emaxpress |
Сметната палата извърши одит на дейността по спешна медицинска помощ в Министерството на здравеопазването за периода от 01.01.2007 г. до 31.12.2008 г.
Одитирани са и 24 центъра за спешна медицинска помощ със 161 филиала.
Сметната палата е отправила към министъра на здравеопазването 21 препоръки за подобряването й.
Няма пълно съответствие между законовите, подзаконовите и другите актове за осъществяване на дейността по спешна медицинска помощ, е сред основните изводи на одита.
Друг извод от одита на Сметната палата е че е необходим регламент за времето на пристигане до пациента, съответстващ на европейските стандарти (между 8 и 10 минути). Сега при пристигане на екипа до пациента след 20-та минута повикването се счита за забавено.
За 2007 г. при изпълнени 756 483 повиквания от одитираните центрове 12 894 са забавени, като в 16 центъра не са отчетени забавени повиквания.
През 2008 г. броят на забавените повиквания е увеличен общо на 15 366, като в 17 центъра не са отчетени забавени повиквания.
Най-много забавени повиквания има в София.
През 2007 г. те са 12 015 или 11.29 на сто от броя на изпълнените повиквания и съставляват 92.17 на сто от всички забавени повиквания.
През 2008 г. забавените повиквания в София се увеличават с над 20 на сто в сравнение с предходната година и достигат 14 509, или 13.77 на сто от общия брой на изпълнените повиквания, което е 94.42 на сто от общо забавените повиквания в одитираните центрове за спешна медицинска помощ.
След София с най-много забавени повиквания е центърът в Плевен - 580 броя за 2007 г. и 613 през 2008 г.
Министерството на здравеопазването не е приело и предоставило на центровете за спешна медицинска помощ стандарти, които да съдържат конкретни минимални правила и изисквания, задължителни за всички центрове.
През 2008 г. е намалена числеността на персонала и тя не отговаря на потребностите на центровете за изпълнение на функциите им.
Броят на персонала, утвърден от министерството, не е обвързан с предварителен разчет за необходимите дежурни екипи по вид и състав.
Високо е нивото на текучеството поради ниски заплати и тежки условия на труд, което влияе негативно върху качеството на оказваната спешна медицинска помощ.
Автомобилният парк е значително обновен, но едновременно с това в експлоатация са голям брой амортизирани линейки, поддържането на които увеличава необосновано издръжката на центровете.
Липсват единни стандарти за броя и вида на транспортните средства, което влияе негативно върху ефективността и ефикасността на дейността.
Няма норматив за поддържане на резерв от медикаменти за случаи на аварии и бедствия. Списъкът с медикаментите и консумативите се нуждае от механизъм за периодичен преглед и актуализация.
dachi
на 25.03.2010 в 11:07:04 #7Aми той затова министър Нанев обеща хеликоптери.
Uau
на 25.03.2010 в 05:30:23 #6Повечето от тези случаи са в провинцията където срещу хората се извършва тотален геноцид какъвто нито турците нито Хитлер е извършвал.
LEVSKI27
на 25.03.2010 в 00:05:33 #5ДОБРО УТРО В ПЛОВДИВ ЗАКЪСНЯВАТ ДЕТО ГРАДА Е 5 ПРЕСЕЧКИ
iridium2009
на 24.03.2010 в 21:17:35 #4...в белите , цивилизовани, европеиски държави, колите на Бърза помощ,имат навигатори Джи пи ес, вси4ко се вижда и се знае, само тука - лъжа , измами и неспособност, и нежелание нещата да се оправят
kerranna
на 24.03.2010 в 17:20:54 #3Би трябвало да въведът степени на спешност- поне 3 на брой за отделните спешни случаи! Наистина в по леки случаи може пациента да изчака 15- 20минути. Но при тежките случаи които са животоспасяващи ,бързината е от значение. Тогава да стигнат за 5 до 10 минути е задължително! Не са малко катастрофите с линейки.Резултата е ,че на болният допълнително да му се влошава, здравословното състояние ако линейката катастрофира. По нашите пътища катастрофите са ежедневие.Другите участници на пътя не реагират своевременно за да дадът предимство на линейката. Целта е да стигнат до пострадалия не и мед. лица също да пострадат.Ако не се налага спешна помощ,тогава също не бива да се стига за повече време от 20 минути но са допустими.
mitkonice
на 24.03.2010 в 15:35:36 #2Много добра успеваемост... всеки сектор от икономиката може само да си мечтае за доближаваща се
SAMO LEVSKI
на 24.03.2010 в 15:01:55 #1Добре какво е това заглавие??? От статията се разбира, че от всички сигнали за закъснение на Бърза помощ, 94% са в София... Т.е. съвсем друг е смисъла на статистиката. А и друго, причината да се закъснява в София, са не старите линейки, ами задръстванията, недостатъчното персонал и нерационалното разположение на линейките...