Данните, с които ще работи тол системата и системата за е-винетки, ще могат да се ползват за установяване на нерегламентиран превоз на пътници.

Информацията ще може да се споделя и с партньорските служби на АПИ като "Пътна полиция" в МВР, Национална агенция по приходите, Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" и др. АПИ няма правомощия да правоприлага в тази част, но може да предоставя данни, за да се реагира, посочи проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".

77% одобряват тол таксите, но половината от тях не със скок на цените

77% одобряват тол таксите, но половината от тях не със скок на цените

От АПИ доволни, че вече много българи са чули за системата

Той взе участие в заключителната конференция по транспортна политика, организирана от Конфедерацията на автобусните превозвачи (КАП).

Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, е в процедура за обществено обсъждане. До 16 декември 2019 г. могат да постъпват становища, коментари и предложения по проекта. В него тол таксите за автобусите са диференцирани според общата технически допустима максимална маса до и над 12 т, екологичния им клас, както и според категорията на платената пътна мрежа - автомагистрали, първи и частично втори клас пътища.

Според предложените за обществено обсъждане ставки автобусите до 12 т, в зависимост от екологичния си клас, ще плащат от 4 ст. до 8 ст. на километър за ползване автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за километър на първи клас пътища и от 2 ст. до 5 ст. - за километър второкласни пътища.

За автобусите над 12 т цените са с една по-високи с една стотинка на километър. Първоначалният обхват на платената пътна мрежа с тол е 6 050 км от общо близо 20 000 км републиканска пътна мрежа, за която всички ползватели понастоящем плащат.

Председателят на Управителния съвет на КАП Магдалена Милтенова настоя за плавен преход от винетки към тол такси. Автобусните превозвачи настояват ставката за тези от тях, които обслужват редовни линии, да бъде нулева.

Анализ на Световната банка, консултант по въвеждането на тол системата, показва, че отражението на тол таксите върху цените на автобусните билети би трябвало да е в рамките между 5 ст. и 96 ст. Разликите идват от дължината на маршрутите и от това каква част от тях е по платената мрежа, както и от натоварването и емисионния клас на автобуса. Билетът от София до Перник, например, би следвало да поевтинее с 2,2%, тъй като делът на таксуваната мрежа по този маршрут ще стане само 30%.

Според анализа на Световната банка също така с предложената тарифа държавата ще постигне 52% ефективно финансиране на пътната инфраструктура от пътни такси, настоя проф. Асенов. Основната цел е да се промени моделът на пътното таксуване, като този, който руши повече пътя, да плаща повече. В момента две трети от приходите от такси за ползване на платени пътища постъпват от леките автомобили, а останалите - от пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона. Европейският модел предполага това съотношение да се обърне

Окончателният вариант на тарифата ще бъде приет с решение на Министерския съвет.