Само шест месеца след завръщането на Доналд Тръмп на президентския пост, цялостното впечатление е за рязко скъсване с дипломатическото наследство на Америка от периода след Втората световна война. Това отбелязва Лоран Борзило в материал за електронното издание The Conversation. Авторът е гост-изследовател в CCEAE на Университета в Монреал и асоцииран изследовател в CESICE на Университета в Гренобъл.
С устойчиви темпове администрацията прави поредица от изявления, които разклащат установения международен баланс: възобновяване на предложението за покупка на Гренландия, включително - без изключване - възможност за военни действия; публично възраждане на множество проруски наративи от американски официални лица (без да броим епизода със срещата Тръмп-Зеленски през февруари); и накрая - ескалация на протекционизма чрез нови митнически тарифи, често обявявани едностранно, внезапно и променяни според моментните настроения на настоящия обитател на Белия дом.
Какво ни казва това развитие за способността на Съединените щати да структурират международния ред като сила с хегемонна роля в последните десетилетия? Като изследовател в ENAP, специализиран в теориите на международните отношения, Борзило смята, че това бележи значителна стъпка в настъплението на контрахегемониите и общо отслабване на американската мощ.
Не чак толкова новата идея за упадък
През последните месеци многократно се твърди, че тези скорошни решения на администрацията на Тръмп бележат началото на края на американската хегемония. Но този дискурс не е нов.
Още по време на Студената война идеята за упадъка на САЩ редовно циркулира в академичните и стратегическите среди. Още през 80-те години политоложката Сюзън Стрейндж оспорва тази "упадъчна" визия, като подчертава, че истинската сила на САЩ не се крие само в икономическата и военната мощ, а в тяхната централна роля в ключови международни институции и стратегически съюзи.
Тази структурна роля - повече от просто материално превъзходство - осигурява господстващата им позиция на световната сцена. След края на Студената война въпросът за упадъка до голяма степен отстъпва на заден план: САЩ се утвърждават като "хиперсила" (по думите на Юбер Ведрин), концентрирала всички атрибути на глобалното господство.
От средата на 2000-те години обаче дебатът за американския упадък се възражда с нова сила, подхранван от възхода на страни като Китай, Русия, Индия, Бразилия, Иран и Южна Африка.
И до днес обаче в академичните среди няма консенсус относно естеството на международната система - дали е еднополярна, биполярна или многополярна.
Либерална хегемония
Американската хегемония е отслабнала в някои региони, както показват изследванията на политолозите Дъглас Лемке (Пенсилвански държавен университет) и Сюзън Вернер (Университет Емори) върху регионалните системи. Но никой от претендентите за контрахегемония (Китай, Индия, Япония или ЕС) досега не е постигнал ключово предимство: способността да изгражда стабилни съюзи и да заема централна роля в международните организации.
Именно тази роля на "диригент", отвъд материалната мощ, е свързана с концепцията на Сюзън Стрейндж за "структурна мощ".
Подобни идеи се споделят и от Даниел Нексън (университет Джорджтаун) и Томас Райт (Институт Брукингс), които разграничават два типа хегемония.
Класическата, или имперска, хегемония се основава на принуда, заплахи и небалансирани двустранни отношения. Упражняващият тази хегемония налага своите предпочитания, без да се подчинява на общи правила. Обратно, либералната хегемония се основава на споделени и обвързващи институции, на които дори доминиращата сила се съгласява да се подчини в замяна на по-стабилно и легитимно сътрудничество.
От тази гледна точка, международният ред след 1945 г. безспорно попада във втория модел. След падането на съветския блок това влияние става глобално, подкрепено от алианси като НАТО, Г-7 и многостранни институции като ООН, МВФ и СТО.
Тази институционална конфигурация прави доминацията на САЩ по-легитимна и трудна за конкуриране. Дори и отслабена в някои области, тя осигурява предвидимост, каквато Китай и Русия - с по-насилствен подход - не предлагат. Именно този либерален модел пречи на възхода на реални глобални контрахегемонии.
