Тиха революция променя света на пропагандата. Операции, които преди се ръководеха от авторитарни правителства и разузнавателни служби, сега се възлагат на частни компании, които продават дезинформацията и измамата като услуга.

От армии от фалшиви профили в социалните мрежи до очернящи кампании, създавани с изкуствен интелект - дезинформацията и чуждестранните намеси за информационна манипулация (FIMI) вече са глобален бизнес. Той дава на авторитарните режими нови инструменти за влияние и възможност удобно да отричат участие.

Това се казва в нов анализ на проекта EUvsDisInfo на East Stratcom Task Force към Дипломатическата служба на Европейския съюз за пропагандата на територията на ЕС и нейното прехвърляне от държавния към частния сектор.

От държавна пропаганда към дезинформация по поръчка

В продължение на десетилетия пропагандните операции бяха изцяло държавен монопол. СССР усъвършенства практиката на дезинформацията, а съвременна Русия я модернизира чрез структури като "Агенцията за интернет изследвания".

През последното десетилетие обаче този модел се комерсиализира. Появиха се частни фирми - често с военен, разузнавателен или маркетингов профил - които предлагат готови пакети за пропагандни кампании, в които се включват неща като кампании за фалшиви новини в социалните мрежи, хакерски атаки, изтичане на данни, "управление на наративи" и разпространение на манипулирано съдържание в демократични страни.

Аутсорсингът като форма на защита

Прехвърлянето на такива операции към частни изпълнители дава ефективност, но най-вече - възможност на "клиента" да отрича участие. Авторитарните държави вече активно използват фирми посредници, за да се предпазят от дипломатически и правни последствия.

Така те могат да експериментират с по-рискови тактики - съдържание, генерирано от ИИ, дийпфейкове, хакерски атаки - действия, които биха имали висока политическа цена, ако се извършваха директно от държавни служби.

Аутсорсингът също така улеснява "изпирането" на информация: посланията преминават през фалшиви акаунти, частни фирми и медийни проксита, докато започнат да звучат като реални местни мнения.

В информационната сфера това е еквивалентът на наемническите армии: клиентът получава резултата, но не и отговорността от извършените действия.

"Матрьошка" в действие: Пропагандата на Кремъл срещу Молдова

"Матрьошка" в действие: Пропагандата на Кремъл срещу Молдова

Как руската машина от тролове вдигна мерника на молдовския президент Мая Санду

Team Jorge и индустрията на измамата

Разследването на Forbidden Stories от 2023 г. за т.нар. "Team Jorge" показва как работи тази индустрия на формиране на влияние по поръчка. Фирмата твърди, че е манипулирала 33 президентски вота, печелейки 27 от тях. Клиентите ѝ са политически партии, корпорации и потенциално държавни структури.

Сърцето на операцията е софтуерът AIMS - система за създаване и координация на хиляди фалшиви профили онлайн с изкуствени снимки и биографии.

Русия остава ключов играч в този сектор. Частни компании като Social Design Agency (SDA) и Structura вече изпълняват голяма част от функциите, които преди бяха концентрирани в старите "фабрики за тролове".

Хибридни операции: онлайн и офлайн

Съвременните кампании за формиране на влияние съчетават виртуални и реални действия. Оръжейното лоби в САЩ IRA демонстрира това през изборите за президент през 2016 г., когато руски оператори, представящи се за американски активисти, организираха истински протести, плащайки на участници, докато онлайн мрежи подгряваха напрежението.

Днес подобни мащабни кампании използват хакерски атаки, раздаване на финансова подкрепа за местни инфлуенсъри и създаване на медийни мрежи, които изглеждат напълно легитимни.

Автоматизация и ИИ - новият ускорител

Моделът с фермите за тролове, в които работят стотици хора, бързо бива заменен от автоматизации с изкуствен интелект. Системи, задвижвани от големи езикови модели, могат да управляват хиляди акаунти и да създават съдържание в реално време на различни езици.

Това позволява кампании, които някога изискваха цял офис с нает персонал, да се ръководят от един човек с лаптоп.

Китай изтри 107 хил. тролове, имитирали държавни медии чрез изкуствен интелект

Китай изтри 107 хил. тролове, имитирали държавни медии чрез изкуствен интелект

За месец са изтрити и 835 000 фалшиви новини от интернет

Асиметрична информационна война

Тази нова индустрия създава стратегическа асиметрия. Авторитарните режими действат с минимален риск и максимален ефект, защитени от цензура и контрол. Демокрациите - прозрачни и правово ограничени - са по-лесна мишена и имат по-малко инструменти за защита.

Залогът: самият смисъл на демокрацията

Фирми за налагане на влияние под наем вече участват в предизборни кампании в Африка, Европа и Латинска Америка. Дезинформацията засилва поляризацията, подкопава традиционните медии и разрушава общественото доверие.

Комерсиализацията на дезинформацията рискува да създаде глобална "сива зона", в която истината е относителна, а отговорността - почти несъществуваща.

С разпространението на по-евтини и по-мощни инструменти с изкуствен интелект тези операции само ще се разширяват.

Разпознаването на тази асиметрия и изграждането на устойчивост и регулации е единственият начин да се предотврати превръщането на истината в стока.

Пригожин се хвали, че създал ферма за тролове срещу грубата пропаганда на Запада

Пригожин се хвали, че създал ферма за тролове срещу грубата пропаганда на Запада

САЩ смятат, че Агенцията за интернет изследвания се е намесила в изборите им през 2016 г.