Законопроектът е разделен на 22 глави, сред които важно място заемат главите свързани с принципите на съдебната власт, Висшия съдебен съвет, както и дейността на инспектората към ВСС, който ще проверява дейността на органите на съдебната власт.
В проектозакона по принципно нов начин е разработено взаимодействието между съдебната и изпълнителната власт, което се осъществява чрез министъра на правосъдието, който от една страна координира провеждането на държавната политика в областта на правосъдието, а от друга осигурява съдействие на органите на съдебната власт при изпълнението на техните функции.
Освен това в проектозакона е направено разграничаване на компетенциите между изпълнителната и съдебната власт в областта на финансирането, имуществените въпроси и контролът върху дейността на съдебната администрация от всички нива.
Законопроектът за съдебната власт определя бюджета на съдебната власт като съвкупност от общ бюджет на ВСС и от бюджетните сметки на органите на съдебната власт и на националния институт на правосъдието.
Този първоначален проект се внася от министъра на правосъдието във ВСС за обсъждане и съставяне на проект за годишен бюджет на съдебната власт.
От своя страна ВСС внася проектобюджета в МС, който го включва в законопроекта за държавния бюджет на страната за съответната година, като същевременно няма право да го променя, уточниха министрите.
При обсъждането на законопроекта за държания бюджет НС изслушва доклада на ВСС, едновременно с доклада на МС.