Действително, българският президент няма прерогативите на американския си колега, но това съвсем не означава, че функциите му са само декоративни.
Изминалите три президентски мандата показаха на практика, че президентът е основен политически играч, а не само "фльонга за разкош" в полотическия пейзаж.
Ако към умозрителните наблюдения, добавим и известно познаване на класически трудове на върхови авторитети в политологията, ще видим че ключовият характер на мястото на българския президент в политическия живот е обосновано теоретически по безупречен начин още преди 28 години.
Тук са необходими известни встъпителни обяснения.
През 1978 г., Морис Дюверже издава книга, наречена "Шах на Царя", издадена у нас през 1995 г., под названието "Полупрезидентският режим", първата част на която започва с думите:
"Седем западни страни имат или са имали конституция, според която президентът се избира въз основа на всеобщо избирателно право и разполага със собствени правомощия, както е при президентския режим, и министър-председател, начело на правителство, което депутатите могат да свалят, както е при парламентарния режим.
В една единствена страна системата не можа да се утвърди - във Ваймарска Германия, където беше пометена от хитлеристката вихрушка.
В Португалия системата се прилага едва от 18 месеца след половин век диктатура. Другаде тя действа без особени сътресения - от 20 години във Франция, 30 години в Австрия и Исландия, 40 години в Ирландия, 60 години във Финландия. Въпреки това никой не беше съпоставил институциите на тези страни преди 1970 г.
Някои все още не приемат, че тези страни имат всъщност един и същ тип политически режим. Техните конституции в общите си положения са сходни, но те се приемат по различен, дори противоположен начин. Звездите от непознатото съзвездие си нареждат близо една до друга и очертават една ясно забелязваща се конфигурация. Но те нямат нито еднакъв цвят, нито същата интензивност на излъчване, нито същия спектър". (Дюверже, 1995 г., стр. 13, Duverger, 1978)
По-долу следват някои от основните обобощения на Дюверже, направени при изследването на посоченото по-горе "непознато съзвездие".
Както Дюверже изрично подчертава (Дюверже, 1995 г., стр. 18), в таблицата се държи сметка за броя на президентските прерогативи, а не за тяхната тежест. Въз основа на тази таблица е направено класиране на президентите по низходящ ред. [Дюверже, 1995 г., стр. 29]
Според Дюверже, съпоставени с логическия анализ на полупрезидентската система, наблюденията върху седемте страни, които я използват или са я използвали, позволяват да се построи един обяснителен модел на няколко нива.
В конкретния случай, той предлага анализ, който се основава на два фактора, върху които се крепи целият механизъм на системата - състоянието на парламентарното мнозинство и положението на президента по отношение на това мнозинство.
Засичането на тези фактори, води до съставяне на "таблица на промените", изобразяваща позицията на президента при всички мислими ситуации. (Дюверже, 1995 г., стр. 115)
Както сам Дюверже подчертава, "тази основна тенденция се комбинира с голям брой други фактори в състояние да я ограничат, развият, променят посоката й, дори да я сведат до нула или обърнат".
Вероятно няма да бъде преувеличено, ако се каже, че при създаването на българската конституция от 1991 г., законодателят (или поне част от законодателите) са се стремили да постигнат някаво подобие на "модела на демокрацията на квалифицираното мнозинство".
Изследователите приемат, че функциониращата институционална система във Франция в "най-ново време" отговаря най-точно на т. нар. "втори основен модел"на съвременните демократични системи. Този модел се определя като "консенсусна демокрация" или като "демокрация на квалифицираното мнозинство".
Основните характеристики на този модел според известния политолог Липхарт (Lijphart) са:
- - Участие на големи коалиции в изпълнителната власт;
- - Наличие не само на формално, но и на реално разделение на законодателната от изпълнителната власт;
- - Наличие на "балансиран" двукамарен парламент;
- - Наличие на многопартийна политическа система;
- - Наличие на "многоизмерна" партийна система;
- - Възприета пропорционална избирателна система;
- - Наличие на децентрализация и/или федерализъм;
- - Наличие на писана конституция (за разлика от т. нар. "Уестминстърски модел");
- - Право на вето на малцинството. [Lijphart, A. Democrtacies: Patterns of Majoritarian and Consensus government in Twenty One Countries, New Haven University Press, 1984.]
