В последните дни наяве излязоха годишните финансови отчети на родните клубове. И това се оказа една от най-важните новини за ЦСКА за цялата година. Оказа се, че за пръв път от много, много време "армейците" са на печалба. Те са "на плюс" от 730 хиляди лева за 2020-а. Казано по друг начин клубът регистрира повече приходи спрямо разходите си в една от най-тежките години за глобалната икономика от десетилетия насам.

Всичко това в резултат на правилната и стриктна финансова политика, която се провежда в Борисовата градина. Тези резултати бяха постигнати, въпреки че почти през цялата година стадионите останаха празни заради пандемията. Ясно е, че перото за приходи от продажба на билети не е първостепенно за издръжката на ЦСКА, но все пак привържениците на клуба бяха лишени от възможността да подкрепят тима си в домакинства срещу силни отбори, които будят сериозен интерес, като Рома, Йънг Бойс и БАТЕ (Борисов). Да си призная, не очаквах, че толкова бързо ЦСКА може да стъпи върху пистата на европейското управление във футбола след апокалиптичния период преди 2015 година. Но който си го може, си го може.

Подходът на собственика Гриша Ганчев, с който той беше познат на футболната общественост още от периода му в Ловеч, започва да дава плодове и в едно значително по-голямо футболно предприятие. За пореден път той показа, че е най-добрият футболен и спортен управленец в България, който налага желязна формула, позната от най-добрите европейски образци - стриктно спазван бюджет и неприкосновен баланс между приходи и разходи с тенденция за мултиплициране на постъпленията и оптимизиране на харчовете. За отрицателно време 31-кратните шампиони се превърнаха от дефицитна компания в почти рентабилна финансово-икономическа структура.

Тези много добри финансови резултати обаче не са самоцел, а предпоставка за бъдеща стабилност. Те са плод на две направления - продажбата на футболисти и силните изяви в евротурнирите, които обаче имат общ първоизточник - качествената трансферна политика, която се провежда в Борисовата градина. Достатъчно е да се изброят само няколко попадения в селекцията, които оставиха следа на "Армията", а в последствие бяха продадени на голяма печалба като Каранга, Мауридес, Тиаго и Али Соу. Освен това в чужбина бяха пласирани и създадените на вътрешната сцена Недялков, Десподов и Антов, които също донесоха много добри приходи в касата на клуба.

В същото време по обратния вектор в ЦСКА по правило са внимателни с харчовете и много рядко плащат трансферни суми за нови футболисти. Гриша Ганчев изпълнява обещанието, което даде, идвайки на "Българска армия" през 2015 година: "Аз вземам евтино и продавам скъпо". Трябва да се има предвид и, че заради редица финансови, спортни и социално-културни причини задачата в България да бъдат привлечени качествени футболисти е много трудна. Особено когато механизмите на работа в един клуб се градят на пазарния принцип. Със сигурност да се управлява най-успешния български клуб с подобна философия не е лесно, имайки предвид и изкривената в последните десетилетия футболна действителност у нас.

Да не забравяме, че ЦСКА има и допълнителни разходи, като е единственият отбор в България, който плаща наем, за да използва историческата си материална база. Собственикът на "армейците" трябва да бъде поздравен и за още нещо. Той показва какво значи да имаш твърд и последователен подход, слагайки край на порочната практика за вмешателство в управлението на клуба от различни фактори близки до него, било то фенове или ветерани. Те с години преди това даваха безплатни съвети относно селекцията в отбора, кой става и кой не, които обаче понякога излизаха доста солено на ЦСКА. На "Армията" бе изградена желязна стена срещу всякакви подобни самодейни акции и в клуба с трансферите се занимават само хора, които са показали, че могат да се справят с тази задача.

Тук е момента да се отдаде заслуженото и на Стойчо Стоилов, който бе нагърбен с тези функции в продължение на 5 години и със сигурност има своя принос за рентабилната и печеливша политика на ЦСКА. Въпреки регистрираните добри финансови резултати обаче все още има накъде "армейците" да подобряват работата си, за да постигат още по-големи финансови постъпления в касата си. Очевидно клубният маркетинг все още не е на нивото, което приляга на най-успешния български тим. Наложително е да се изгради търговска мрежа за продажба на екипи, артикули и всичко останало, от което марката ЦСКА може да регистрира печалби. Най-сетне и червената футболна общност трябва да се убеди, че емоциите не са добър съветник. Най-простият пример е недоволството при трансфера на Али Соу, който първо бе заменен достойно от привлечените нападатели и второ донесе голяма сума в касата на клуба, която допринася за финансовото състояние и политиката, която той следва. ЦСКА харчи, толкова, колкото изкарва и вече наблюдаваме тенденцията клубът да успява да се самоиздържа. Вече имаме доказателства, че посоката е правилна и ако не бъда променяна, няма причина в следващите години "армейците" да не бъдат независима и финансово стабилна структура.

Отлични новини за ЦСКА преди мача с Ботев (Пловдив)

Отлични новини за ЦСКА преди мача с Ботев (Пловдив)

Кайседо и Вион ще бъдат на линия за мача "канарчетата"