Съюзът на българските филмови дейци, както и други организации, изпратиха отворено писмо до министъра на културата, в което представят своята позиция за бюджета за култура. Представяме ви тяхното мнение без редакторска намеса.
С огромна тревога констатираме, че в Тригодишната бюджетна прогноза за 2010 - 2012 година на Министерство на културата, и то в противоречие със Закона за филмовата индустрия, финансовата подкрепа за българското кино се намалява реално с над 50%.
Неродените деца на българската филмова култура тежат на съвестта ни.
Колкото и да разбираме тежките проблеми, пред които е изправено новото правителство на България, за нас е повече от неприемливо съкращаването на бюджетните разходи на Министерство на културата да се поеме тъкмо от киното, след като за други области на българската култура това съкращение е в пъти по-малко, и то след като тяхното досегашно финансиране също в пъти бе по-голямо от това за киното.
ЗАЩОТО:
Вие, разбира се, сам като творец сте напълно наясно, че без изкуство, без култура, нормална държава няма. Нормалната държава предполага наличието на национална общност с общи ценности, с общо изповядване на Добро и Зло, което откак свят светува се формира чрез религията и чрез присъщата ни потребност да се себеоглеждаме и себеосъзнаваме като човеци в огледалото на изкуството.
Неоспоримо е обаче, че водещата роля за ценностното себеосъзнаване на homo sapiens през 21. век в целия свят е отредена на аудиовизуалното огледало.
То е ЕКРАН - филмов, телевизионен, компютърен.
След 1989 година в националната ни култура зейна пустиня, в която задълго престана да расте точно дървото с най-нужните днес за духовното здраве на нацията плодове на изкуството на движещите се образи - задължителни в епохата на аудиовизията и новите технологии. Ситуацията се подобри след влизането в сила на Закона за филмовата индустрия от началото на 2004 година. И след извоювания през последните две години значително по-висок, но още съвсем не достатъчен бюджет за филмопроизводство.
Проблемът е фундаментален.
За да се задоволи гладът на националната ни общност за ценностно себепознание от ЕКРАНА, първо, не може да й се предлага толкова пренебрежимо малък брой български филми, който е равен едва ли не на отсъствието им изобщо в огромното днес аудиовизуално пространство. И второ, естеството на всяка национална филмова култура е такова, че тя трябва да отразява множествените аспекти на националния живот, множествените ракурси на погледа върху този живот. А филмите, които я съставляват, трябва да могат да диалогизират помежду си, да се допълват като различни творчески визии, да бъдат тематично и жанрово разнообразни.
Неродените деца на българската филмова култура тежат на съвестта ни. Ако имаха шанс за живот, в българското кино можеше да има нормален филмов процес. То можеше да отразява и да осмисля сложните години на мъчителния преход.
Да въвлече в диалог със себе си широката публика, да й предложи национална идентификация с нравствени параметри, да й помогне да се ориентира по-добре в обществената промяна и ролята на всеки индивид в нея. И постоянно да поражда колективна, масова потребност новите български филми да ги има тук и сега - за сверяване на чувствата и мислите ни като национална общност.
Държавните ни люде още в началото на прехода се постараха да превърнат киносалоните в бинго зали и сие, оставяйки не само центъра на София, но много от градовете в страната без киносалони.
Към проблема с недостатъчното финансиране на българското кино се прибавя и проблемът с пазара. Но трябва да си дадем сметка, че държавните ни люде още в началото на прехода се постараха да превърнат киносалоните в бинго зали и сие, оставяйки не само центъра на София, но много от градовете в страната без киносалони, като новите бизнесмени във филморазпространението пък направиха всичко възможно да откажат българина от любовта му към киното с непосилни цени на билетите.
А предложените пак от тях "Арени" и МОЛ-е в замяна на нормалните кина са проектирани основно за холивудския entertainment, а не точно за филмова култура в европейския смисъл.
Не бива да пренебрегваме и факта, че филмът на лента вече се реализира главно на световната фестивална сцена. Изключително малкото български филми, създадени напоследък - също, и то завидно успешно, печелейки авторитетни награди.
Заедно с това истината е, че у нас българският филм се търси. Търси се масово. Днес. Ще се търси и утре. Достатъчно е да се разходим из Интернет пространството и то не само българското, из частните LAN мрежи и сървъри с колекции от български филми, из торентите или по местата, където човек може да си намери легални или пиратски DVD-та, да не говорим за вестникарските кампании за вдигане на тиражите с приложени DVD-та с български филми, както и за телевизионните канали, излъчващи такива, за да ни извади буквално очите фактът, че за българско кино има глад. НЕЗАДОВОЛЕН ГЛАД!
