emaxpress

Сметната палата извърши одит на дейността по спешна медицинска помощ в Министерството на здравеопазването за периода от 01.01.2007 г. до 31.12.2008 г.

Одитирани са и 24 центъра за спешна медицинска помощ със 161 филиала.

Сметната палата е отправила към министъра на здравеопазването 21 препоръки за подобряването й.

Няма пълно съответствие между законовите, подзаконовите и другите актове за осъществяване на дейността по спешна медицинска помощ, е сред основните изводи на одита.

Друг извод от одита на Сметната палата е че е необходим регламент за времето на пристигане до пациента, съответстващ на европейските стандарти (между 8 и 10 минути). Сега при пристигане на екипа до пациента след 20-та минута повикването се счита за забавено.

За 2007 г. при изпълнени 756 483 повиквания от одитираните центрове  12 894 са забавени, като в 16 центъра не са отчетени забавени повиквания.

През 2008 г. броят на забавените повиквания е увеличен общо на 15 366, като в 17 центъра не са отчетени забавени повиквания.
Най-много забавени повиквания има в София.

През 2007 г. те са 12 015 или 11.29 на сто от броя на изпълнените повиквания и съставляват 92.17 на сто от всички забавени повиквания.

През 2008 г. забавените повиквания в София се увеличават с над 20 на сто в сравнение с предходната година и достигат 14 509, или 13.77 на сто от общия брой на изпълнените повиквания, което е 94.42 на сто от общо забавените повиквания в одитираните центрове за спешна медицинска помощ.

След София с най-много забавени повиквания е центърът в Плевен - 580 броя за 2007 г. и 613 през 2008 г.

Министерството на здравеопазването не е приело и предоставило на центровете за спешна медицинска помощ стандарти, които да съдържат конкретни минимални правила и изисквания, задължителни за всички центрове.

През 2008 г. е намалена числеността на персонала и тя не отговаря на потребностите на центровете за изпълнение на функциите им.

Броят на персонала, утвърден от министерството,  не е обвързан с предварителен разчет за необходимите дежурни екипи по вид и състав.

Високо е нивото на текучеството поради ниски заплати и тежки условия на труд, което влияе негативно върху качеството на оказваната спешна медицинска помощ.

Автомобилният парк е значително обновен, но едновременно с това в експлоатация са голям брой амортизирани линейки, поддържането на които увеличава необосновано издръжката на центровете.

Липсват единни стандарти за броя и вида на транспортните средства, което влияе негативно върху ефективността и ефикасността на дейността.

Няма норматив за поддържане на резерв от медикаменти за случаи на аварии и бедствия. Списъкът с медикаментите и консумативите се нуждае от механизъм за периодичен преглед и актуализация.