Инцидент в пътническия влак от София до Бургас на 30 март се размина на косъм от жертви. Случаят можеше бързо да попадне в графа "трагедии", ако пожарът в третия вагон от състава на композицията беше станал не в 20:00 ч., а няколко часа по-късно - по тъмно. За щастие и пътниците не били много, което улеснило в някаква степен евакуацията и не се е стигнало до масова паника и безредици. Пламъците на гара Коньово били забелязани от служители на държавната железница, а хората били евакуирани сравнително бързо. След няколко часа чакане на гарата, те били откарани до домовете им с автобус.
Не съм фаталист, не съм и нумеролог. Не вярвам в числата и съвпаденията, нито пък в съдбата.
Но точно преди 10 години - на 28 срещу 29 февруари 2008 г. 9 души изгоряха във влака София-Кардам. И тогава случаят неизменно попадна в графата "трагедии". А въпросната черна статистика в България се попълва най-често по празници, а още по-често заради немарливост и безхаберие.
Колкото и цинично да звучи онези 9 души, които изгоряха преди 10 години на път към дома, можеше да не са изгорели съвсем напразно, стига да си бяхме взели поука от грешките, които отнеха живота им. А те като че ли продължават да се трупат една след друга и никой не търси решение. Търсят се само оправдания - за несвършената работа, за неупражнения контрол, за занемарените и остарели влакове, за които все липсват средства. Мога да направя още няколко аналогии с двата изгорели влака - този от преди няколко дни и онзи влак-факла, в който загинаха хора на гарата в Червен бряг. И в двата случая димът бил усетен от пътници, а някои дори се опитвали да гасят сами първите пламъци. И в двата случая се появи и версията, че пожарът може да е тръгнал заради цигара. През 2008 г. във влаковете пушенето все още беше разрешено, а днес, макар и забранено, всеки заклет пушач може "да дръпне една" набързо в тоалетните. Разбира се, не без благословията на кондукторите и шафнерите, които често си затварят очите за подобни дребни прегрешения.
Всъщност забраната за пушене във влаковете дойде точно преди 10 години след трагедията с изгорелите пътници. Първоначалните огледи и в двата случая показаха неизправност на електрическото табло и отоплителната система. И двата случая доказаха на практика, че няма абсолютно никакви адекватни системи за сигурност при аварии. И в двата случая наяве лъсна лошата поддръжка, остарелите конструкции и електрически системи. Изобщо няма да се изненадам, ако кабелите в мотрисите, по стар български обичай, се "ремонтират" с тиксо вместо да се подновят изцяло.
БДЖ извадиха късмет този път - инцидентът се размина без жертви. А компенсацията, която предложиха на всички клиенти от злополучния влак, е повече от смехотворна - безплатен билет за пътуване с влак по маршрут по избор. Предложението дори звучи зловещо - имахте късмет и не пострадахте първия път, затова опитайте пак. Почти като руска рулетка, при която може да оцелееш, а може и да не успееш. Въпрос на късмет.
От БДЖ "успокоиха" хората, че ако влакът не е технически изправен, той няма бъде допуснат да превозва пътници. Разследването на влака-факла от София до Кардам установи серия от нарушения и неспазени изисквания и мерки за сигурност. Редица експертизи извадиха наяве продължителни и системни нарушения, за които отговорните лица са си затваряли очите. Окончателно вещите лица посочиха като причина за пожара късо съединение при едно от осветителните тела в купе. Наказаните бяха трима и получиха условни присъди - бившия шеф на "Спални вагони" в БДЖ Георги Иванов, шафнера Георги Георгиев и началника на влака Иванка Костадинова.
Този път разследването на причините за пожара във влака София-Бургас ще се движи близо до повърхността. Защото изгорели няма.
Рядко ми се случва да се кача на влак, но все пак понякога е неизбежно. За закъсненията дори няма нужда да споменавам. Всеки, пътувал през последните години, е забелязал не само мизерията и мръсотията в купетата. През зимата често се случва да вали сняг през прозорците, които не се затварят, а преспи да се трупат в коридорите. А може и парното да е увеличено максимално - не за друго, а защото в БДЖ все още не могат да постигнат регулиране на температурата и вариантите са крайни - или има парно, или пък няма. През лятото температурата най-често надвишава значително комфортната за пътуване. Това са все неща, видими и просто око. За тази цена на билетите не очаквам 5-звездно изживяване, но поне може да бъде безопасно.
Не е нужно да си експерт, за да разбереш, че нещо не е както трябва.
Преди 10 години след трагедията с влака София-Кардам се появи и една друга първоначална версия - че пожарът е терористичен акт. Не! Терористът е тази държава, която рискува живота на хората си по най-нелеп начин. Наближават празнични дни и по традиция българите пътуват повече и внимават по-малко. А играта на руска рулетка продължава.
House MD
на 02.04.2018 в 21:13:40 #1А защо онзи, който умишлено уби собственото си дете, не каже кога ще бъде пуснат TGV?