Тръмпизъм 2.0: Завръщането на нефилтрираната класическа хегемония
Новата администрация, чрез многобройни изказвания и решения, се отклонява от либералната хегемония, оформила следвоенния ред.
На нейно място се появява по-авторитарен и едностранен подход, близък до класическата (имперска) хегемония. Някои анализатори виждат в това тревожна тенденция. Проф. Оливие Шмит дори заговори за възможна "варшавизация" на НАТО - трансформиране на алианса в структура, основана на принуда, а не на сътрудничество.
Този тип принудителна хегемония е особено проблематичен, тъй като се основава на краткосрочен подход към международните отношения. Докато Русия и Китай прилагат авторитарна, но стратегически предвидима политика, Тръмп възприема международните отношения като "еднократна игра" - отказ от сътрудничество в името на краткосрочна изгода.
САЩ започват да изглеждат като опортюнистичен и нестабилен играч, чиито ангажименти нямат трайна стойност. Това подкопава доверието на съюзниците и отслабва стабилизиращата роля, която доскоро Америка е играла.
Несигурност, която подхранва недоверието
Европа и някои нейни партньори започват да се позиционират като либерална алтернатива на Америка на Тръмп - нещо като нова "западна схизма". Но успехът на тази стратегия зависи от това дали европейците ще бъдат активни играчи или просто наблюдатели.
Междувременно условията са благоприятни за появата на трайни контрахегемонии. Дори ако демократите се върнат на власт през 2029 г., опитът с Тръмп ще остане като предупреждение: съюзът със САЩ е сигурен само при демократичен президент.
Тази несигурност ще засили недоверието и ще тласне съюзниците към нови стратегически алтернативи. Дори частично възстановяване на либералния ред вероятно няма да спре вече започналата фрагментация на международната система.
Трябва да се подчертае и, че администрацията на Тръмп едва започва мандата си. Ако не настъпи обрат на междинните избори през 2026 г., тя ще има възможност да управлява до 2029 г.
С други думи, курсът е траен. Вторият мандат на Тръмп бележи не просто повратна точка, а дълбок разрив. Лозунгът "Да направим Америка отново велика" звучи все по-противоречиво: вместо да възстанови могъществото ѝ, тази политика всъщност ускорява нейния упадък.
bozia-ivanov
на 08.07.2025 в 09:08:27 #3Статия отново лъжеща и криеща реалността.1.За това че либералната хегемония била нещо добро за всички и прието от всички.Истината е че тя е наложена и за подчинението под нея става по два начина—или чрез купуване на елитите ,или със сила (физическо отстраняване и заменянето им с удобните).И всичко това е производна на факта, че долара е световна валута №1 ,а от 1971 г. и без никакво покритие(златно до тогава),което отстранява златната спирачка пред печатането му.А за да стане долара такъв и единствен ,се взема решение в бретон уудс 1944 г.,когато проекта е коригиран в последния момент и единствено долара е обявен със златно покритие(идеята на британеца Д.Кейнс е била съвсем друга—да има наднационална златна валута банкор и клирингова палата).Което и довежда до сегашната жестока криза в икономическия модел(парично—кредитната му съставляваща) и до деиндустриализацията на пиндосията.И това е обяснено още в началото на 60—те години на миналия век(тогава започва дефицита в търговския баланс на пиндосията),когато пиндосовския икономист Трифин ,чрез своята дилема на Трифин,указва,че не може една национална валута да бъде и световна резервна №1 ,без деиндустриализацията на страната и оттам спад и обезценка на валутата й—тъй като трябва да се купува отвън за трансфера на долара.Това обаче не става и досега поради налагането на хегемонизма с принуда и със сила.2.Но това престава да работи и ползите са по—малки от разходите за бенефициарите(финансистите,държачите на парите),които и възлагат на Тръмп да минимизира загубите от предстоящия крах и евентуално да запази хегемонизма на пиндосията поне в техния атлантически регион(един от многото които ще се оформят като валутни отделни зони)……
