Конвергентният доклад за влизането на България в еврозоната е факт. Процесът обаче не е завършен. Това ще се случи едва на 1 януари 2026 г., когато разплащането у нас фактически започне да се случва в евро. Преди това има някои чисто формални процедури, които на политическо равнище трябва да потвърдят оценката на Европейската централна банка (ЕЦБ), посочена в самия доклад.

В цялостния процес участват Европейската комисия (ЕК), премиерите и финансовите министри на страните от еврогрупата и Европейският парламент (ЕП). Във всички тези органи страната ни разполага с пълна подкрепа относно влизането в еврозоната.

От ЕК подкрепа имаме отдавна, още от предишния й състав, а при сегашния тя дори е още по-силна. Основните политически групи в ЕП също ни подкрепят и това много ясно ще проличи при гласуването. Сърцето на Европейския парламент подкрепя България по пътя й към сърцето на Европа.

Чисто хипотетично препятствие може да се появи единствено в еврогрупата. Унгария и Орбан не са там, защото не ползват евро. Там обаче са Словакия и Фицо, а решенията в този орган се вземат с абсолютно мнозинство. Т.е. всички отчаяни опити за някакво последно препятстване на приемането на еврото у нас могат да бъдат насочени единствено в тази посока.

Не е невъзможно да бъде измислен и предложен на Фицо и неговия финансов министър някакъв алтернативен прочит на ковергентния доклад, който да оспорва оценката на ЕЦБ. Макар че, нека отново да подчертаем, тази оценка е част от документа.

От "Възраждане" вече заявиха, че са прочели доклада и са го разбрали по друг начин. Това само по себе си е достатъчно да се предположи, че всички възможности, включително и чисто формалните, ще бъдат използвани докрай, за да се попречи на България. И то чрез инициативи отвътре. Те може и да са инспирирани отвън, от фактори, които нямат нищо общо с ЕС, но идват отвътре и търсят съюзници в Общността, за да компрометират процедури и да затрудняват функционирането на национални и европейски институции.

По всяка вероятност антисистемните биха искали да пренесат своето шоу от национално на европейско ниво.

КЗК и КЗП са призвани да опровергаят Радев

КЗК и КЗП са призвани да опровергаят Радев

Регулаторите трябва да осигурят стабилност и да ограничат спекулациите преди въвеждането на еврото – за да не се превърнат в мишена на нова президентска офанзива

Елементите и съставните части на тяхното национално шоу вече са ни известни и то в детайли - организиране на ограничени по участие, но понякога агресивни улични демонстрации, нагнетяване на напрежение в Народното събрание, включващо и ръкопашни схватки и най-новия похват - напрежение и сблъсъци между самите антисистемни, напр. "Възраждане" и "Величие". Това са умения, достатъчни за национално шоу, за европейско обаче едва ли...

Ето защо те се опитват въз основа на националното си шоу да постигнат за себе си резултати на европейско ниво. За това именно говорят писмата, изпратени от "Възраждане" до всички президенти и премиери в ЕС, в които била описана "реалната" икономическа ситуация в България и "истинските" нагласи на хората спрямо еврото.

За съжаление на антисистемната формация, всички европейски правителства имат посолства у нас, чиято функция е именно да изпращат в своите държави информация за процесите, развиващи се в страната ни. Същата е функцията и на българските посолства в другите европейски страни и въобще навсякъде по света.

В еврозоната няма страна с антисистемно управление. Дори правителството на Фицо не е точно такова. Именно поради това вероятността инициативата на "Възраждане" да привлече вниманието на Фицо е нищожно малка. 

Ако той се поддаде на това няма да спечели нищо, но може да загуби много.

Словакия би била поставена в изолация в ЕС дори в по-голяма степен отколкото Орбанова Унгария. А и както е добре известно антисистемните обичат да говорят, че не участват в чужди проблеми, тогава защо Фицо да участва в тяхното шоу?!

