Зачестяват сигналите за източване на банково сметки от измамници, които се представят за служители от поддръжката на известна международна финтех компания, съобщават от МВР. Измамата започва с входящо обаждане от международен номер в популярните приложения за разговори чрез интернет.
В информацията за обаждането излизат името и логото на компанията. Измамниците убеждават чрез разиграване на различни сценарии потребителите да направят паричен превод заради необходимост от верификация. Целта е да така да получат достъп до сметката данните от банковата карта на клиента на финтех компанията. При отказ за предоставяне на исканата информация измамниците заплашват, че сметката ще бъде закрита и средствата по нея ще бъдат изгубени.
Сигналите за измамата звучат така: "Получих телефонно обаждане чрез мобилно приложение от телефон с номер +90....., при което мъж се представи за съпорт от онлайн финансовата институция. Обаждането беше с Caller ID, отговарящо на името и беше с нейното лого. Лицето говореше английски и ме потърси по име и фамилия."
Измамникът иска да зададе няколко въпроса за верификация на акаунта на потребителя и заявява, че ако не му бъдат предоставени данните, акаунтът ще бъде спрян. За достоверност по време на разговора то изпраща съобщение с директен линк към профила на клиента в приложението на финтех компанията.
"Този господин поиска и моите 3 цифри от гърба на банковата ми карта и след като му ги дадох видях как в същото време той прави превод от моята сметка към криптоплатформа и 4 транзакции към различни търговци, на стойност 5000 лева. Успях да спра 2 от преводите. Като разбрах, че става въпрос за измама, се свързах с офиса за клиенти и с търговците, но ми казаха, че не могат да направят нищо и да се обърна към властите", посочва пострадал от измамата. От официалния клиентски офис потвърждават, че обаждане към него не е осъществявано.
За избягване на такива ситуации, експертите от дирекция "Киберпрестъпност" към Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) отправят следните съвети:
- Никога не предоставяйте данни от банкови карти, пароли, кодове за потвърждение или друг вид информация, даваща възможност на непознати лица достъп личната ви информация, сметки, електронни пощи и др.;
- Прекъснете разговора и незабавно се свържете с институцията, от името на която се представят непознатите. Финансовите институции не извършват верификация чрез обаждане;
- Не отваряйте връзки/линкове, изпратени от непознати лица, дори ако изглеждат легитимни;
- Проверявайте внимателно имейл адресите, номерата и профилите, чрез които непознати комуникират с вас - измамниците често използват идентични копия;
- Ако вече сте станали жертва на престъпление или са извършени неоторизирани транзакции - уведомете банката си и подайте сигнал в полицията.
USD
CHF
EUR
GBP