ВълкСчадъР
на 07.07.2025 в 17:34:43 #2Трансграничните плащания и собствената валута остават далечна мечта за БРИКС Техническите аспекти на интеграцията са сложни, някои членки нямат конвертируеми валути, а Русия и Иран са обект на международни санкции Страните от БРИКС за пореден път не успяха да постигнат значителен напредък в системата за трансгранични плащания за търговия и инвестиции, която обсъждат от десетилетие. В изявление, публикувано в началото на срещата им в Бразилия в неделя, лидерите на страните членки на групата се ангажират с допълнителни разговори относно потенциала за по-голяма търговска интеграция, пише Bloomberg. „Възлагаме на нашите министри на финансите и управители на централни банки, когато е уместно, да продължат дискусията относно Инициативата за трансгранични плащания на БРИКС“, казва се в изявлението. Проучване, изготвено от бразилската централна банка, ще бъде представено на двудневната среща на върха в Рио де Жанейро. Въпреки стремежите на групата, напредъкът е бавен, а течението на световната търговия се променя толкова бързо, че може да е невъзможно да се навакса. Това е пропусната възможност за БРИКС, тъй като щатският долар е подложен на постоянен натиск от непостоянната политика на президента на САЩ Доналд Тръмп. Щатският долар имаше най-лошия старт на годината от 1973 г. насам, тъй като търговската война на Тръмп и атаките срещу колебанието на Федералния резерв да понижи лихвените проценти разтърсиха пазарите. Това поставя под въпрос дългогодишното превъзходство на американските активи и кара инвеститорите да търсят алтернативи. Ситуацията е благодатна за развиващите се пазари, като анализаторите очакват да се задържи. Въпреки че всички членки на БРИКС подкрепят идеята за трансгранични плащания, цитирана за първи път в изявлението от срещата на върха на блока през 2015 г., техническите аспекти на интеграцията са сложни. Системите на централните банки в някои страни все още не са готови, коментират трима души, запознати с разговорите, пред агенцията. Дискусиите включват механизми за плащане, видове използвани валути, как да се внедри инфраструктура и как да се споделят разходите. Има опасения за сигурността относно интегрираните системи, според двама други източници на агенцията. Разширяването на блока също е довело до забавяния. Фактът, че няколко от валутите на блока са неконвертируеми, и съществуващите санкции срещу държавите членки Иран и Русия допълнително усложняват ситуацията, според източник на агенцията. Някои страни също така са на мнение, че разходите, свързани със създаването и поддържането на единна система, не биха били оправдани предвид това, което вече имат по отношение на двустранната търговия. Китай например се възползва от хаоса в САЩ и стартира мащабна кампания за популяризиране на глобалната роля на юана. В реч миналия месец управителят на китайската централна банка Пан Гоншън очерта визия, в която финансовите пазари на страната са по-отворени, а юанът играе централна роля в световните капиталови потоци. Пекин проучва възможността за пускане на първите фючърси в юани в страната, които биха могли да се конкурират с подобни инструменти за хеджиране на офшорни пазари като Сингапур и Чикаго. Китай разширява и собствената си платежна система, известна като CIPS, за да обхване повече чуждестранни банки. Лидерите на БРИКС също така потвърждават ангажимента си за разширяване на финансирането в местна валута, диверсифициране на източниците на финансиране и засилване на сътрудничеството в търговията, за да насърчат приобщаващия растеж и устойчивото развитие.
projekt
на 07.07.2025 в 14:07:41 #1много хора останаха разочаровани от Тръмп. реално по нищо не се различава от Байдън. нищо от това което обеща на американците не се случи. нито обещанията за мир, нито обещанията за край на войните, нито обещанията за съкращаване администрация и оптимизиране на правителствените разходи......нищо.... все едно си остана Байдън.... нещо като нашите БСП и ИТН дето пристанаха на ГЕРБ и ДПС.....