Състоянието на пилота полк. Пейо Дончев, пострадал при вчерашния инцидент в авиобаза "Безмер", е стабилно, съобщиха от ВМА. Няма опасност за живота му. Той остава за наблюдение във ВМА.

Следствените действия продължават, каза пред Нова телевизия военно-окръжният прокурор на Сливен Христо Тинев.

С пилота вчера е проведена беседа, като за момента не са му снети официално показания. "Пилотът беше в такова състояние, че неговите обяснения бяха леко несвързани, тъй като беше на системи и не можеше да бъде абсолютно конкретен относно ситуацията", посочи Тинев. Днес пострадалият пилот ще бъде разпитан за всички обстоятелства около случилото се, ако лекарите разрешат.

Започнато в досъдебно производство при условията на неотложност. "Първоначалните действия са оглед на местопроизшествието, който беше продължителен, предвид сложната ситуация, в която е станал инцидентът, беше иззета необходимата документация и се започна и в момента колегите продължават работа по разкриването на обективната истина", заяви Христо Тинев. Към момента се извършват допълнителен оглед на място и разпити на свидетели.

"Рано е да се каже каквато и да било версия, но по принцип в такива случаи възможните версии са техническа неизправност, грешка на пилота или възникване на някакво друго непредвидено обстоятелство", каза военният прокурор. Предстои днес да бъде свалена черната кутия на самолета.

Военният министър: Няма да се лети, докато не се уточни причината за инцидента

Военният министър: Няма да се лети, докато не се уточни причината за инцидента

Пострадалият пилот в Безмер е транспортиран във ВМА и му се извършват прегледи

"Вчера излезе една информация, не съм сигурен, че е точно така, но разбрах, че това е първият полет на полк. Дончев за годината. Най-накрая някой трябва да каже, че царят е гол. В България има една такава система, при която много хора, които не са в авиобазите да се занимават с конкретна бойна дейност, летят по 3-4 часа на година, за да получават т. нар. летателни пари", коментира Димитър Ставрев, журналист от авиационно списание. По думите му полк. Дончев е добър пилот и затова му е разрешено да извърши самостоятелен полет, но 90% от останалите просто ги превозват.

Авиационната техника у нас се поддържа както трябва според Марин Петров, борден инженер на хеликоптер. "Няма стари и нови, има поддържани и неподдържани самолети", изтъкна той. Петров смята, че самолетите в авиобаза "Безмер" се поддържат добре.

Йордан Божилов, бивш министър на отбраната, коментира пред БНТ: "Трябва да се направи извод по отношение на няколко неща. Първо, машините са относително стари. Второ, трябва да се направи анализ на това доколко пилоти, които не носят бойно дежурство, следва да летят. Третото и много важно нещо е за модернизацията на ВВС, защото виждаме, че техниката, освен че е морално остаряла и несъвместима с нашите съюзници, тя е и физически амортизирана.".

Той заяви, че самолетите Су-25 имат още ресурс, но трябва да се мисли и за нова техника. По думите на Божилов в момента е изключено тези самолети да се ремонтират отново заради санкциите срещу Русия и Беларус. "Не можем да превъоръжим армията и абсолютно всички системи да ги заменим с нови. Трябва да се направи разчет какви са възможностите на бюджета на България и какви са възможностите на военно-промишления комплекс да произвежда въоръжения", каза още той.