Дали търсенето на подобие на "демокрацията на квалифицираното мнозинство" е било интуитивно или целенасочено е трудно да се каже. Най-вероятно за едни е било целенасочено, а други са действували по интуиция.
Конституцията от 1991 г., въвежда в България нещо средно между модела на Четвъртата република и "полупрезидентския режим" на Петата република във Франция. Тук трябва да се отбележи, че прекият избор на президент е резултат не на опит да се даде на държавния глава възможност да балансира еднокамарния парламент или правителството, а просто на "общодемократични съображения".
За разлика от основната характеристика на модела на "демокрацията на квалифицираното мнозинство" - наличие на балансиран двукамерен парламент, в България Народното събрание е еднокамарно.
Това стана, въпреки мнението, застъпвано от представители и на БСП и на опозицията, че ще бъде по-добре да се премине към създаване на Горна и Долна камара.
Тук заварваме много силния отглас на дебатите по въпроса, още от времето на Учредителното събрание и на приемането на Търновската конституция.
Неразбирането от страна на оформящата се либерална партия в Учредителното събрание на необходимостта от взаимен контрол между институциите, довежда до прословутата оценка на Петко Славейков за Сената, като за "тюмбелхане".
Емоционалното отношение към въпроса (един вид - кои ще са тези "нотабили", дето ще седят в Сената), довежда на два пъти - и през 1879 г. и през 1991 г., до отхвърлянето на идеята за създаване на двукамарен парламент.
В интерес на истината, ако днес тази идея бъде лансирана отново, със сигурност ще бъде посрещната на нож от обществеността, която ще настръхне срещу перспективата в законодателната власт да се навъдят "нови хрантутници".
Иначе, приемането на пропорционалната система цели точно отразяването на интересите на по-голямата част от гласоподавателите.
Приемането на 4 % бариера, далеч не е най-голямото ограничение за влизане в парламента, което познаваме от практиката.
Проблемът се явява от съвсем друга посока.
В три от общо четири изборни кампании за парламент, проведени по пропорционалната система, българският избирателен корпус успя да излъчи три абсолютни мнозинства - нещо безпрецедентно при прилагането на пропорционалната система.
Наличието на абсолютно мнозинство, автоматично довеждаше до прилагането на принципа на "парламентарната гилотина", по-характерен за "Уестминстърския модел".
Тези обстоятелства и фактори, съчетани със систематична пропаганда срещу пропорционалната система, периодически изправят страната пред алтернативата да промени избирателната си система, а от там с много голяма вероятност - и политическия си модел.
Предложеният в предишното Народно събрание проект за Избирателен кодекс е своеобразен опит да се запази в общи линии сега съществуващата партийна система в България , като едновременно с това се даде възможност на избирателите "да си начешат крастата".
Иначе казано, предложението за въвеждане на германската избирателна система, която е "пропорционална със силен мажоритарен елемент", би създало у обществеността впечатлението, че вече се гласува за "личности", а едновременно с това най-вероятно не би разрушило съществуващата партийна система в България.
След тези пояснения, може да се каже, че преди изборите през 2005 г., "таблицата на промените" на Дюверже, вещаеше много силна роля на президента Първанов след парламентарните избори.
При постигането на висок резултат на парламентарните избори от страна на БСП, на президента Първанов можеше да се падне роля в интервала от абсолютен монарх (1) през ограничен монарх (2) до диарх (3). (Вж. схема 3)
Първото и третото бяха значително по-малко вероятни в сравнение с второто.
Това очкване беше основателно, при приемането, че макар и "департизиран", иска или не, президентът Първанов продължава да бъде фактическият лидер на социалистите и със сигурност е техен морален лидер и символ.
В случай, че се окажеше, че президентът Първанов е просто "член на мнозинството", при всякакви коалиционни конфигурации, нему се пада ролята на "символ".
