Над 80% от туристическите маршрути в планините у нас остават в лошо състояние, съобщава БНТ.

Обновяването им отнема време заради огромната територия, която обхващат.

По данни на Българския туристически съюз цялата туристическа мрежа в страната е повече от 30 000 км. Едва 5000 км от нея обаче е изцяло обновена.

"Обикновено проблемите с маркировката стават често част и от нашите проблеми. Всяка година провеждаме по няколко спасителни операции за извеждане на хора от трудна ситуация, попаднали в бедствено положение поради липса на маркировка или некачествена такава. А в планините започна след намаляване на пашуващите животни, доста избуява нова растителност, нови клекове. Дивите животни променят често действащи пътеки. Те създават нови, обикновено водещи до дерета с водоизточници, защото това са техните нужди, на животните. Често се объркват туристите и тръгват по такива пътеки. Те попадат в труднодостъпни терени, където няма и връзка с мобилните оператори. Когато използват навигационни устройства, свързани с мрежата, с интернет, когато изгубят обхват на оператора, обикновено нямат вече интернет, изчезва им и навигацията, и картата и попадат в бедствено положение", обясни Георги Ботев, парамедик и планински спасител в ПСС - Благоевград.

Зачестяват инцидентите с неподготвени туристи в планините

Зачестяват инцидентите с неподготвени туристи в планините

Изкачването с лоша екипировка води до много тежки травми при падане

Той посочи, че вече започва да се стъмва по-рано и трябва да се носят осветителни тела. В района на Благеовград за тази година вече имаме две акции, проведени за помагане на изгубени туристи.

По негови думи най-опасни в Рила са районът над Рилски манастир - Дългият рид, и районът на връх Равнец над Карталска поляна, където липсва маркировка между горна лифтова станция Е4, което е много посещаван маршрут. "През зимата стълбовата маркировка е доста зле, вече падна сняг. Коловете са изпочупени, липсват табели, доста трудно става ориентирането и препоръчваме на туристите, които се движат през зимата да бъдат много внимателни, добре оборудвани. Желателно е да си наемат планински водачи, които освен че ще помогнат в ориентацията им, ще им разкажат доста за върховете, за района, доста интересна информация", отбеляза Ботев.

Той посъветва желаещите да направят планински преход през зимата да се информират за маршрута, който желаят да минат. Желателно е да се тръгва по-рано през зимата, за да има повече време, ако се случват някакви непредвидени обстоятелства, разваляне на времето или ако придвижването е затруднено поради снежни условия или заледени пътеки.

"Колкото се може по-рано да се тръгва, екипировката трябва да бъде зимна, да се използват добри навигационни уреди, които имат задължително резервни батерии. Често се използват обикновените телефони, но в планината, когато губят обхват, батерията им се разходва доста по-бързо и в един момент се оказва, че човекът освен че няма навигация, няма и възможност да се обади, за да съобщи, че има проблем. Така че винаги трябва да имаме резервна батерия или резервен телефон, който да служи само за комуникация", подчерта Ботев.

Бум на спасителните акции около Седемте рилски езера - туристи ходят с джапанки и сандали

Бум на спасителните акции около Седемте рилски езера - туристи ходят с джапанки и сандали

Седем спасителни акции са проведени за две седмици