Върховният административен съд окончателно отмени механизъм, с който НЗОК "прехвърля" част от дължими средства и получава отстъпки от фармакомпаниите.
Механизмът е от 2021 г., в сила е в момента, но бе оспорен от няколко компании като незаконосъобразен. Съдебното решение на ВАС се отнася само Механизма, гласуван през 2021 г. и няма да се отрази на бюджета на Здравната каса за тази година. Механизмът предвижда преразходът над приетия бюджет на НЗОК за съответната година, да се компенсира от фармацевтичните компании, като най-много пари връщат онези, чиито лекарства имат най-голям принос за надвишаването на бюджета.
В окончателното си решение съдът приема, че чрез механизма се стига до изземване на прихода от продажбата на съответния лекарствен продукт от съответните компании, които пък имат задължение за доставка на достатъчни количества.
Механизмът е в противоречие с нормите на Конституцията, които уреждат правото и закрилата на собствеността, свободната стопанска инициатива и еднаквото третиране на инвестициите, се посочва в решението на Върховния административен съд.
Реално механизмът паралелно със задължение за доставка води до финансово натоварване на фармацевтичните фирми.
Съдът отчита и че това третиране на стопански субекти може да ги подтикне да се оттеглят от пазара, което ще лиши здравноосигурените лица от достъп до определени лекарствени продукти.
По делото е установено, че преразходът по бюджета на НЗОК, който фирмите следва да покриват съгласно механизма, се реализира не като изключение, а закономерно. Т.е. има неправилно планиране на бюджетните разходи от страна на НЗОК и умишлено заложен скрит дефицит, който е предвидено да бъде прехвърлен към фармацевтичната индустрия посредством механизма.
Освен това съдът регистрира и неблагоприятно третиране на търговските дружества на иновативни лекарствени продукти и особено на тази, които се заплащат за първи път от бюджета на Касата през съответната година за която е приложен механизма.
Касационната инстанция приема и отсъждането на тричленния състав, че Механизмът за 2021 г. е подзаконов нормативен акт, издаден от Надзорния съвет на НЗОК в рамките на предоставената му компетентност, но е в нарушение на процедурата, тъй като не са спазени изискванията на чл. 77 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) за обсъждане на проекта, заедно с представените становища, предложения и възражения, а това е в противоречие с основните принципи - достъпност, публичност и прозрачност, последователност и предвидимост, визирани в чл. 12 и чл. 13 от АПК.