Впрочем, нежеланието на Петър Стоянов да осъзнае символната си роля, му донесе серия от конфликти първо с лидера на мнозинството - Иван Костов, а след това санкция от собствените му съмишленици.
Последното съждение обяснява защо Президентът така категорично наложи фигурата на своя секретар по въпросите на външната политика - Ивайло Калфин за вицепремиер и министър на външните работи.
По този начин той даде сигнал, че е лидер на мнозинството с много сериозни претенции за "ограничен монарх", а не за някакъв си "символ". По същата причина, Георги Първанов дълго време лансираше фигурата на Калфин като приемлив за БСП премиер.
До парламентарните избори през 2005 г., Президентът Първанов можеше да бъде третиран, макар и с много уговорки като "президент от опозицията".
Затова и той успешно изпълняваше функцията на регулатор (6).
След съставянето на правителство с участие и в значителна степен - водеща роля на БСП, (правителството може да се характеризира като истинско мнозинство в диапазона между коалиция с доминираща партия и уравновесена коалиция), ролята на Георги Първанов в контекста на "таблицата на промените", като "президент - лидер на мнозинството", трябва да бъде разглеждана в интервала "ограничен монарх - диарх".
Очевидно съдбата е пожелала той да бъде най-успелият политик от "левицата" в целия период на българския преход.
След президентските избори през настоящата 2006 г., положението за президента Георги Първанов с нищо не се изменя, поне в рамките на периода до 2009 г., когато трябва да се състоят следващите редовни парляментарни избори.
С изказването си на Бузлуджа, Сергей Станишев положи максимални усилия за да бъде идентифициран Първанов с БСП. В очите на масовия симпатизант на левицата, Първанов си остава лидер на БСП и мнозинството.
Любопитен факт е и това, че колкото повече опозицията поставя ударение върху твърдението си, че "Георги Първанов е баща на трипартийната коалиция", толкова повече го отдалечава от статуса на "член на мнозинството" в посока към "лидер на мнозинството".
За симпатизантите на опозицията - била тя синя или (квази)националистическа, "акуширането" на президента Първанов на създаването на сегашното парламентарно мнозинство е изключително компрометиращ факт.
За симпатизантите на левицата обаче това е само потвърждение кой е истинският лидер на БСП и на управляващото мнозинство. Съответно в "таблицата на промените", той се изтегля от "символ" в посока към "ограничен монарх - диарх".
Някой може да атакува тези размишления с тезата, че те се базират на очакването, че правителството ще изкара мандата си, а всъщност, много хора очкват с нетърпение новата 2007 г., като година на предсрочни избори.
Лично аз съм скептик по отношение на възможността през 2007 г. да бъдат предизвикани предсрочни избори.
Дори Георги Първанов да не бъде избран за президент, мнозинството разполага с достатъчно ресурси, за да се закрепи и да не допусне предсрочни избори.
След "Савойската афера", няма политическа сила от мнозинството, която да може да се надява, че е възможно да излезе от кабинета "цялата в бяло".
Действително, за известен период от време, съществуваще подозрението, че ако България бъде приета в ЕС на 01 януари 2007 г., с някакви предпазни клаузи, които да бъдат окачествени като "национално унижение", НДСВ би могло да се опита да напусне кабинета с гръм и трясък и да обяви, че БСП и ДПС са "съсипали постиженията в областта на евроинтеграцията от предишния мандат".
Някои от предупрежденията, правени от министър Меглена Кунева, приличаха точно на застраховка в случай на подобно развитие на нещата.
Избухването на "Савойския скандал" рязко сви мястото за маневриране на Симеон Сакскобургготски, а от там и на НДСВ.
При сегашната ситуация на НДСВ повече подхожда да се грижи за стабилността на кабинета, като се опита някак си да изтръгне от социалистите поста на българския еврокомисар.
Отстъпките на БСП по отношение на т. нар. "царски имоти", също "подсещат" НДСВ да следва подобно поведение.
