Днес състав на Русенския окръжен съд гледа в поредно заседание делото за катастрофата край Бяла на 7 декември 2006 година, при която загинаха 18 жители и над 10 бяха ранени.

Преди обедната почивка показания даде водачът на тежкотоварния автомобил с полуремарке и обвиняем по делото Синан Алиев, информира Ruseinfo.net.

В отговор на въпрос на окръжния прокурор Огнян Басарболиев дали се чувства виновен за трагедията, Алиев отговори:

"Не. Аз всичко по възможностите си направих. Исках да избегна удара"

Пред състава с председател Десислав Любомиров алиев посяни: "Катастрофата стана заради спирачките". На всеки можело да се служи спирачките да откажат, впоследствие каза той.

По думите на обвиняемия проблемите започват при спускането за Бяла, когато установява, че не усеща характерният свирещ звук на спирачките на ремаркето при натиснат педал. Синан Алиев отваря прозореца и пак проверява, като след това дърпа ръчната спирачка. Междувременно кракът му бил на спирачката постоянно. Тъй като спирачките не държат, той се опитал да промени оборотите чрез диференциала. Изключва от втора при скорост около 35 км/час, но после не може да включи. Форсира, но поради бавното увеличаване на скоростта включва на трета (не си спомня дали е бърза или бавна).
Междувременно ръчната спирачка продължава да е дръпната. Впоследствие отново автоматично се изключва трета. Не успява да включи на друга скорост. Алиев каза, че нещо започнало да хърка.

Първоначално се движи вдясно, но впоследствие преминава с средната лента. Преценява, че няма да успее да вземе левия и последващия го десен завой. Преди десния завой вижда автобус, движещ се откъм Бяла със скорост 60 км/час.

"Аз видях, че не мога да спра, започнах да му светкам с фарове и да свиря с тромбите", каза г-н Алиев. "Почти го минах", спомня си той изпреварването с кабината на осветения автобус. Тъй като отсреща идва нещо с високо разположени фарове, помислил, че е автобус, опитал да свие вдясно и оттук започва поредица от удари, при които кабината се къса, вероятно при удара в мантинелата гумата се пука.

След като излиза през предното стъкло на камиона поглежда отзад, но не вижда автобуса, а линейка и други МПС. Хората от другия автобус били слезли да помагат. Той наближава края на моста. "Като погледнах надолу се изплаших", разказва водачът на камиона. После отива при полицейската кола, отвеждат го в болницата за кръвна проба след като се установява с дрегер на три пъти, че не е употребил алкохол. Следва ареста.

Категорично бяха отхвърлени обвиненията на съпруга на една от починалите Георги Ангелов, че в ареста заспал веднага. "Беше ми мъчно", отвърна обвиняемият. През цялото време бил държан за разпити и други процесуални действия и чак към 4.30 часа влязъл в стаята с решетки.

Частните обвинители, прокурорът и защитниците отправиха ред въпроси за изясняване на истината.

По думите на Синан Алиев при регистрация на закупеното полуремарке с надстройка в КАТ - Шумен не е имало проблеми. Запитан дали е можело да бъде натоварено още заради надстройките, той поясни, че допустимото тегло на състава е 36 тона, а за пренатоварване на всеки мост се дължи по 100 лева глоба. Това се мерило с подвижните лаборатории по пътищата на страната.

Подобни надстройки не били дело на новия собственик, а и практика е камионите по пътищата да имат такива при превоз на зърно, смята Синан Алиев.

Що се отнася до спирачната система до тръгването на въпросния курс проблеми е нямало, а проверка е извършвана с натискане на педала на спирачките. Някакви по-особени действия по проверка той не бил вършил. Подменял само гуми, масло до техническия преглед в Дулово. В Каспичан сменял ризи на двигателя по препоръка на майстори.