Специализирано звено "Антикорупция" - СГП привлече като обвиняем бившия член и председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" /АПИ/ - Лазар Лазаров в безстопанственост, от която са последвали значителни щети за АПИ в размер на 41 630 050 лв., като престъплението е в особено големи размери и представлява особено тежък случай.

Досъдебното производство е образувано от прокурор от СЗ "Антикорупция" на 17 септември 2016 г. за престъпление по служба и безстопанственост. Лазар Лазаров е с мярка за неотклонение "Подписка". Разследването продължава.

Павлова се чуди на обвиненията срещу ексшефа на АПИ, нямала данни за нарушения

Павлова се чуди на обвиненията срещу ексшефа на АПИ, нямала данни за нарушения

Поръчката за "Марица" не била еднолично решение на Лазаров

В хода на разследването е установено, че на 1 август 2011 г. е подписан договор между италианската компания Кооперативно дружество "Чи ЕМ ЧИ ДИ Равена" за изграждане на лот 1 "Оризово Димитровград" от автомагистрала "Марица". Дължината на тази отсечка е около 31 км., а срокът за изграждането е 25 месеца. Стойността на проекта е около 133 милиона без ДДС. По първоначалния договор строително - монтажните работи е трябвало да приключат през есента на 2013 г., но това не се е случило.

Причина за това е, че според изпълнителя "ЧИ Ем ЧИ ДИ Равена" през зимата на 2013 г. и пролетта на 2014 г. е имало много дъжд, сняг и т.н. "форсмажорни обстоятелства", които са довели до преовлажняване на почвите, поради което е необходима "стабилизация" на тези почви, преди да се изгради същинското съоръжение-пътя. Касае се за отсечка с дължина 1760 метра, не за целия участък.

Поради това АПИ са обявили обществена поръчка за допълнителни строителни работи. Обществената поръчка е спечелена от "Пътища Пловдив" АД, с което на 30 юни 2015 г. е сключен договор за допълнителни строителни работи на обект "Марица"; лот №1, Оризово -Димитровград от км 5+000 до км 36+400 с три обособени подобекта: Подобект I: Стабилизиране на теренна основа под насипите и на пластове от зона Б; Подобект II; "Укрепване на откоси на изкопи"; Подобект III: Проектиране и изграждане на съоръжения, осигуряващи преминаването на отводнителен канал, пресичащ трасето на АМ " Марица" при км 27+070.

Според доказателствата, събрани от СЗ"Антикорупция" - СГП в периода от 7 август 2014 г. до 30 юни 2015 г. в София, в качеството си на длъжностно лице, Лазар Лазаров умишлено не положил достатъчно грижи за ръководенето и управлението на имуществото на АПИ.

Лазаров не възложил да се извърши проверка дали предвидените строително-монтажни работи за подобект 1 "Стабилизиране на теренната основа под насипите и изграждане на пластове от зона "Б" не са били вече включени в предмета на договора от 2011г., сключен между АПИ и "Чи ем Чи ди Равена" - Италия за строителството на лот 1 на АМ Марица.

Освен това не поискал от специализирана дирекция в АПИ обосновка на реалната необходимост от различните видове строително монтажни работи, предмет на обществената поръчка и разчети как е формирана прогнозната й стойност от 42 987 400 лева без ДДС на обществената поръчка. Въпреки това Лазаров сключил договора от 30 юни 2015 г. с "Пътища Пловдив" АД за допълнителни СМР на лот 1 на АМ Марица на стойност 51 343 630, 80 лева с ДДС.

От АПИ на "Пътища Пловдив" АД е заплатена сумата 30 518 900,40 лева за строителството на подобект 1, въпреки че е следвало тези дейности да се извършат от "ЧИ ем Чи ди Равена"-Италия по договор от 01.08.2011 г. На практика договорът между АПИ и "Пътища Пловдив" АД от 30.06.2015 г. предвижда изпълнение на вече договорени строително монтажни работи, по които за възложителя има задължение за плащане.

Сумата от 4 672 080 лева АПИ е заплатила на "Пътища Пловдив" АД за направата на дренажни матраци на подобект 2, въпреки че направата им е била ненужна.

"Пътища Пловдив" АД са получили от АПИ и 412 070, 40 лева за изграждане на зона "А" на участъка от км. 29+180 до 29+740 на подобект 2, въпреки че на този участък материалът е бил годен за изграждане на зона "А".

АПИ са заплатили на "Пътища Пловдив" АД и 6 027 000 лева за доставка на материал за изграждане на зона "А", поради несъответствие на материала от изкопа в участъка от км. 29+180 до 29+740 на подобект 2, въпреки че материалът, добит от този участък е бил годен за изграждане на зона "А".