ДПС по никакъв начин не може да има интерес от предсрочни избори.
Разбира се, те едва ли биха уплашили Ахмед Доган, но със сигурност ще бъдат съпроводени със загуба на властови ресурси.
Сметките на ДПС едва ли включват доброволен отказ от влияние.
Но да допуснем за миг, че нещата се обърнат така, че през 2007 г. се проведат предсрочни парламентарни избори и сегашното мнозинство се окаже в опозиция.
Ролята на Президента Първанов ще се окаже не по-малко ключова - той ще бъде в положението на "чист" регулатор. Докато по време на мандата на правителството на Симеон Сакскобургготски, БСП беше постоянно сочена като скрит участник във властта, а Първанов - като партньор на Симеон, при описаната ситуация, в пълно съответствие с "таблицата на промените", Президентът ще бъде основният регулатор и най-вероятно - контрапункт на управляващото мнозинство.
При победа на тези президентски избори, Георги Първанов ще разполага с неподозирано голямо влияние върху българската политика, стига да не се случи нещо необичайно, излизащо извън нормалния ход на нещата.
При неговият политически опит, той ще бъде активен фактор в политиката и като "президент от истинско мнозинство", осцилиращ между позициите на "ограничен монарх" и "диарх" и като "президент от опозицията" играещ ролята на "регулатор".
Интересно е да се проследи, каква роля биха играли останалите кандидати за президент, в случай, че съдбата им даде победа на изборите.
Най-изчистен изглежда случаят при победа на Неделчо Беронов. Досегашният шеф на Конституционния съд би бил най-недвусмисленият "президент от опозицията" и най-отчетливият "регулатор", според "таблицата на промените".
Следващият в списъка на "президентите от опозицията" е Волен Сидеров.
Правейки тази оценка, вероятно ще си навлека спонтанните критики на широка аудитория, включваща откровените противници на "Атака" и привържениците на конспиративни теории, които виждат във Волен Сидеров единствено подставено лице на бившите тайни служби.
Връзките на Волен Сидеров с различни представители на най-едрия бизнес, произходът на чиито капитали винаги е бил сочен с пръст са безспорни, но това изобщо не значи, че "Атака" и Сидеров не могат да бъдат в опозиция на сегашното мнозинство.
Произходът е едно, а интересите на различните "филизи" с корени дълбоко в миналото - съвсем друго. На този етап, Сидеров се идентифицира като персонален противник на Георги Първанов и като отрицател на политическия елит на прехода, към който той недвусмислено причислява ръководството на БСП.
От тази гледна точка, той трябва да бъде класифициран като опозиционен кандидат. Може да не е кандидат на демократичната опозиция, но е опозиционер.
По горните съображения, като евентуален президент, Волен Сидеров би бил изключително интересен "регулатор".
Още при старта на предизборната си кампания, той заяви, че за него президентските избори са "етап към събарянето на правителството".
Като се има пред вид негативното отношение на Сидеров към членството на България в ЕС, може да се очаква, че в случай на хипотетичното му избиране ще бъдем свидетели на истинска "институционална война" между Президента и Правителството.
Конфронтацията в случая "Сидеров - президент" ще бъде в пъти по-остра, отколкото ако държавен глава стане Неделчо Беронов.
Ако беше кандидатиран, Бойко Борисов щеше да бъде в положение, доста сходно на положението на Волен Сидеров.
От една страна - винаги под подозрение, че е подставено лице на същите сили, довели Симеон в България.
От друга страна - единствена надежда на част от десницата за някакво възраждане и по-забележимо противопоставяне на БСП и съюзниците й.
При всички дебати откъде идва, на Бойко Борисов щеше да му се наложи да играе твърдо като "президент от опозицията". Най-малкото, за да подпомогне участието на ГЕРБ на някакви бъдещи парламентарни избори - редовни или предсрочни.
Кандидатурите на Георги Марков, ген. о. р. Любен Петров, Григор Велев, и др. подобни не представляват интерес за анализ по "таблицата на промените" на Дюверже, тъй като те нямат абсолютно никакъв шанс да се намесят, както в борбата за президентския пост, така и в надпреварата за излизане на балотаж.
