Фермерите по света изпитват финансови затруднения, тъй като разходите им за гориво се повишават до близо 4-годишен връх, точно когато засаждат и прибират продукцията си. Това намалява приходите в селското стопанство, които вече са затруднени от понижените цени на културите, пише Reuters.
Печалбите на земеделския сектор от САЩ до Русия и от Бразилия до Европа са засегнати от покачването на цените на дизела. Световният еталон за суров петрол сорт Брент преди дни достигна 80 долара за барел за пръв път от края на 2014 г.
В съчетание с местните икономически проблеми, повишаването затруднява още повече множество фермери от цял свят да реализират печалба в индустрията за 2.4 трилиона долара и поставя под въпрос бъдещите им инвестиции.
В САЩ горивата формират около 5% от общите разходи на земеделските производители и нанасят вреда на печалбите в момент, когато приходите на стопанствата вече са наполовина по-малки отколкото през 2013 г. Големите реколти намалиха цените на суровини като царевица, пшеница и соя.
Дизеловото гориво е от съществено значение за засаждането, прибирането на реколтата и транспортирането й на пазара. В САЩ земеделските стопани ще похарчат приблизително 15.25 млрд. долара за гориво и нефт през 2018 г., което е с 8% повече от 2017 г., според данните на Министерството на земеделието на САЩ.
Цената на дизеловото гориво с ниско съдържание на сяра, използвана за селскостопанска техника и транспортиране на култури, не е била толкова висока от май 2014 г. Фючърсите на гориво за отопление, което е заместител на дизеловото гориво с ниско съдържание на сяра, се търгуваха по 2.29 долара за галон в края на миналата седмица.
Американецът Рон Хек, който отглежда соя в Пери, Айова, , че разходите му за гориво могат да се увеличат с 1000 до 2000 долара през пролетта в северното полукълбо. "Веднага усещаш болката", признава Хек.
В Русия цените на горивата за земеделските производители се увеличиха с 50% спрямо миналата година. Земеделските стопани ще трябва да харчат повече, преди да приберат реколтата, което започва около месец в Русия, разказва пред Reuters Аркадий Злочевски, ръководител на Руския зърнен съюз, неправителствена организация.
Финансов стрес
Приходите на земеделците намаляват, а разходите за гориво се повишават
Американските земеделски стопанства ще понесат потенциална загуба на приходи и заради 25%-ното мито, което Китай обяви за големия американски внос след решението на Вашингтон да наложи мита върху стоманата и алуминия.
"Виждаме финансов стрес, настъпващ в селското стопанство, който вероятно не сме виждали от около десетилетие. Ако цените на дизела продължат да се покачват, те ще продължават да оказват по-голям натиск върху земеделските производители", обяснява Скот Браун, директор на стратегическите партньорства в Колежа по земеделие, храни и природни ресурси на Университета в Мисури.
Нетните приходи на земеделските стопанства се очаква да паднат до 59.5 млрд. долара през 2018 г., което е с 8.3% по-малко от 2017 г. Спадът спрямо 2013 г. е 55%, според Министерството на земеделието на САЩ.
В Холи Гроув, Арканзас, Тим Ганън плаща около 17 000 долара през февруари, за да напълни резервоар от 7500 галона (28 400 литра) с дизелово гориво, за да работят оборудването и системите за напояване.
Увеличението на цените означава, че може да струва до 25% повече, или допълнителни 4000 долара, за да го зареди отново в следващите седмици, отбелязва Ганън. "Това е доста значителен доход, който ще изгубим", признава той.
Фермерът се опита да съкрати разходите си за дизел през изминалата година, намалявайки броя пъти, в които оре.
В Бразилия фермерите също се опитват да се справят с по-високите разходи, тъй като дизелът е скочил с 43% от юли 2017 г. Едер Ферейра Буено, земеделски производител в зърнопроизводителния щат Мато Гросо, твърди, че няма друг вариант, освен да отделя по-малко за обработване на почвата. "Другите фермери могат да наемат по-малко работници или да забавят инвестиционните си планове", предвижда Ферейра Буено.
В съседна Аржентина, най-големият износител на соево брашно и масло в света, земеделците трябва да се справят с отслабващата валута, както и с увеличаващите се разходи за гориво.
"Влиянието се усеща най-силно в разходите за камиони. Вече сме в неравностойно положение спрямо транспортните разходи в сравнение с конкурентите ни из Аржентина", отчита Дейвид Хюз, фермер в провинция Буенос Айрес и председател на Аржентинската камара за производство на пшеница Argentrigo.
В Европа френските зърнопроизводители твърдят, че повишаващите се цени на петрола могат да окажат ударно влияние върху торовете и продуктите за растителна защита.
"Това се случва във времена, когато нещата вече са икономически трудни за земеделските производители", признава Филип Пинта, ръководител на групата производители на зърнени култури AGPB в Париж.
IvoAndonov
на 22.05.2018 в 10:15:38 #1Много неграмотно пейстната статия, не е минала дори груб прочит от автора й. Пълна с технически правописни грешки, както повечето тук. Към собствениците мога да дам съвет да се ориентрират от таргет за количество към таргет за качество на статиите.