Друг е въпросът, че все още, и то не само у нас, а навсякъде по света, регулационните механизми за потреблението на културните, на художествените продукти в дигиталните им форми не са разработени напълно и не са развити.
В Европейския съюз се работи много активно върху законодателния аспект на този проблем, включително с мисъл за изграждането на Интернет платформа за цялото европейско кино.
Така че крайно малката държавна субсидия за национално филмопроизводство в епохата на аудиовизията - когато всичко вече е визия или предимно кино, а и зрителите вече са от Интернет поколението - има изключително тревожни последици за духовното здраве и нравствените устои на нацията, доказателство за което са ежедневните черни хроники в медиите...
Уважаеми г-н министър,
България не може да не се съобразява с визията на Европейския съюз за особено важната роля на филмовата култура във функционирането и целите на този Съюз. Неслучайно в цяла Европа, и то в далеч по-големи страни от България, не от вчера е осъзната необходимостта от сериозни държавни субсидии за всяко национално филмопроизводство именно като културен приоритет, който не може и не бива да е подчинен изцяло на пазарните принципи тъкмо защото всяко общество и всяка икономика няма как да просперират без нравствените устои, изграждани основно от културата и изкуството.
Иска ни се да вярваме, че именно Вие като творец и човек на духа ще направите всичко възможно средствата за българското кино за периода 2009 - 2012 да не се намаляват толкова неправомерно в сравнение с другите сектори на културата.
Писмото е подписано от
- ИА "Национален филмов център" - Александър Донев, изпълнителен директор
- Асоциация на филмовите продуценти - Георги Чолаков, председател
- Асоциация на българските филмови продуценти - Петър Одаджиев, председател
- Българска асоциация на кинорежисьорите - Радослав Спасов, председател
- Сдружение на филмовите и телевизионни режисьори - Иван Георгиев, председател
- Българска асоциация на филмовите, телевизионни и радиосценаристи - Станислав Семерджиев, председател
- Асоциация на българските оператори - Иван Тонев, председател
- Българска асоциация на независимите художници аниматори "Пройко Пройков" - Надежда Славова, председател
mitkonice
на 24.11.2009 в 13:52:10 #15Злобен и протоват народ... той култура не искал А да, И В СРЕДНОВЕКОВИЕТО е имало царски двор и помощи за някои културни дейности, ако образованието ни беше високо,всички щяхте да го знаете
Podroben
на 23.11.2009 в 06:38:25 #14LeBaron, Много точно казано "Без култура държава няма" - АЙДЕ БЕ, Я ВИЖТЕ САЩ
Taralez
на 22.11.2009 в 21:12:43 #13а какви почивни станции имаха по Черноморието и на други места едно време нашите т.нар. културни дейци - тая в Черноморец е голяма колкото техникум samoray за съжаление си трагично прав - освен досадни книжки за мафията писателите в Бг друго не умеятда пишат андончо, кажи ми муцко в даскалото кой след 9-то септемврийски автор сме изучавали Йовков, Елин Пелин, Талев, Д. Димов и т.н. са творци отпреди 1944-а. Само един Хайтов имаме след 1944-а и тва е И ти знаеш защо е така - всичките ни съвременни културтрегери бяха и са човек на някой. Например Пантев и Б. Райнов бяха миньони на Людмила.
samoray
на 22.11.2009 в 18:18:31 #12Miki Така е, тези партийни дерибеи не им хрумва изобщо че ние опъваме каиша за да могат те да плющят кебабчета на наш гръб и да ни гледат отвисоко с мазните си физиономии, че те били култур трегерите. На Леонардо давинчи кой му е давал пари за да рисува, на шекспир дали краля му е плащал да пише, истинското изкуство се самоиздържа а не хленчи, като натирена проститутка, време е да се научите да работите а не 20 директора и 1 филм за годината, и аз искам да съм директор пазарната икономика смачка комунистическия директор
samoray
на 22.11.2009 в 18:09:52 #11Не бъркайте псевдо културата с култура, малоумници.
