Експертите на Института за пътна безопасност в свой анализ предизвестиха тежката катастрофа на АМ "Струма". За периода 24-27 ноември (три дни след катастрофата) са загинали 12 души или средно по четири на ден, а ранените са 62 души или по 21 на ден. 

Данните показват, че през август месец 2021 г. се констатира лавинообразно увеличаване на пътнотранспортния травматизъм за периода май-август 2021 г. спрямо същия период на 2020 г. Загиналите от катастрофи са с почти 60 души повече. За последните 10 години подобно явление не е констатирано. В тази връзка са били изпратени 11 доклада до министъра на регионалното развитие и благоустройството. От ИПБ алармират, че от МРРБ е нямало ответна реакция.

От Института за пътна безопасност поясниха, че са изпратили и писмо до министър-председателя, заради липсата на отговор от страна на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Реакция от страна на отговорните държавни институции не беше предприета, поясняват ИПБ.

Снимка 555378

Източник: ИПБ

Ето върху какво акцентират от ИПБ:

  1. От началото на 2021 г. е преустановена поддръжката на пътищата в страна. Констатирани са стотици повредени мантинели по АМ "Тракия", липсваща или неотговаряща на изискванията маркировка по републиканските пътища и неправилна организация на движението.
  2. Неефективен контрол на движението с превишена скорост през летните месеци. Със свое разпореждане Министърът на вътрешните работи задължи служителите си автоматизираните технически средства да контролират скоростта само на места с концентрация на тежки ПТП, които съгласно методологията на МВР са общо 53 за територията на цялата страна. По този начин контролът се фокусира върху 53 точки от почти 40 000 км. републикански и общински пътища.
  3. С разпореждането от предходната точка е преустановен и негласния контрол върху движението на МПС, т.е. задължават се пътните полицаи да упражнява контрола само явно.
  4. Политическата нестабилност се отразява пряко върху ефективността на Държавните институции, отговорни за Безопасността на движението по пътищата. За периода юни-август 2021 г. платените глоби са 14% от всички издадени електронни фишове за превишена скорост.
  5. ДАБДП от началото на година не осъществява своята дейност по управляване на риска, видно от сайта им. Въпреки успешно приключилите обществени поръчки за доставка на нужната техника за осъществяване на дейността на Държавната агенция, за 11-те месеца на 2021 г. няма нито един публикуван доклад или анализ по темата за управление на риска. На следващо място практически е спряна работата на консултативните органи към ДАБДП, чиято функция е да координира действията на отговорните институции и да осъществи връзка между държавата и академичните среди, с цел повишаване на безопасността по пътищата.

Експертите на ИПБ предлагат изготвянето на екшън план за действие, който да включва:

  1. Преструктуриране на ДАБП
  2. Изготвяне на методология за оценка на риска от ПТП.
  3. Извършване на оценка на риска от ПТП, включваща:
    1. Идентифициране
    2. Анализ
    3. Преценка
    4. Избор на инструменти за въздействие
    5. Наблюдение
    6. Коригиращи действия

Оценката на риска трябва да обхване и всички общински пътища.

  1. Осигуряване на финансиране за отстраняване на 1500 опасни места (рискови) отсечки от настъпване на тежки ПТП.
    1. Промяна на обхвата и цената на ТОЛ системата
  2. Нова методология за контрол на движението на МПС - преминаване от статичен в динамичен контрол
  3. Извършване на международен одит на транспортната система на България, разпределен по класове пътища
    1. Приемане на съвременни стандарти за проектиране и обезопасяване на пътищата в България.

Срокът за изпълнение на всички задачи, с изключение на международния одит, е 6 месеца.

Припомняме, катастрофата на АМ "Струма" потресе света. В инцидента с македонския автобус загинаха 45 души, а 7 бяха ранени и са без опасност за живота. България обяви ден на траур в памет на загиналите.