задава повече въпроси, ако пациентът наистина има нужда от спешност", посочи още зам.-министърът.

Телефонният триаж ще се прави от диспечерите, работещи на телефон 112. Според зам.-министъра към момента у нас 6000 души били обучени да работят по таблиците с въпросите и да установяват спешността.