samoray
на 22.11.2009 в 17:51:34 #10mitkonice Не ставай глупав, предпочитам лумпеницирани екшъни пред отвратителната олигофрения "ЗИФТ"(гледах някъде 2 мин преди да го махна) ако бях на ГЕРБ, след такъв филм щях да закрия киноиндустрията за 10 години, барем олигофрените и малоумниците, които си правят гаргара с хората да пукнат от глад. Всъщност аз съм против и повечето БГ писатели, като почнат да ми развиват едни теми от подземния свят и КГБ и други малоумщини, все едно света се изчерпва с няколко мутри, които утре няма да ги има. Писателчетата изгарят от нетърпение да ни запознаят със съкровенните тайни на престъпниците, това интересува 90% от хората защото всички живеем по шахтите на входовете на които пазят мутри...оле страх. Не мога да разбера защо в България все така се получава, уж сме демокрация а псевдо културата ни залива, уж се отърсихме от комунистическите изкуствоведи а бездарието властва в културата ни, според мен тези всички дето дето са се подписали под тази пародия са точно хора наведени от комунизма които скърцат за коричка хляб срещу никакъв продукт, хубаво ама безплатния обяд свърши, ако си кадърен си намери меценат и пукай филми на корем, така е в съвременния свят готованците трябва да се отбиват от вечното цукало наречено България!
LeBaron
на 22.11.2009 в 15:53:51 #9Много интересни хора са културните дейци. Искат някой да им дава пари и те да си мислят, че правят култура. Както вече някой хора написаха, никъде го няма по света това, освен в някой диктатури. За да има културни мероприятия, български филми, трябва да има оправдани проекти, които е логично, че веднага ще бъдат финансирани. Никой не е толкова прост, че да се откаже от бъдещи пари. Проблема е друг, че в българия няма културни дейци, които да правят култура, затова и няма финансиране. Вместо да спрат да реват и да се стегнат, те си мислят, че ще го карат като по времето на комунизма. Да ама не!
kralya
на 22.11.2009 в 14:05:29 #8за какво ни е БГ кино като има американско насето и без тожа не струва 5 пари
uncle_scrooge
на 21.11.2009 в 19:02:10 #7Едва ли е толкова трудно да се отделят няколко милиона за кино у нас ,но за това се иска желание.
mitkonice
на 21.11.2009 в 11:24:39 #6За всички неграмотници,които подкрепят поредното оттегляне на държавата от нейна социална функция. Държавни субсидии за киноиндустрия има във всяка държава от ЕС. Явно има и директива или насоки в тази област. Субсидия не значи,че се плащат 100 процента от продукцията,често това е на типа субсидия плюс частни инвестиции. На тази държава се плащат пари под формата на данъци , и за да не позволява да израстват социални идиотчета. За това във всяка нормална държава, където осъзнават въобще идеята за държава, има определени социални политики и за книгоиздаване, и за кино и театър индустриите, и за образование,което ако не разбирате е свързано с тях. А не да ми се разхождат само лумпенчета,които не могат да напишат 3 думи на родния си език, да познават само ДУМ и американските безмозъчни екшъни от последните години
андон
на 21.11.2009 в 11:18:50 #5хаха, таралеж, скрий се, нещастник
Taralez
на 21.11.2009 в 03:31:01 #4че след 1944-а ква култура въобще е имало в Бг - т.нар. соц реализъм: от селяни за селяните
chjornajat kot
на 20.11.2009 в 17:36:47 #3Ма то нема и артисти дека, че играят в теа български филми ! Има само лигльовци от рода на двамата от ефира,комици, момици и още, и още простотии ! Да не говорим за някакви сносни сценарии !!!
XXX
на 20.11.2009 в 17:08:51 #2Тия още не са стоплили, че творец на държавна заплата има само в някои диктатури. Къде са им сценариите и проектите, с които да кандидатстват за държавна подкрепа? Знаят само едно: "Акъл не ща, пари ми дай!" Хубаво, но от известно време насам положението е "Пари нема, действайте....."
Miki
на 20.11.2009 в 17:03:54 #1Ами в тази държава за да има пари за кино трябва да има работеща икономика за да ги изкарва и да ги дава на вас господа кинаджии. Вижда се че писмото е подписано от много спонсори. Щом толкоз милеете за българското кино, спонсорирайте вие кинопроизводството ако имате доверие на творците, и след като филма спонсориран от вас види бял свят при положение че е добър ще ви върне средствата многократно. Така правят в Холивуд и в много западни държави и печелят милиони от филми, а вие просите. Защо трябва и без това умрялата ни икономика да ви финансира? Защо трябва тя да се самоиздържа та дори да издържа и вас?