По време на кризата в Украйна бяхме свидетели на интересен феномен: появата в Крим и Източна Украйна на привидно професионални войници в бойни униформи в руски стил с руски оръжия, но без идентифициращи емблеми. Украинците ги нарекоха "малките зелени човечета", когато те започнаха да издигат барикади и да завземат стратегически точки на Кримския полуостров.

НАТО трябва да се замисли, какво това би могло да предвещава за сигурността на северноатлантическия съюз и по-специално, как да реагира, ако малки зелени човечета се появят в Естония или Латвия.

Те се появиха в Крим в края на февруари. На пресконференция на 4 Март руският президент Владимир Путин заяви, че тези войници са "местни единици за самозащита" и не са руски. Истината скоро излезе наяве. На 28 март Путин поздрави руските офицери в Кремъл за тяхното поведение по време на Кримската операция. Руското министерство на отбраната учреди медал "За връщането на Крим".

По време на интервю на 18 май, Путин призна, че войниците в Крим са били руски. Руският президент отрече в същото време, че военните, които през април са започнали изземването на сгради в източната част на Украйна са руски.

Въпреки че много от въоръжените сепаратисти в Донецк и Луганск несъмнено са местни, някои от тях приличаха и действаха, точно както "малките зелени човечета" или по-точно, като руски войници, които така ефективно поеха контрола над Крим. Може би Путин ще потвърди в някакъв по-късен момент, че руските войски в действителност са били замесени и в конфликта в източната част на Украйна.

Дали Путин предизвиква сигурността и солидарността на НАТО? Независимо дали е така, НАТО трябва да обмисли последиците от феномена наречен "малките зелени човечета", особено по отношение на балтийските държави Естония и Латвия. Етническите руснаци във всяка от тези страни съставляват около една четвърт от населението. Въпреки че изглеждат сдържани, сравнително малко от етническите руснаци в тези страни са избрали през последните 20 години, да се завърнат в Русия. Много от тях не притежават гражданство.

Може би няма висока вероятност да се случи нещо, но със сигурност тази вероятност не е нулева. Москва редовно се оплаква от отношението към етническите руснаци в балтийските страни и Путин твърди, че има право да се намесва в други държави, за да защитава етническите руснаци и рускоговорящите, независимо от тяхната националност.

Путин, освен това, открито показва силно недоволство срещу НАТО. Той може да намери за атрактивната идеята за операция, която да се окаже предизвикателство за сигурността на НАТО и да подкопае солидарността и доверието в него.

Сравнително ограничената инвестиция, която Москва направи за подклаждането на въоръжен сепаратизъм със сигурност доведе до хаос в източната част на Украйна. Страните членки на НАТО трябва да обсъдят сега как Алиансът би реагирал, в случай, че войници без опознавателни знаци, подпомагани от местните жители, завземат една от сградите на местната администрация в източната част на Естония, недалече от границата с Русия.

Първият въпрос ще бъде дали НАТО ще погледне на това събитие като вътрешен проблем, с който Естония сама трябва да се справи или ще го разглежда като извънредна ситуация, изискваща нападение на съюзниците.

Членките на Алианса вероятно няма да достигнат до категорично решение как да се отговори при отсъствие на реална ситуация. Все пак, предварително обсъждане на съображенията, за да бъдат ръководени определени решения би било полезно. Това може да ускори решението на НАТО при една реална криза.

Един бърз отговор ще бъде важен за да може бързо да се преустанови изземването на територии и преди събитията да са се разпространили и на други места, както се случи в Източна Украйна.

Това няма да бъде лесна дискусия. Някои съюзници може би ще заемат позиция, че при отсъствие на необорими доказателства за руска намеса, подобна криза би била въпрос, свързан с вътрешната сигурност, който трябва да бъдат разглеждан от силите за сигурност и полицията на Естония. Това може да разочарова естонското правителство, но би било полезно Талин да го знае.

Ако от друга страна, съюзниците на НАТО са склонни да разгледат такъв случай като извънредна ситуация, Алиансът трябва да обсъди евентуален отговор и съответен план. Това включва как НАТО може да помогне на естонските сили за сигурност.

Едно от нещата, които липсваха на украинските сили за сигурност очевидно е капацитет, особено, след като местните структури на милицията се сринаха. Това изключи и възможността за провеждането на операция насочена срещу окупаторите.

Местните сили в Естония (или Латвия) може и да са в състояние да осъществяват такава операция самостоятелно. Но предварително планиране и участие от страна на НАТО ще увеличи техните възможности. То също така ще изпрати важни политически сигнали: първо, послание на подкрепа за правителствата, които биха могли да се окажат жертви на атака на "малките зелени човечета", и второ, едно съобщение до Кремъл, че тази тактика няма да работи срещу член на НАТО.