„Общините, които издават разрешения за извършване на таксиметрова дейност, трябва да поставят и таван на цената на услугата, и да извършват контрол на таксиметровата дейност. Не е редно в държавата да има единна цена, защото ситуацията в страната е различна", каза изпълнителният директор на „Автомобилна администрация" Володя Киров. Срещу предложението му скочиха повечето общини, подкрепени от представители на частните превозвачи.

Според действащия Закон за автомобилните превози общините издават разрешителни за извършването на таксиметрови услуги на своята територия, но цените им не подлежат на никаква регулация, а се определят от пазара. В момента „Автомобилна администрация" води разговори с Националното сдружение на общините, Националната агенция за приходите, браншовите организации на автобусните и таксиметровите превозвачи, но заради разногласия между заинтересуваните страни процесът е блокиран. „Десет години държавната администрация не можа да се оправи с такситата и с техните проблеми. Сега ще дадем правомощия на кметовете. Ако искат, и на горските стражари да дадат, аз не съм убеден, че резултатът ще бъде по-добър от този, който се случва до момента", възмутено коментира Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите.

Според него първо трябва да се разреши проблемът с такситата менте, което няма как да стане с таван на цените на превозите. Кметът на Кюстендил Петър Паунов се осмели да обвини превозвачите: „Няма за какво да роптаят таксиметровите шофьори. Не плащат за стоянките си, единствено те са привилегировани да работят свободно в центъра. Годишната такса за таксиметрова дейност е 40 лв., след като бе увеличена от тази година." Според Паунов в Кюстендил има 20 стоянки, регистрираните таксиметрови автомобили са 194, а са издадени 240 разрешителни.

От болната на по-болната глава

Повече от година агенция „Автомобилна администрация" към транспортното министерство иска да прехвърли на общините регистъра на таксиметровите фирми и контрола върху тях, но среща ожесточен отпор. Спорът трябва ли да има таван на цените на таксиметровите услуги и кой да го определя изправи държавата срещу общините. Сега отговорността на кметствата за таксиметрови услуги в градовете е да издават разрешения за дейност, да слагат на колите холограмен стикер и единен идентификационен номер на броните им. Целият комплект излиза около 50 лева. Местните администрации не искат да носят повече отговорности с мотива, че тарифите на такситата се определят на свободен пазарен принцип, а не с административно поставени бариери. При това се позовават на Закона за защита на конкуренцията.

Как е по света

Според експерти по транспорта единствените страни в Европа, в които липсва всякаква регулацията на таксиметровия пазар, са България и Литва. В останалите държави от общността са въведени ограничения в защита на потребителите. В повечето случаи се налага горна граница на цените. В Ирландия дори е създадена специална Комисия за таксиметрова регулация, която определя цената на превоз за един километър за цялата страна на база цените на горивата и амортизациите, като се добавя и норма печалба. В Сърбия общините определят таксите след съгласуване с транспортното министерство и фирмите.

След дъжд качулка

С известно закъснение у нас работна група, съставена от представители от „Автомобилна администрация", Сдружението на общините и представители от таксиметровия бранш, обсъжда дали да се регулират тарифите на такситата и как да става това. Докато всеки дърпа чергата към себе си, допълненията към Закона за автомобилните превози отлежават в папките на чиновниците, а по улиците се вихри истинска война на бакшишите.

На дневен ред е нова транспортна схема



„В Община Благоевград е налице неоправдано натрупване на автобусни линии и курсове, минаващи през града в определени часове на деня. Ежедневно от Благоевград за София пътуват 62 автобуса. С тях може да се превозят над 3 хил. пътници, което превишава повече от два пъти реалния поток на пътниците. От 6.00 до 18.00 ч на всеки час пътуват по пет автобуса. Съгласно Наредбата за автомобилните превози интервалът между автобусите в едно направление не би следвало да бъде по-кратък от 30 минути, което директно сочи, че в Благоевград има нарушаване на тази наредба. От всички 62 курса само 13 са на Община Благоевград, останалите са на други превозвачи."

Това е част от писмото на кмета на общината Костадин Паскалев, изпратено до транспортното ведомство, в отговор на което министър Петър Мутафчиев разпореди да се направят промени в националната транспортна схема.

ИА „Автомобилна администрация" трябва до няколко дни да разработи график за преразглеждане на съществуващите схеми с областите и общините, за да се оптимизират разписанията за превоз на пътници и да се избегнат конфликтните ситуации. При сегашното разписание шофьорите на автобуси по междуградските линии се надпреварват по пътя, за да съберат повече пътници.

Според председателя на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Миролюб Столарски това застрашава безопасността на движението по пътищата. От браншовата организация вече няколко години настояват автобусите по дългите линии да тръгват през час от дадена автогара, но от транспортното министерство не са реагирали на това предложение. Вместо това чиновниците от държавното ведомство измислиха друга „новост". Преди година дори изготвиха проект за наредба за категоризация на автогарите по примера на летищата. В нея се предвижда транспортните компании да плащат такса паркинг на автогарите, а пътниците да броят такса обслужване, което неминуемо ще увеличи сегашната цена на билетите. Според комфорта, който предлагат, автогарите ще се делят на четири категории.

Превозвачите предлагат да се въведат пределни цени за ползване на автогарите, които ще се определят според обема на годишния им оборот и броя на обслужените пътници. За да бъде приета подобна наредба, ще трябва да се вземе становището и на Комисията за защита на конкуренцията, защото преди време оттам обявиха, че единните цени ще ограничат конкуренцията.

В Закона за автомобилните превози няма забрана даден превозвач да притежава автогара, но според експерти от транспортното министерство това нарушава принципите на конкуренцията. А въпросът на в. „Икономически живот" към ИААА колко от собствениците на автогари в страната са и превозвачи, остана без отговор.

Равносметка

Над 20 млн. лв. са приходите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за 2008 г., а събираемостта на агенцията от такси и глоби е повишена над 12 пъти от 2005 г. насам, казаха от агенцията в рамките на отчета за дейността си. Глобите, наложени от ИААА през 2008 г., са за 6.3 млн. лв., което е с 1 млн. лв. повече в сравнение с 2007 г.