Забавянето на строителството на пътя през Кресненското дефиле ще е пагубно за човешкия живот и природата. Това заяви шефът на АПИ инж. Лазар Лазаров, за БНТ.
По статистика на пътна полиция в участъка през Кресненското дефиле живота са си загубили 46 човека, а над 250 са ранени и има изключителна концентрация на пътно-транспортни произшествия.
Според него е възможно до 2020 година да има безопасен и безконфликтен път през Кресненското дефиле.
Лазаров представи и нов проект за участъка, който е обсъждан от Комитета за наблюдение в частта на АМ „Струма”.

Той предвижда еднопосочно движение от Кресна към Симитли, като пътят да минава по настоящето трасе, което ще бъде ремонтирано.
Платното в обратната посока - от Симитли до Кресна - ще бъде изнесено в източна посока по изцяло нов път през дефилето. Той ще е двулентов, като при изкачванията ще има три ленти. Ще има и 5 малки тунела.
Двете трасета ще бъдат резервни едно на друго и при инцидент ще има възможност за прехвърляне на движението от единия към другия път, както и връзки с населените места в района. Планът е първо да бъде изградено новото трасе, а след това да се рехабилитира настоящото.
По думите на Лазар Лазаров масово на запад в планинските райони използват такива варианти.
Инж. Лазаров подчерта, че това ще бъде скоростен път, а не магистрала. Допустимата скорост ще е 90 км, колкото е и в момента.
За новото трасе се предвижда 5-тунелно преминаване и множество виадукти поради особеностите на терена, тъй като местността е силно пресечена.
Шефът на АПИ подчерта, че районът не е безопасен, а и не един проект вече е отхвърлян както от еколози, така и от експерти на БАН, тъй като районът е сеизмологичен.
Инж. Лазаров коментира и инцидента в Кресненското дефиле с еколозите Андрей Ковачев и Боян Петров, които са извършвали обследване на района именно във връзка с изграждането на пътя.
Те е трябвало да предложат мерките, които да залегнат при проектирането на трасета, така че магистралата да бъде максимално щадяща към природата.
Шефът на АПИ посочи, че в деня на инцидента, на метри от еколозите, в района е имало ограничение на движението и сигнализация във връзка с дейности по укрепване и омрежване на ската, извършвана от алпинисти на АПИ. Освен това там има и отбивка и ограничения на скоростта.
Той уточни, че седмица преди това е имало съвместно обследване, в което са участвали и експерти на АПИ.