Специална система по граничните пунктове проверява за неплатени глоби към "Пътна полиция", а преминаването става след плащане на актовете и фишовете. Държавата не е успяла да събере над 100 млн. лева от нарушители на пътя.

Емил Марков от Института по пътна безопасност коментира пред Bulgaria ON AIR, че няма проблем глобите да се събират на ГКПП-та, само че до тях са достигнали десетки сигнали от граждани, които твърдят, че са си платили глобите към КАТ, но те не излизат в системата.

Има вероятност за разминаване между КАТ и НАП, допусна той.

Смятаме, че този подход е изключително грешен и няма да доведе до никаква превенция. Има 110 млн. лв, които не са събрани в последните години, и сега се опитваме да си съберем. Това е грешен подход, защото не може да се съберат по този начин. Големият проблем са транзитно преминаващите през България пътни превозни средства, които са с регистрация, различна от ЕС, тоест Турция, подчерта Марков.

Едни от най-големите нарушители, които виждаме всяко лято в България, са тираджиите, добави той.

Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики потвърди, че има чужденци, които си позволяват безобразно поведение на пътя.

"Предложената мярка от МВР е абсолютно на мястото си, защото на границата тези хора ще можем да ги санкционираме. Имала съм случаи, в които дори в банката има грешно отразяване на данните, така че такива грешки се случват навсякъде и това не е причина да отричаме тази система", категорична е тя.

Според Емил Марков джигитите, т.нар. системни нарушители, не се третират и в сегашния закон. "Да говорим, че този подход ще доведе до рязко намаляване на жертвите, е меко казано несериозен", подчерта той.

Русинова отбеляза, че както имаме права по тази Конституция, така имаме и задължения. Наше задължение е, когато сме нарушили закона, да си платим. Ще има възможност за плащане на глобата веднага на гише, по банков път. А ако човекът няма възможност - няма да бъде върнат. Има вариант да премине границата по сухопътен метод или даде колата на някого, който няма глоби, допълни тя.

По думите ѝ има редица държави, които правят същото на границата.

"Това е възможност да проверим дали ще има превенция и ако това не доведе до по-малко жертви на пътя, най-после ще имаме доказателства, че трябва търсим другаде проблема, а именно в "Пътна инфраструктура", каза още Диана Русинова.