От всички тези кандидати се очаква да "отчупят" по нещо от резултатите на по-сериозните кандидати. Независимо от личната мотивация на участниците, ясно е каква е била мотивацията на средите, които са ги насърчили.
Вижда се, че е елементарно упражнение да се посочи, кого трябва да ощети всеки един от тези кандидати.
Впрочем, би било забавно ако за секунда си представим, Любен Петров като президент.
Със сигурност това би бил най-неясният за класифициране по "таблицата на промените" кандидат.
Дори и да даде ход на няколкото намерения, на които акцентира (Референдум за Козлодуй, пълно изтегляне от Ирак, прекратяване на договора за базите...), най-вероятно той постоянно рефлекторно ще се връща към сътрудничеството с БСП и управляващото мнозинство.
В настоящия момент дори и за хора като Любен Петров е изключително трудно да поддържат една постоянна, крайно лява, конфронтационна на БСП линия.
Рано или късно, синдромът на компромиса ще си каже думата.
Да си спомним впрочем как ген. Ангел Марин влезе в политиката. Неговите анонси бяха дори по-остри от изявленията на Любен Петров, (да си спомним размишленията на ген. Марин за вредността от командата "бегом към НАТО"), но впоследствие той просто изчезна в сянката на президента Георги Първанов.
В сравнение с него, вицепрезидентът на Петър Стоянов - Тодор Кавалджиев направо остави неизличимо присъствие.
Тезата за ограничените пълномощия на президента е мит.
Не мога да преценя, дали някой има изгода от папагалското повтаряне на тази теория или всичко става по инерция, но хората, претендиращи да ръководят парламентарни политически партии нямат право да предъвкват подобни клишета.
Още по-малко имат право да размишляват дали си струва да участват на изборите, с оглед на "ограничените прерогативи на президента".
*Изразените мнения са лични. Те по никакъв начин не ангажират Съюза за стопанска инициатива, на който авторът е заместник председател или Нов български университет, където преподава.
USD
CHF
EUR
GBP
Emil Milanov
на 25.09.2006 в 15:40:20 #12Ван Хелсинк, приятелю - финита ла комедия. Дебатирахме си, колкото дебатирахме - мандалото хлопна. То пак хората проявиха завидна толерантност и търпение. Чакаха, чакаха да разпалим дискусия - не стана. Май ще трябва г-н Дечев да напише нещо по-хумористично и не толкова сериозно, та да пламне едно надприказване. Особено ако наруши недосегаемостта на нежната особа на Волен Сидеров - ах, какви постинги ще завалят от радетелите на "България на три океана". Всъщност - на "България на три морета". "България на три океана" си е лозунг на привържениците на европейската интеграция. Масар че, третият океан и се губи на Европата. Ще се задоволим с излаз на Атлантическия и на Северния ледовит океан. И това е нещо.
van helsink
на 22.09.2006 в 22:16:56 #11Фелдмаршале, защо не вземеш да влезеш в Гугъл и просто да напишеш Теодор Дечев!? Къде го писа пък симпатизант на Първанов? Главният опонент на Дертлиев, след левия завой на покойния доктор през 1987 г., заместник министър в правителството на Иван Костов и за капак - човекът, който заедно с една друга заместник министърка - Ваня Зегова, забъсваше резиля на Бакърджиев. Ползувай търсачките бе готин! Писането наизуст е хубаво нещо, ама до време. След това ставаш за смях. Същата работа, като твърденията ти, че Беронов е бил в конституционния съд, когато се е гледало делото за ДПС през 1991 г. Ами не е бил. Ама задачата е да повторим една лъжа 1000 пъти и тя да стане истина. Ави повтаряй, то от тогава са минали 15 години, така че със сигурност доста хора ще се хванат. Но не и тези, които следят събитията внимателно. Дечев бил пристрастен. Може и да е пристрастен, но едва ли в полза на Първанов. Няма за какво. Бил нарекъл божеството ти - Волен Сидеров квазинационалист. Ами меко се е изразил. Волен Сидеров е ЛЪЖЕ-националист. Несменяем клакьор на сръбското посолство - националист. Глупости !!!