Докато антисистемните се занимават с компромати срещу България пред нашите европейски съюзници, тяхното национално шоу ще продължава. Няма обаче да е все едно и също. От "Възраждане" заявиха, че възнамеряват да продължат с организирането на улични протести срещу еврото. Най-вероятно те ще търсят и начини за увеличаване на напрежението по темата в парламента.

Новият вектор в шоуто обаче, който ще се утвърждава и разраства, е свързан със сблъсъците между антисистемните. Те вече ще се появяват по далеч по-дребни и незначителни теми и съответно доста по-често. Спречкването между "възрожденците" и "величавите" съвсем наскоро не е инцидент, а начало на тенденция - трайна и необратима.

Какви са рисковете за България посочени в докладите на ЕЦБ и ЕК

Какви са рисковете за България посочени в докладите на ЕЦБ и ЕК

Конвергентните доклади посочват инфлационни и фискални рискове пред които е изправена България

С влизането в еврозоната евроинтеграцията на България вече ще е цялостна и завършена. В този смисъл самата евроинтеграция като процес повече няма да може да бъде обект на политическа експлоатация и популистки атаки.

Това силно ще ограничи полето на антисистемните формации и темите, които те биха могли да използват, за да отправят посланията си към електората. Ето защо този тип формации ще се превърнат изцяло в конкуренти и взаимодействието между тях постепенно ще стане напълно невъзможно.

Антиевропейският електорат в България съвсем не е голям. Затова през седмиците преди излизането на конвергентния доклад се появиха формулировките от типа - за Европа, но против еврото. Такива формулировки ползват и от президентството.

Де факто това е опит за разширяване на електората, който е подозрителен към Европа. Идеята вероятно е била фокусът да се измести от самия ЕС и неговите институции към процеса на евроинтеграцията на България, който би могъл да се разглежда и като по-разтегливо и по-слабо динамично понятие. Този нов фокус сигурно би могъл да обере някаква електорална периферия. С влизането в еврозоната обаче всичко това отпада от само себе си.

Така антисистемните формации остават със силно ограничен електорален потенциал, без никаква периферия. Получава се ефектът - "много маймуни на един клон". Много формации са в това пространство и се борят за този електорат, но той е малък и не може да стигне за всички.

Повдигайки темата за референдум за еврото на 9 май, президентът Радев вероятно щеше да съумее поне донякъде да го разшири, само ако обаче беше успял да забави влизането ни в еврозоната и то да не се случи на 1 януари 2026 г.

При подобни обстоятелства въпросът за еврото щеше да продължи да се размотава през цялата 2026 г. и след това. Така той щеше да е политически използваем и антисистемните щяха да продължават да го изстискват във всичките си кампании.

Колкото до Румен Радев, той най-вероятно, ако наистина има намерение да става партиен лидер след януари 2027 г., щеше да може да прибере при себе си разширението на електората, който гледа с подозрение към Европа. Заедно с това щеше да спечели и част от електората, който трайно гласува за антисистемни формации.

"Популизъм срещу парламентаризъм" – защо Киселова не допусна Радев до трибуната

"Популизъм срещу парламентаризъм" – защо Киселова не допусна Радев до трибуната

Позицията на Наталия Киселова е позиция в полза на парламентарния характер на държавата

С влизането в еврозоната на 1 януари 2026 г. обаче, Радев ще бъде просто един от претендентите за антиевропейския електорат, ако реши да създава свой партиен проект след излизането от президентската институция.

Всичко това означава, че общата европейска валута ще окаже не само благоприятно икономическо, но и благоприятно политическо въздействие спрямо България. Тя ще допринесе значително за нормализиране на политически живот в страната, ще затвори част от възможностите за генериране на популизъм и съответно за появата и разрастването на формации, които се възползват от него и съществуват чрез него.

Много е важно да се отбележи и това, че не бива да се бърза с внасянето на вот на недоверие от системната опозиция (ПП-ДБ). Нито сега, защото процесът все още не е завършен, нито веднага след 1 януари 2026 г., защото тогава разплащането в евро едва ще е започнало и ще е необходимо стабилно правителство, което да ръководи всичко това и да се намесва решително при всякакви опити за недобронамереност, саботиране или спекула.