Глобите и актовете в градския транспорт за нередовен пътник може да се окажат незаконни. Това твърди адвокат Валентина Каменарска, цитирана от в. „Сега”.
В същото време се очаква административният съд в София да насрочи дело по 42-те жалби на граждани срещу наредбата, с която от 1 юни беше увеличена цената на билета за градския транспорт с 60% - на 1.60 лв. От съда обясниха, че в момента тече законовият срок, в който трябва да се реши дали да бъде насрочено делото.
Гражданите обжалват решението на Столичния общински съвет, защото според тях то противоречи на няколко закона и липсва икономическа обосновка за налагане на по-високата цена.
Според адвокат Каменарска, глобата от 40 лв. за нередовен пътник и актът от 200 лв. противоречат на Закона за автомобилните превози. Според закона, глобата за нередовен пътник в населените места е 10 лв.
"След като в закон е уредена административно-наказателна отговорност за "пътуване без билет", т.е. без превозен документ, недопустимо е с наредба на общински съвет да се въвеждат нови състави на административни нарушения, невизирани в закона", пише адвокатката.
Освен това единствено кметът може да издава наказателни постановления, но не и да възлага на друг тази функция - например контрольорите. Тези лица не са компетентни да съставят актове, смята адвокатът, а "още по-малко кметът има право да възлага контролни функции върху частно търговско дружество и по-точно на неговия изпълнителен директор".
Адвокатката разбива на пух и прах наредбата и по други направления - според закона за административните нарушения и наказания на лица под 18 г. не може да се налага наказание "глоба", а само "обществено порицание" и те не подлежат на имуществени санкции.
"МВР няма право да отдава държавни служители под наем на частни търговски дружества за ползване с цел събиране на вземанията на търговското дружество", казва адвокатката и изразява недоумение от текста в наредбата, според който ЦГМ има право да наема с договор полицаи от Столичната дирекция на МВР, за да помагат на контрольорите в градския транспорт. Според нея принудителното задържане на нередовен пътник от контрольорите или заставянето му да направи нещо нарушава Конституцията и правилата за лична свобода и неприкосновеност на гражданите. Това превръща "принудителното задържане от контрольор криминално нарушение от страна на длъжностното лице".