van helsink
на 20.09.2006 в 21:58:54 #10Емиле, Работата е много проста. Ако проведем и най-повърхностни дебати по този материал, ще установим, че: - ако Първанов бъде избран, той ще имавъзможност да концентрира много големи властови ресурси. От тази гледна точка, всички т. нар. "антикомунисти" би трябвало да се мобилизират срещу Първанов, а не толкова за своя кандидат. Това обаче изобщо не се забелязва, защото най-гласовитите антикомунисти май ще се окажат шумни конюнктурчици. - ако бъде избран кандидат от ДСБ или Атака, той ще играе горе долу една и съща роля - на регулатор. От тази гледна точка, колкото и да е шокиращо да имаш Сидеров за президент (пу-пу-пу, пази Боже), той ще се простира в същите граници, в които би действал и Беронов. В повече ще бъде само ритуалната част - вдигнати юмруци, площадно гръмогласие и пози, пози, пози... Инаме и Беронов и Сидеров, като президенти ще могатда правят приблизително едно и също, докато партиите им са в опозиция. А то както е тръгнало и ДСБ и Атака ще има да си седят в опозиция. - заканите на Волен Сидеров са неизпълними, не защото той няма качества да ги прокара, а защото това не може да се извърши от опозиционен президент - регулатор. - казаното горе се отнася и за Любен Петров, с тази разлика, че както пише Дечев - неговата опозиционност ще се изчерпа по-бързо. (От деликатния намек в материала се вижда нещо, което и аз смятам за вярно - че Любен Петров ще пречи повече на Сидеров, отколкото на Първанов. Любен Петров ще изтегли крайно левите от Сидеров към себе си). - Беронов като че ли е по-удобен опонент на Първанов на втори тур, макар че би трябвало да е обратното - при балотаж между Първанов и Сидеров, всеки що-годе демократично мислещ човек, ще трябва да гласува за Първанов, за да се пресекат авторитарните амбиции на лидера на Атака. Може да се продължи да се размишлява в тази посока, на база на методологията на Дечев, която той от своя страна заимства от Дюверже. Само че, това е свързано с много думи и много писане, а на хората им писна от приказки и словоизлияния.
Emil Milanov
на 20.09.2006 в 18:33:23 #9Van Helsink, оценявам жеранието ти да предизвикаш дискусия около един действително сериозен текст, но мисля, че надценяваш възможностите си на модератор. Ти искаш хората да разсъждават върху нещо, а хората искат да си викат като на мач: - за Волен и против Волен; - стар ли е Беронов или душевно млад; - ченге ли е Георги Марков или да; - ние сме патриоти, а Вие сте мърши; - и така нататък... Ще се наложи да почакаш, ако мислиш, че някой ще седне да влиза в дълбините на политологическия анализ. А да си говорим само ние двамата е излишно - единственото, което не знаем е кой последен е препрочитал Дювержа - Теодор Дечев, ти или аз. Най-вероятно Дечев, защото сигурно е попрелистил книгата, преди да седне да си напише анализа. Затова, най-добре е г-н Дечев да пусне този анализ в някой вестник от типа на "Про и анти" или "Гласове", където го познават като автор и където не се рецитира според партийнта линия, като в "Седем". То няма нищо лошо да се публикува такъв материал и в "Дума" или "Република", ама там не публикуват статии на "десни социалдемократи". Впрочем, в книгата си "Преди и след Десети", президентът Първанов е поместил една своя статия срещу г-н Дечев. Доколкото разбирам от написаното от държавния ни глава, Дечев го е ядосал точно със статия в "Дума". При такава рецензия от такова високо място, едва ли ще пуснат г-н Дечев да припари пак до редакцията на този вестник.
