Потъналият от десетилетия в пясъците на забвението Асен Гаргов нотариално забрани на незабравимата Лили Иванова да изпълнява вечния хит „Детелини". Какво се крие зад това - накърнено мъжко самолюбие, творческа ревност, обикновено сребролюбие?
Или поредните простотии на родни звезди от категория „залязващи", каквито през последните 20 години направиха от българската популярна музика агонизиращ жанр.
Преди Десети посбръчканите ни днес попизпълнители се радваха на любовта на народа, на многохилядни тиражи от студиата „Балкантон" и „Мелодия" (СССР) и със зъби и нокти се бореха за нежната грижа и благосклонност на Първия или поне на някои от членовете на Политбюро. След сакралната дата войната помежду им вече е за оцеляване на силно променения пазар. На качество и на ценности.
Защото, ако рекламираната като политическа промяна „10.11.1989" донесе нещо в България, то бе рязко изменение в културно-интелектуалната среда. В нея с предприемчив дух избуяха изпълнители, които вярно надушиха ценностите и потребностите на новото време, новите условия, новите поколения - свобода за пошлото, вулгарното, извратеното.
И новите звезди успешно продават лесно смилаемата си продукция посредством силиконови цици и устни, разкрепостено облекло (по-точно: съблекло), скандални истории с привкус на секс с футболисти, мутри, „бизнесмени". Жълтите медии само духаха на огъня, попаднал на благодатна почва.
Чалгата прекалено лесно се превърна в начин на живот. Радио и ТВ ефирът са пренаселени с Лияни, Ивани, Гергани. От всякъде с бял мерцедес „пиленца идват при батко", за да направят нещо откачено в някоя квартална кръчма.
Поп, рок и джаз се превърнаха в музикални жанрове на „не-жълтото" малцинство от народонаселението.
Вместо да се борят за правото си за съществуване, т.нар. стари звезди се опитаха да се впишат в новата картинка. Потърсиха медийната си ниша с чалга аргументи: тази се хванала за перуката с онази за минала слава, на другата излезли две паралелни автобиографии, в които, разбира се, оплюва колеги, този и този не си плащали данъци, не си внасяли сумите по авторски права. Вярно, скандалът продава, но не и стока с изтекъл срок на годност. Ако смениш опаковката на вмирисания салам, той все пак ще си мирише.
Новите поколения са чужди на шлагерите от седемдесетте и осемдесетте. Чужди са им текстовете, чужди са им мелодиите, непознати са им емоциите.
Може би Лили Иванова стана единствената звезда от това поколение, която разбра (или от онези години си го е можела) как да се продава. Актуално, модерно и скъпо.
И вероятно затова най-честите нападки от собствените й колеги са срещу нея. Е, морал и търговия рядко са съвместими понятия. Но това е друга тема.
По-жалко е, че хора, създали едни от култовите хитове на втората половина на 20 век, се карат като махленски клюкарки, налагайки калния отпечатък на балканска простотия на всичко направено от тях.
Още по-жалко е, когато звезда от ранга на Камелия Тодорова получава аплаузите на гилдията не за сценична изява, а когато като дете сираче хлопа по вратите на Министерството на културата, за да се жалва, че държавата нищо не е направила за тях. Не като идеологическия отдел на ЦК: с едната ръка - тоягата-цензура, ама с другата - морковче.
Що не си спомням световните медии да са информирали за подобен хленч от Тина Търнър, Елтън Джон, Синатра, Луиз Армстронг.
Наистина, държавата ни абдикира от българската култура. Не в онзи смисъл, в който присъстваше из нея преди двайсет години. В онзи, в който би създала подходящи пазарни условия за свободно развитие на всеки талант.
При подобни условия на сцената-пазар остават само най-способните и най-харесваните от публиката. За останалите остава да ближат рани, бършейки праха от последната си издадена плоча от 1981.
А за „Детелини" - жалко, много добра песен е.
Олаф БГ
на 01.03.2010 в 15:51:18 #22Ако законът позволява певеца да каже НЕ, не виждам как това може да е причина един кавалер да напада една дама? Ако съгласието на Л.И. реално не е нужно, тогава той може да издаде каквото иска... ЗАКОНЪТ позволява, и тя не го е нарушила - ако съм разбрал правилно станалото. Достатъчно ли е това да обиждаш някого публично?
Олаф БГ
на 01.03.2010 в 15:46:15 #21Едно нещо не разбрах, ако ЛИЛИ 20 години е пяла, за да се издържа, то какво е правил Гаргов след като е спрял да и пише песни (в тези 20 години той не е писал песни за нея ) ? Написал ли е нещо НОВО И ХУБАВО, за което да получи пари? Или от стари слава иска само да печели? Защото в крайна сметка данъкоплатците издържахме ЕДИНСТВЕНАТА БНТ и съотвтено си плащахме за да ги гледаме. Така беше тогава. Толкова.
ninora
на 01.03.2010 в 10:55:05 #20Случи ми се веднъж да се засека с Лили Иванова в работата ми и съм очарована от ПРОФЕСИОНАЛИЗМА и. Останалото е въпрос на вкус.
