Тази своеобразна рамка на феста е формулирана от тазгодишния селекционер на спектаклите Ана Топалджикова.
По думите й, това мото поставя във фокуса на интереса зависимостта между две понятия - "жив" театър и търсене в областта на театъра.
В последно време нашият театър общо взето е поуморен, казво още Топалджикова. През 90-те години на ХХ в. му бе дадена възможност за кратък период да наваксва пропуснатото в драматургията и на театралната сцена. А това е почти цялата драматургия от абсурдистите насам, както и множество театрални практики, които до този момент са останали непознати.
След периода на масирано навлизане в непознати територии, интересът в тази насока постепенно затихва.
И затова тази година селекцията е насочена предимно към касови представления, които биха привлекли по-широка зрителска аудитория, заявява Ана Топалджикова.
Според нея най-интересното през последния театрален сезон е новият прочит на класиката със спектаклите “Големанов” – Малък градски театър “Зад канала” с режисьор Мариус Куркински, “Службогонци” – спектакъл на Иван Добчев в Народния театър и “Свекърва” – Драматичен театър “Пловдив” постановка на Мариус Куркински, които предлагат едно своеобразно преобръщане на представите. И трите представления са сред селекционираните 10 заглавия.
Освен тях са подбрани още “Месец на село” постановка на Маргарита Младенова и Народния театър, проектът на Явор Гърдев “Марат/Сад” и варненския драматичен театър “Стоян Бъчваров”, “Огнено лице” постановка на Николай Ламбрев и Театъра на армията, “Фантасмагории” на Теди Москов, Театър Улицата и Театъра на армията, съвместният проект на шуменския драматичен театър “Васил Друмев” и Театър на голия охлюв към НБУ “Топлината през ноември” на Яна Добрева в постановка на Възкресия Вихърова и още един спектакъл на Маргарита Младенова – “...и човекът стана жива душа”, представен от Театър 199.
Общият брой на “сценичните прояви” на варненска сцена е 37, като в тях преобладават българските заглавия.
Несъмнено един от акцентите ще бъде премиерното заглавие от афиша на Варненско лято, а именно новият проект на Явор Гърдев и Драматичен театър “Стоян Бъчваров” – пиесата “Пухеният” от Мартин МакДона ("Бившата мис на малкия град", "Куцльото от забутания остров"). За нея коментаторът от “The Independent” пише – Пиесата не ми хареса, но не мога да обещая, че не бих я гледал отново.
Текстът разказва за автор на брутални истории, свързани с детски убийства, който е заподозрян в извършването на реални убийства, копиращи неговите сценарии.
Както организаторите споделиха, чуждото присъствие на “Варненско лято” е малко, но качествено.
Между 1 и 11 юни на варненска сцена ще гостуват Омен театър, Белград с постановката на Гордана Лебович “Живот? Или театър?”, проектът на Марио Биаджини и Томас Ричардс DIES IRAE, който е в стилистиката на именития авангардист Йежи Гротовски, чийто ученик е Ричардс.
От Швейцария пък идва ученикът на Морис Бежар Красен Кръстев – негово завръщане на българска сцена, с два проекта, съединяващи танца и театъра “Опорни точки” и “Невидимият някой, някак си”.
Може би голямата новина от 13-тото Варненско лято е, че от него тръгват проявите, посветени на 100-годишнината на Народен театър “Иван Вазов”.
Макар че кулминацията ще бъде в рамките на сезон 2004/2005, с няколкото свои спектакли, представени във Варна, театърът навлиза в юбилея си.
Тази година фестът по достойнство предоставя място в афиша си и на театралната музика. Трите театрални концерта представят OPUS THEATRALE – най-доброто от музиката на Стефат Вълдобрев, който води във Варна "на помощ" едни от най-добрите наши джазови изпълнители, начело със Стунджи, Еко и Елица Тодорова.
Гостите на Варненско лято ще имат удоволствието да видят и шоу-спектакъла на Малък градски театър “Зад канала” – “Концерт за жаба и трупа”, в чиито основи стоят Асен Аврамов и Стефан Вълдобрев.
Една от кулминациите ще е и юбилейният концерт “О, Коко, къде си?”, посветен на 70-годишния юбилей на проф. Крикор Азарян и с участието на почти цялата трупа на Театъра на армията, много бивши и настоящи студенти на професора.