van helsink
на 16.09.2006 в 19:54:59 #8Емил Миланов очевидно голям фен на Теодор Дечев. Аз не съм от ничий фен клуб, но съм доволен, когато хората вземат, че напишат нещо по-сериозно и от него не мирише на политическите им пристрастия. В стремежа си да бъде обективен, Дечев дори е малко "стерилен", ама това да са кусурите на анализите на нашите политолози. Учудвам се, че в навечерието на президентските избори има толкова малко коментари към този анализ. Причината може би е пак в неговата "стерилност" - авторът стои на равно разстояние от всички кандидати. Леко саркастичен е само към менте - кандидатите, поставени да откъсват от гласовете на основните кандидати.Тук съм напълно солидарен. Най-гротесковият кандидат със сигурност е Георги Марков - доносник още от времето, когато е бил срочно служещ в казармата. Хайде - не е бил доносник, ами бил срочно служещ във ВКР. А после станал "Николай" - може би са го кръстили на Папа Николай, който трябвало да покръсти Кана сюбиги Борис ама не успял. Този чаровен наглец ни обясни в прав текст, че се кандидатирал, защото го поздравявали хората много сърдечно, като преминавал по улица "Гогол". Любен Петров също е добре обрисуван с трудността да бъде приложена спрямо него таблицата на промените. Ами те са си с Ангел Марин като братя близнаци, само че единият се уреди, а другият - не чак толкова. Подкрепям Миланов за предложението Дечев да напише статия в някой вестник, където да разгледа и в ретроспективен план останалите досегашни президенти.
Emil Milanov
на 15.09.2006 в 17:20:13 #7Пак към Резон - трета част на коментара за анализа на Дечев и не дотам резонния постинг на Резон. Предложеният анализ е строго политологически. Не може да се иска от такъв анализ да изразява емоции, още по-малко да отправя немотивирани призиви за установяване на силна президентска власт. Аз пък не искам да започваме спор, на кого в момента би дошла екстра "силната президентска власт". Сега вече пиша не на Резон, а на двамата предишни гастрольори, на които им било скучно. Първо, хубаво е когато някой ни предложи безпристрастен и прецизен научен анализ. В този случай имаме точно това. На партийно пристрастна публицистика сме се начели и напоследък тя не ни казва нищо. Анализът на Дечев казва. той много добре очертава т. нар.възможни "политически траектории" на всеки един от кандидатите в случай на победа на изборите. Това не е нищо - напротив, ново е и е оригинално. Студентите по политология могат да използват материала за учебни цели - някои от преподавателите във Философския факултет преподават и за Дюверже. Единственото извинение за протестиращите е, че текстът е неудобен за четене в Интернет. По-точно, неудобно е предложен тук в нюз-а. Затова, сега пиша на г-н Дечев: Отпечатайте това нещо в някой вестник. Вие изчезнахте от периодичния печат. Погнахте корупцията и престанахте да пишете в Про и Анти, в Детонация. Не пишете вече и в сайта Още.инфо. На времето създавахте приятно разнообразие на тези места, да не говорим за текстовете Ви в Свободен народ - вестник, за който никой не си спомня сега, но на времето явно е бил върхът. Особено като седмичник. Също така, защо не анализирате от позициите на Дюверже каква е била ролята на президентите на България от Желю Желев насам? Как се вписват Желев, Стоянов и Първанов в "таблицата на промените". За Първанов безсдпорно става ясно от текста Ви, за Стоянов има много забавна реплика, но какво мислите за различните периоди на Желев ? На времето ми отговорихте подробно на въпросите в Про и Анти и в Още.инфо, дано и сега да откликнете.
Emil Milanov
на 15.09.2006 в 17:01:50 #6Продължавам си мисълта - прекъснах за да не ми изгори пак постингът. Дечев Ви е написал много ясно, в какво се изразява уникалността на българската политическа система - с Конституцията е търсено "къде нарочно, къде интуитивно" установяване на т. нар. "консенсусен модел на демокрацията". Само че - при отсъствие на двукамарен парламент. Колкото и да са ни деформирани политиците, колкото и да са ни кекави институциите, все пак има основни правила, по които те функционират и Теодор Дечев е прав, като прилага подхода на Дюверже към България. В края на краищата - макар и по милост, макар и по геополитически съображения, България след броени седмици ще е член на ЕС. А там не може да се влезе при пълна несъвместимост на политическите системи. Покриването на политическите критерии за членство е фундаментален въпрос, въпреки всички наши резерви към подготовката на България за членство в ЕС.
