"Ще ремонтират Графа отново"..., "Ремонт върху ремонта", "Втори човек се нарани на "перките" на Графа". Това са само част от заглавията, които месеци наред се свързват с една от централните и най - красиви улици в София "Граф Игнатиев". Друг е въпросът дали вече определението "една от най - красивите" се отнася за Графа.

Малко предистория. Ремонтът на столичната улица "Граф Игнатиев" започна миналата година през пролетта и по договор трябваше да приключи през месец ноември 2018 г.. До момента закъснява с около 113 дни (пълното приключване на ремонтните дейности на цялата градска зона 2: ул. "Солунска", ул. "6 - ти септември", ул. "Ген Парнесов", пл. "Гарибалди", ул. "Цар Шишман", пл. "Славейков" и др. по план е март 2019 г., но конкретно Графа - ноември 2018 г.). След 5 години планиране, обществени обсъждания, конкурси, обжалвания, корекции, оценки на въздействието и надзор - резултатът е улица, която малко хора определят като приветлива, некачествени настилки, хлътвания, дупки вместо фуги, "перки на акули", както ги нарече градският фолклор, за ограничители на трамвайното трасе, пукнати материали, макар и вече положени, един сигнал до ОЛАФ и една оставка на ресорен заместник - кмет, (който получи обвинение за длъжностно престъпление за щета 5 млн. лв.).

Резултат за милиони и по - конкретно за над 24 млн. лв. без ДДС.

Тъй като ремонтът на "Граф Игнатиев" не е първият некачествен и ще се явява на поправителен, както много други, жителите на София са напълно прави да не вярват на обещанията на кмета Фандъкова, че фирмата - изпълнител може да бъде глобена с над 1 млн. лв.

"София е друга държава" гласи една приказка по българските земи. Това е така, защото останалите градове отдавна нямат развитие и икономика, за да осигуряват работни места и добър стандарт на жителите си. И съвсем естествено хората дойдоха в столицата или заминаха в чужбина, за да търсят по - добри условия на живот. Пример е Перник, най - близкият областен град до София. От миньорския град всяка сутрин, по официална статистика, тръгват 25 000 души на работа в столицата. Правя тази вметка, защото както написах по - горе, "София е друга държава" - е, на хората им писна да бъдат лъгани, "да им замазват очите", през няколко месеца да се ремонтира едно и също нещо. Поне столицата да е хубава и качествено ремонтирана, след като получава толкова милиони европейски и държавни средства.

Погледнете Хърватия. Най-хубавата магистрала е тази до Загреб, по думите на очевидци. Дупки и неравности няма. Нито в самия Загреб, нито в Риека, нито в Сплит. А Хърватия до преди има - няма двайсетина години беше във война... Хиляди българи пътуват. По работа или на екскурзия. Следователно много хора виждат как е в другите държави. И то в близката чужбина. Да не говорим за сравнение със западноевропейските столици - би било като да се съпоставя Лом с Лондон.

Градската Зона 2, към която спада "Граф Игнатиев" e групов паметник на културата, с четири улици с историческо значение, чието строителство в голямата си част е с архитектурна и/или художествена стойност. Това не попречи на безумията с ремонта. Че кога е пречело, ще попитате. И ще бъдете прави. Да не би историческата стойност на Скаптопара край Благоевград да попречи на преминаването на магистрала оттам?

Смешно, но и жалко е твърдението на столичния кмет Фандъкова по един от последните казуси с печалноизвестния ремонт на Графа - за поставянето на шахта в основата на дърво. Било безумно решение и щяла да бъде безкомпромисна. Всички видяхме що е то безкомпромисност от страна на местната власт - ремонтът съсипа малкия бизнес по "Графа" заради забавянето, няколко човека се нараниха на "перките", плочките или не са наредени, или са вече натрошени, сумата набъбва сякаш с всеки час... А отговорност? Няма.

Властта в София има да отговаря на много въпроси около, и не само ул. "Граф Игнатиев". Например, кой ще плаща плачевния ремонт? Защото информацията от неправителствената организация "Спаси София" (и от редица други структури, в това число и политически), че Европейската комисия ще наложи финансова корекция в размер на 100 %, не може да бъде пренебрегвана. На това му се викат видими резултати за милиони: разбити глави, дупки вместо фуги, месеци забавяне, предстоящи разследвания от страна на европейски органи, оставки, некачествено изпълнение, "ремонт на ремонта". Тези милиони отново ще излязат от джобовете на българските данъкоплатци.

Междувременно излезе информация, че конкурсът за ремонт на пл. "Света Неделя" тръгва отново (преди 6 години имаше конкурс и класирани два проекта, но местната власт се отказа да ги изпълнява). Какво ли да очакват жителите и гостите на София този път? Колко милиона отново ще потънат в некачествено изпълнение? А сметката за видимите резултати накрая ще я платим всички ние.