Конституционният съд (КС) единодушно реши, че няма основания да бъде отменена забраната за промяна на предназначението и за строителство в гори, придобити от държавата чрез замяна, информира правният портал Lex.
Забраната е въведена с §3 от ПЗР на Закона за горите от 2011 г. и не позволява промяна на предназначението и извършването на строителство в поземлени имоти в горски територии, които физически и юридически лица или общини са придобили от държавата в резултат на замени, извършени до деня на обнародването на закона.
Текстът е оспорен пред КС от Висшия адвокатски съвет, според който ограничението е дискриминационно, защото поставя в неравностойно положение собствениците на придобити чрез замяна гори спрямо другите частни собственици, а единственият критерий за различното третиране на притежателите на гори е естеството на сделката, чрез която са придобити терените.
Според КС забраната е конституционно оправдана предвид на начина на придобиване на горите - извършени замени по силата на чл. 15б ЗГ 1997 г. (отм.) в периода от влизане в сила на разпоредбата (обн. ДВ, бр. 16 от 18.02.2003 г.) до влизане в сила на решение за спиране на изключването при промяна на предназначението на гори и земи от горския фонд, придобити от физически и юридически лица, с изключение на общините, чрез замяна с гори и земи от горския фонд - частна държавна собственост на Народното събрание (обн. ДВ, бр. 72 от 08.09.2009 г.).
Конституционният съд счита, че този придобивен способ е изключение от общия ред в Закона за държавната собственост. КС отбелязва, че възможността за замяна е съществувала за кратко, а другите съществуват в нормативната база от влизането в сила на Закона за собствеността през 1951 г.
"Същевременно законодателят не е целял да уреди придобиване на собственост върху гори и земи от горския фонд - частна държавна собственост, с оглед последваща промяна на предназначението им, тъй като за постигането на този резултат законът е предвиждал друг, специален ред в чл. 14б - чл. 14г ЗГ 1997 г. (отм.), представляващ част от същия ЗИД на ЗГ (обн. ДВ, бр. 16 от 08.02.2003 г.). Този ред е изисквал специална съгласувателна процедура, наличие на действащ подробен устройствен план за поземлен имот или парцеларен план за определено трасе, спазване на особените изисквания за решение или становище по Закона за опазване на околната среда, респ. решение или оценка за съвместимост с предмета и целите на опазване на защитена зона по Закона за биологичното разнообразие. Според чл. 14г ЗГ 1997 г. (отм.) след изключване на горите и земите от горския фонд те се продават, заменят или върху тях се учредяват ограничени вещни права на лицето, по чието искане е станало изключването, по реда на Закона за държавната собственост", обясняват от КС.
Конституционният съд стига до извода, че правото на собственост върху гори и земи от горския фонд, придобити чрез замяна, се основава на предвидено в закона благоприятно изключение, като уточнява, че то "...обаче не е основание тези приобретатели да бъдат третирани еднакво с всички останали собственици, които са придобили по общия ред гори и земи от горския фонд - частна държавна собственост".
"Различното третиране на собствениците, придобили правата си по облекчен ред, чрез установяване на ограничения, съответни на целта на закона, въз основа на който е извършено придобиването, в конкретния случай е конституционосъобразно, защото осигурява справедливост като проявление на правовата държава по чл. 4, ал. 1 от Конституцията, още повече като се има предвид, че ограничението е насочено към постигане на обществено значима цел, каквато е опазването на националното природно богатство. След като придобиването по чл. 15б ЗГ от 1997 г. (отм.) е извършено по ред, различен от предвидения в закона, с цел промяна на предназначението на горски територии и реализирането на инвестиционни намерения по отношения на тях, тези собственици не могат да имат оправдани правни очаквания, че ще могат да се възползват от правната възможност да променят предназначението на придобитите горски територии, с каквато разполагат собствениците, придобили правата си по общия ред", отбелязат конституционните съдии.