Emil Milanov
на 15.09.2006 в 16:55:33 #5Rezon, Не мога да се съглася с Вас. Не знам как ще Ви отговорят Теодор Дечев и Ван Хелсинк (както и не знам дали изобщо ще Ви отговорят), но с просто око се вижда, че ленсирате клишета, които са били актуални през 1990 г. Прочетете текста пак внимателно и ще видите, че той се базира на сравнителен анализ на ужасно различини държави. Какво общо има в манатлитета на исландците, ирландците и исландците ? Стига с тези кухи теории за нашата уникалност. И като се надценяваме колко сме велики и като се подценяваме в духа на националния нихилизъм, все твърдим, че сме уникални. Уникални в гениалността, уникални в глупостта. Политическата ни система и полоитческите ни нрави също били уникални. Абе, какво ни е уникалното, спрямо анализа на Дюверже? този анализ е правен именно за да има възможно най-широк обхват. И Турция да имаше полупрезидентски режим - и тя щеше да бъде включена в изследването. Непрекъснатото повтаряне, че политическата ни система няма нищо, ама нищо общо с европейските страни е близко до душите на избирателите, но не е вярно. И там има корупция, непотизъм, некомпетентност. Вярно е, че у нас всичко изглежда много по-зле, но ние не сме се взели от Марс - и ние сме хора като всички други и имаме пороци, които са общочовешки, а не уникални български. Имаме си тайни служби, дето ни подреждат политическия живот - така е. Имаме си милионери - подставени лица - и това е така. Но това не означава, че 17 години след 10.11. 1989 г., политическата ни система не се е доближила в определена степен до европейските образци.
Emil Milanov
на 15.09.2006 в 14:26:24 #4Току що ми изтрихте две страници постинг. Много благодаря. Поне да беше нарочно, а то - заради скапания Ви софтуеър.
van helsink
на 14.09.2006 в 00:09:48 #3Момчета, авторът е виновен само за едно нещо - малко Ви е надценил, като читатели. Добре, че по-голямата част от читателите на нюз-а са на по-високо ниво. Нищо лично - не се обиждайте. Просто човекът е написал политологически, а не политически анализ. Политически анализ може да напише всеки. Той може да бъде публицистичен, може да бъде сензационен, може да манипулира читателите - всичко може, защото става дума за журналистика. Политологическият анализ се подчинява на определена методология - в случая авторът е използвал т. нар. "таблица на промените", разработена от Морис Дюверже - велик политолог, който дори е избиран в Европейския парламент. При това не от френски избирателен район, а от Флоренция - любопитно нали. Та авторът затова е сложил толкова много цитати, защото е малко вероятно всички да сте чели българсдкия превод на "Шах на царя", още по-малко оригиналът. По реакцията Ви съдя, че не сте чели нито едното, нито другото. Не сте и длъжни - учили сте за други неща. Само че не е вярно, че нищо не казва. Много важни неща даже казва, ама аз не съм му говорител, нито пък съм Ви на Вас начална учителка по политически науки. Прочетете отново текста и пак елате във форума. А, и още нещо - да не би да сте забравили да отворите схемите. Ако несте ги отворили - нищо няма да раберете. Абе този Дечев наистина трябва да пише по-къси работи и не толкова сериозни. Но текстът е твърде прецизен - само трябва да има кой да чете внимателно.
Тишо
на 13.09.2006 в 17:31:03 #2Ебати тъпата статия. Тоз явно се мисли за много умен като е наблъскал толкоз цитати. Всъщност накрая нищо не казва.
отдалече
на 12.09.2006 в 17:43:27 #1Ama, че странна статия?! Авторът дали е знаел какво иска да каже? Защото аз нищо не разбрах.