Каквото и да се случи в образователната система една препоръка остава константна - "разчитаме на съдействието на родителите". Разбира се, никой не твърди, че те трябва да се дистанцират от процесите в образователната система. Напротив - крепят я, финансирайки всевъзможни обучителни форми във и извън нея.

В извънредната ситуация, в която сме поставени, надеждата да не се срути обучението отново е в родителите. Те ще трябва да асистират на децата си (ако са по-малки), за да ползват ресурсите на електронното образование, ще трябва да надзирават процеса, ще установяват връзка с учителите при нужда и ще осигуряват техническите средства, за да се осъществи този "сравнително нов" метод на обучение.

Как хубаво се получи, че повечето родители си остават вкъщи.

Децата няма да се претоварват - едни пет часа дневно, колкото да им раздадат задачите. Освен това и фиксирано време пред компютрите няма да има, обучението ще е "асинхронно" както се изрази един училищен директор - т. е. който - когато.

Както разбрахме от ресорния министър родителският съпорт може би е един от най-сериозните проблеми в момента, защото и при нормални обстоятелства много родители не проявяват особен интерес към подготовката на наследниците си.

700 000 деца си стоят вкъщи в момента по думите на Красимир Вълчев и още 60 000 са учителите, от които се очаква да стартират онлайн уроци от следващата седмица. Както се изрази шефът им "повечето от колегите са обучени да работят с онлайн ресурсите". Други още се обучават. Това е малко изненадващо при положение, че темата с електронното образование се предъвква дори по-отдавна от електронното здравеопазване. Успокояващото в ситуацията е, че поне децата знаят как да работят с такива ресурси.

Друго неизвестно е кога реално ще започне да функционира електронното обучение. Според зам.-министъра Таня Михайлова акаунтите към ресурсите за всяко училище ще бъдат изпратени утре. Да предвидим период на адаптация и да го мислим започнало след седмица, а не както каза просветният министър - най-късно от вторник. Знаем как се синхронизира каквато и да било държавна система.

Докато образователният процес влезе в руслото си, родителите ще трябва някак да компенсират липсата на уроци и подготовка. По тази причина немалко собственици на ученици се засилиха към образователните платформи, които дадоха безплатен достъп. Това създаде една друга много позната ситуация - някои от тях блокираха. И shkolo.bg e аут. Други, въпреки обстоятелствата, още мислят дали да дадат свободен достъп. Да изцедят възможно най-много дивиденти от кризата.

Най-лесно е с малките. За началната степен ще има телевизионни уроци, които тепърва ще се заснемат, но трябва да започнат по БНТ 2 от вторник. Това е лесно - включваме телевизора на детето и то се образова.

Някои директори на училища предположиха, че на първо време образователни наставления ще могат да се дават и по телефон. Родителят се свързва с учителя. Той казва примерно "днес вземете еди-кой си урок, после упражнете". Друг вариант е да се снимат задачи, да се изпълнят под надзора на родителя, после да се снима домашното и да се изпрати на педагога да го провери.

Има и експедитивни учители, разбира се. Те контактуват с родителите и пращат по e-mail задачи, за да не скучаят питомците по време на неочакваната ваканция, при това дори още от началото на втората грипна епидемия.

Малко неясно е все още как ще се контролира педагогическият труд, но според обяснението от МОН ще има ежедневни отчети - предаден е еди-кой си урок, еди-колко си ученици бяха онлайн, общо часовете за деня са 5 примерно. Мама или татко ще отговарят за присъствието в час.

Изобщо сред родителите кипи педагогически труд. И как няма, като въпреки обстоятелствата външното оценяване и матурата няма да отпадат. Е, ще отпадне от въпросите невзетия в класните стаи материал, но то и без това толкова неща отпаднаха, че още една стъпка надолу никого няма да впечатли.

Нулева година няма да има. Ще има активна родителска година, малко по-активна от друг път.

Едни 2-3% ще останат извън тези притеснения. Тези които нямат достъп до интернет и съответните технически средства, за да го ползват. Те обаче по принцип не се притесняват, вероятно дори не знаят в кой точно клас е детето им. С тях щели да работят медиатори. Важното е да не отпадат от системата.