Ето какъв упрек се надигна в социалните мрежи: защо хора с повече от хиляда последователи не коментират войната в Украйна и не вливат енергията си в потока на общото порицание. Мили мои критици, хиляда последователи не означава нищо. Те дори и сто хиляди да са, това са хора, които ще чуят онова, което искат да чуят, и в момента, когато коментаторът се опита да изложи някакво различно от тяхното виждане, ще се отвърнат от него. Пък и нужен ли е още един глас в кресливия яростен хор на "съвестните граждани с позиция", нужно ли е още едно "задълбочено" мнение в сонма на "експертите"! Не е ли по-добре да оставим да се изказват онези, които наистина има какво да кажат, а пък ние да си припомним съвета, който ни бе даден: "Не съдете, за да не бъдете съдени" (Мат. 7:1), защото Бог ще ни пита не за чуждите грехове, а за нашите. В крайна сметка, ако някой страда, от каквото и да страда, той страда не за друго, а заради собствените си грехове.
Но понеже на два пъти и към мен лично беше отправен такъв упрек - че оставам встрани от темата за Украйна, - ето какво мисля по въпроса.
В ситуация като тази, за събития като тези ние не знаем почти нищо и рискуваме, каквото и да кажем, след това да се срамуваме и разкайваме. Става още по-объркано, когато се намесят медиите и започнат да лъжат или да разпространяват лъжи, с които са излъгали самите тях. Затова много внимателно трябва да се изказваме, ако въобще трябва да се изказваме или, не дай Боже, да поучаваме, да скандираме, да се пеним и да крещим лозунги. Но все пак има някои безспорни неща.
Безспорно е, че се нарушава един мъдро установен ред, което може да отвори кутията на Пандора. Да забием окото с клечката някъде след края на Студената война и да не го пипаме повече! Окото на клечка е един литературен образ от книгата, наречена "Додекамерон", и олицетворява условната гледна точка към определен исторически момент. Например, ако забием окото на клечка в 1944, ще видим едни съветски нашественици, носещи на червените си бойни знамена половин век комунизъм. Ако забием окото в началото на 14 век, ще видим едни нашественици-турци (условно казано "турци"), които в края на същия век затриват Второто българско царство и се настаняват на земите му. Ако забучим клечката с окото още по-отдавна, някъде през 7 век, ще видим едни диваци-нашественици, които се изсипват от север за ужас на кроткото романизирано население, един от тях слиза от потния си кон, казва: "Тук ще бъде България!" и връща романизираното население в първо отделение, като се настанява в земите на Византия. Въпросът е къде ще забиеш клечката с окото. Според това спориш и чия трябва да бъде тази земя, по дяволите! Затова е хубаво да го забием веднага след края на Студената война и падането на комунизма като държавен строй и да не го пипаме повече. Да приемем тази позиция на окото за безспорна. И който руши определения от нея ред, върши зло. Несъстоятелни във военно отношение държави като нашата имат интерес този възглед да се пази, колкото и да са загубили в конкретния исторически момент.
Безспорно е също така, че държава от нашия калибър има интерес в света да съществуват сигурни механизми за озаптяване на държави от калибъра на Русия. Дали е редно, дали е справедливо - не знам, но за нас е важно. В този смисъл ние, в съзвучие с инстинкта си за самосъхранение и оцеляване, не одобряваме войната на Русия в Украйна, опитите ѝ да присъедини тази млада държава (едва от 1991) към налудничавата си схема за нова империя заедно с Беларус и Казахстан. Ако Русия анексира Украйна и светът го приеме с умерено мърморене, това ще бъде прецедент с опасни последици за малките и слабите.
Безспорно е още, че случващото се в Украйна носи страдание на невинни хора. И от двете страни. Това не е хубаво. Дори да не сме ние тези, които ще кажат справедливо ли е някой да страда или не, не можем да се освободим от вроденото си състрадание и съчувствие към страдащите. Затова и по тази точка сме против войната на Русия в Украйна.
