С голямо удоволствие наблюдавах представянето по време на авиационния фестивал на новия руски изтребител МиГ 29 М ОВТ, заяви българският космонавт Александър Александров.

По думите му, това е самолет с управляем вектор на тягата, който няма аналог в света.

Според него самолетът е показал на хилядите зрители възможностите и на практика, и на теория да бъдат изпълнени във въздуха неща, които трудно може да обясни аеродинамиката.

Александров отбеляза още, че този самолет има собствена кислородна станция, има изключителни възможности за запускане, може да каца на разорана нива. Предимството му е, че притежава автономност и ефективност, изтъкна още той и като представител на руската самолетостроителна корпорация МиГ потвърди желанието на руснаците да ни продадат такъв нов изтребител чрез участие в обявения от българска страна конкурс.

По думите на Александров, МиГ 29 М ще бъде за българския данъкоплатец най-евтиният самолет, тъй като няма да е необходимо да се обучават летците, техниците, няма да е необходимо наземното оборудване да се сменя.

Нашите летци могат да влязат в кабината на един съвременен изтребител с цифрово управление на двигателите и на оборудването, което ще позволи достойно да защитаваме наземните, морските и въздушните граници, както и българския народ от евентуално посегателство, добави космонавтът.

Борисов:
Сега имаме да правим инфраструктурата, имаме да увеличаваме доходите и да модернизираме наличните самолет
Още...

Той отбеляза, че е от поколението, имало възможността да лети изключително много, когато в състава на Военновъздушните сили е имало много самолети. „Сега е малко непривично България да има изключително малко самолети и изключително малко летци. Затова на мен би ми се искало оттук нататък нашето ръководство да помисли за възстановяването на авиационния парк и за изпълнението на многофункционални задачи, тъй като ние сме предна граница на НАТО все пак", допълни българският космонавт.

Александров даде висока оценка на българските пилоти, че въпреки ограничения ресурс на часове, гориво и резервни части, успяват да поддържат високо ниво на подготовка.

Забележителното международно участие на авиофестивала край Пловдив по случай 100-годишнината на българската авиация, той определи като голямо признание, че България е действително авиационна държава с традиции, опит и авторитет, признат в света.

Би било много радостно, ако нашата държава, настоящото и бъдещите правителства, обърнат внимание и на Космоса, добави Александров и подчерта, че чрез космическите технологии и експерименти, които България може да провежда и в които има опит, тя би могла да е сред първите в света и да подготвя свои космонавти, както за полети в околоземното пространство, така и за бъдещи междупланетни експедиции.

От своя страна регионалният директор на РСК МиГ Дмитрий Остапчук заяви готовност за сътрудничество с България за новия тип самолет, когато бъде проявена заинтересованост от българската страна.

Той добави, че руската корпорация е представила своето предложение за участие в конкурса и че очаква ответна реакция:„Ако участваме, ние сме уверени в своите сили", категоричен е Остапчук.

МиГ 29 М изпълни фигури от висшия пилотаж, което би могъл да направи само даден тип самолет, отбеляза Остапчук.Нито един от съществуващите днес самолети не може да повтори някои от фигурите, който бяха изпълнени от този изтребител".

Като специфика на МиГ 29 М той посочи неговата свръхманевреност. По думите му самолетът постига силно превъзходство над противника във въздуха.

Възможностите на тази най-нова разработка бяха демонстрирани пред българската публика от пилота на корпорация МиГ - Михаил Беляев, който е световноизвестен летец-изпитател.

САЩ ни натискат за Ф-16, предлагат ни и заем, за да ги купим
Още...

След полета специално за news.bg той сподели какво е почувствал при първия си полет в българското небе: „Чувствам се сякаш съм си вкъщи, защото българското небе прилича на руското. То е добро, доброжелателно, отношението към нас е много добро и съответно ние искаме да демонстрираме това, което умеем и това, което може нашият самолет."

Демонстрираме МиГ 29 М, който има двигатели и аеродинамика със система на управление, която позволява да покаже във въздуха елементи на свръхманевреност. Това е ново направление в развитието на авиацията, отбеляза Беляев.

По думите му науката Аеродинамика не винаги може да обясни това, което показват във въздуха: „Първо показваме, а после науката го обяснява - ето това е свръхманевреност."