Юлиан-3
на 27.02.2010 в 20:05:31 #19nono | 27.02.2010 09:08
nono
на 27.02.2010 в 09:08:02 #18В белите държави няма такива проблеми,защото отношенията автор-изпълнител са заковани от закони!И там бабката нямаше да може да пее "на черно"-плейбег и без данъци,и Гаргов официално щеше да получава своята си част от хонорара!И хитрата бабка се е възползвала от "кой би предположил" и си праска на плейбег и плащане кеш в задната стаичка-звучи путански,каквото и си е !Отвратително е да си на метър и половина от сбръчкано ,зле прикрито съсухрено туловище,което навсичкото отгоре ти пее и на плейбег-все едно евтина путана да те излъже в тъмното-и с визията си,и с гласа си.Оставаш с горчив привкус на развалено яйце,което не си го хвърлил,защото имаш чувството,че ще го хвърлиш по една съсухрена стара и психически недобре жена!
samoray
на 24.02.2010 в 08:54:46 #17Даа, статията ме навежда на мисълта за музика, като огледало на интелектуалното разлоение на обществото, мислих: - поп,рок - масата; джаз, опера - интелигенция. Оказа се, че деградацията на обществото е по-сериозна, появи се истинската музика на масата - чалгата, попа и рока вече минават за музиката на интелигенцията а джаз и опера са достъпни само за елитната интелигенция. Оказа се, че кумонизма просто е потискал простащината и ниските страсти. Интересното е също размесването на класите - бедна интелигенция и богати елементарни същества, които можем да видим на най-висши държавни постове - Г. Първанов, това още повече размътва водата на общественото устройство защото масите виждат че има и тяхни представители "на високо", и първичната ценностна система става модел за подражание. Идеята е че хора с елементарни ценности, съзнание и мислене трудно биха оцелели при западните условия на бизнес, образование и наука затова там най-нормалното е да са утайката на обществото, докато в нашата мътилка те са най-пробивните(мутри, мутреси, политици), защото драпат с връзки и по втория начин, не с лични качества!
stg
на 23.02.2010 в 18:06:26 #16В България закон е мръсна дума, автор ли е автор е, полага ли му се полага му се, точка, ама той бил такъв пък тя била такава това няма никакво значение. А на някой умници долу им препоръчвам да отидат до Чехия ,Словения абе където си искат и да се запитат що там няма толкова мутри като тук , нали и те бяха долу горе като нас. Тяхната теория за това че някой ни е крив отвън как се връзва с това което е там,
XAOC
на 23.02.2010 в 16:17:07 #15Не слушам нито поп, нито фолк, нито поп-фолк. В 21ви век има стилове музика, които дори баба Лили не познава. Бъдете информирани, бъдете в час!
бай Иван
на 23.02.2010 в 08:02:44 #14Човекът си иска правата върху песен, на която е автор. Защо статитията е толкова тенденциозна?!
scorpio
на 22.02.2010 в 23:07:33 #13Повърхностна статия, в която с красиво "звучащи" клишета се прикрива липсата на по-сериозен поглед върху проблемите на постсоциалистическата култура. нито Асен Гаргов, нито Лили Иванова са само "Детелини". И, понеже се виждат неприкритите пристрастия на автора, колко му е да прочетем и нещо "стойностно" за отношенията Лили - Паша (Христова)... съвсем в духа на Лианите и Герганите
boris
на 22.02.2010 в 16:24:21 #12На всички другари, хвалещи здравата културна основа на социализъма, ще кажа, че аз поне, не познавам нито един млад, прост и селяндурски чалгаджия, който да не си прилича като две капки вода с баща си!
Марат
на 22.02.2010 в 15:46:12 #11Жалко за хубавите стари песни от миналото,но всяко нещо с времето си.Много от новите чалга-певици днес успешно вървят по стъпките на Лили Иванова.Работят върху гласовете си,върху визията си,подбират си трогателни български текстове и лесно запеваеми мелодии...И отново направиха българската песен популярна.На това се дължи и неувяхващата слава на Лили,на комбинацията от стойностни текстове и мелодии и изящно изпълнение.
Бойчо
на 22.02.2010 в 13:55:36 #10Щом казваш.
thunderlord
на 22.02.2010 в 13:51:24 #9Те създадоха тази пародия на демокрация и пазарна икономика в България. За чалгализацията във всичките й измерения също те имат най-голяма вина. Всичките ни беди са в следствие на тяхната алчност, глупост и продажност. Бойчо , не аз ... а такива като тебе ги наредиха на Демократичната баница тази пародия на демокрация и пазарна икономика А...стандартен етап , от развитието на всяка една демокрация
Бойчо
на 22.02.2010 в 13:46:59 #8Ти повдигаш друга тема. Тук нещата не опират само до комунизъм-демокрация. Почна пак с твоите глупости. Само ще отбележа, че комунизма сам се погреба, а една голяма част от съвременните ни "капиталисти" са същите онези другари, дето са ти промили мозъка. Те създадоха тази пародия на демокрация и пазарна икономика в България. За чалгализацията във всичките й измерения също те имат най-голяма вина. Всичките ни беди са в следствие на тяхната алчност, глупост и продажност.
thunderlord
на 22.02.2010 в 13:39:01 #7Бойчо | 22.02.2010 13:33 Ами най-малко съм очаквал чалгата да завладее до токово степен всички области на живота ни. нищо по-различно от другите демокрации ... просто искахте нещо , което в последствие се оказа ... че не познавате Бойчо , а ти мислиш ли че... Западните поп и рок музика , западнте сапунки ... са носители на някакви Културни послания
Бойчо
на 22.02.2010 в 13:33:20 #6Ами най-малко съм очаквал чалгата да завладее до токово степен всички области на живота ни.
thunderlord
на 22.02.2010 в 13:24:21 #5Бойчо | 22.02.2010 13:09 Тънди, тоя въпрос го задай на другарите си, щото те осъществиха "Прехода" по този престъпен начин. А ти като вееше байряците , какво очакваше
Бойчо
на 22.02.2010 в 13:09:59 #4Тънди, тоя въпрос го задай на другарите си, щото те осъществиха "Прехода" по този престъпен начин.
markov
на 22.02.2010 в 12:51:41 #3