И пак нещо безспорно. Където сме ние в момента - в цивилизацията на Запада, колкото и да не спираме да се чудим принадлежим ли ѝ онтологично (по битността си) или не, - там има повече свобода и тя достига до всяка личност, колкото и да се полагат целенасочени усилия това да се компрометира през последните десетилетия и особено от началото на 21 век. Светът, в който живеем и на който принадлежим, все още е Свободният свят. Защо свободата е толкова важна? Заради насладите ли? Не, те са съпътстващо явление, водещо невинаги до желателни резултати. Свободата е важна, тя е решителна, ако искаме да сътворим нещо добро. Никой не може да върши добро, ако не е свободен духом. А е много по-лесно да си свободен духом, ако си свободен и политически. Затова се борим за политическа свобода, а после, когато (и ако) я постигнем, се борим да я съхраним. Бидейки част от свободния свят, ние не желаем някакъв друг свят да нахлуе в него, за да го оправя, при положение че сме длъжни да си го оправим сами. Затова и по тази точка сме против войната на Русия в Украйна.
Ами православието? Може ли то да е аргумент в нападението на една православна страна над друга? Православието е един от класическите аргументи във всеки спор между Изтока и Запада, а случващото се днес в Украйна в крайна сметка е тъкмо това, защото ако Украйна не тежнееше към Запада, никой нямаше да я закача, както не закача и Беларус. Русия полага неистови усилия да убеди всички, че тя е ядрото на православния свят, че там православието е най-чисто, а то не е така, особено след Петър I и нахлулото от Германия протестантско влияние в руската църква. Патриарх Кирил (Гундяев), който е пастир както на руските, така и на украинските православни, е изтъкнат икуменист (личи от официалната му биография), нищо че българските икуменисти го мразят. Те го мразят, защото са последователни прозападници и при тях това е определящо за всичко останало. А пък всъщност патриарх Кирил може да се окаже и по-прозападен от тях. Той е бил представител на Руската църква в Световния съвет на църквите в Женева и на първата среща на Смесената православно-католическа комисия на островите Патмос и Родос през май и юни 1980. През 2016 (две години след анексията на Крим) патриарх Кирил (Гундяев) се срещна с папа Франциск в Хавана, двамата се целунаха и приеха "съвместна декларация по актуални въпроси на християнството в съвременния свят". Така че Западът не му е никак чужд, а в негово лице - и на руското православие. А исторически нека не забравяме, че през голяма част от ранното Средновековие православен е Западът (част от който е и нашата Улпия Сердика), а Изтокът е еретически, монофизитски. Но нито тук е мястото да навлизаме в темата за съвременното православие, нито пък аз съм човекът, който може и има нужната легитимност да го прави. Нека, без излишно мъдруване ние, редовите християни-миряни, да се придържаме по въпроса към позицията на Църквата:
"Встъпвайки в подготвителните дни преди началото на спасителния Велик пост, сме свидетели на военни действия между два братски народа - Русия и Украйна, приели спасителната Христова вяра от единия купел на светото кръщение. Кръвопролитията и отнемане на невинни човешки животи е недопустимо за всички, които търсят мир, единство и любов в света! Христовият завет: "Мир ви оставям; Моя мир ви давам; Аз ви давам не тъй, както светът дава" (Йоан 14:27), и "блажени миротворците, защото те ще се нарекат синове Божии" (Мат. 5:9), отекват в сърцата ни и са основен дълг на всеки християнин!".
Надявам се, че по този начин отговарям на обвинителните въпроси защо не горя ежедневно в проблемите на руската инвазия в Украйна. Надявам се също, че с написаното няма да изгубя много последователи във фейсбук, което за мен би било истинска трагедия. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.
USD
CHF
EUR
GBP
сара чифутката
на 03.03.2022 в 06:37:30 #5"...И на обществен тоя мъчител и поп, и черква с вяра слугуват; нему се кланя дивак учител, и с вестникарин зайдно мъдруват, че страх от бога било начало на сяка мъдрост... "
nikopest
на 02.03.2022 в 17:14:07 #4А бе всички пишеш ти против Русия много удобно забравяте важни неща,например най-важното кой създаде предпоставките за това,защо едните агресори никой не заклеймява а само удобните без медийна подкрепа
сара чифутката
на 28.02.2022 в 16:44:43 #3Уж зов за мир, разум и богопочитание... ...а всъщност се прокрадва ясно заемане на позиция, която е такава против Русия.
boris
на 28.02.2022 в 15:47:44 #2когато си въоръжен до зъби с оръжия даром - си по-роб отколкото без армия.
dddddd
на 28.02.2022 в 12:28:28 #1Олеле как се е омазал Сула този път. Чак не ми се коментира, нито да вадя извадки от това писание. Дано да си струва рублите.