Тази Кармен не е като онази, която познаваме от операта на Бизе. Тази Кармен идва от Балканите, живее в покрайнините на голям западноевропейски град и позира пред грозните му панелни блокове заедно с други ромски момичета - усмихната и готова за поредния танц.
За разлика от Бизе Брегович подарява на своята си Кармен щастлив край.
"Кармен с хепиенд" пише на снимката с панелните блокове и усмихнатите ромски мимичета. Това е обложката на най-новия компакт -диск на световноизвестния музикант от босненско-сръбски произход Горан Брегович.
Цели две години първата опера с балканско-ромските ритми обикаля Западна Европа и едва сега Брегович се решава да издаде най-доброто от тях.
Самият той не може да си отговори на въпроса, защото толкова се е забавил. Първоначално в главата му витаела идеята за филм. "През идните две години все пак ще се опитам да го направя", казва композиторът на музиката в такива култови филми като "Аризонска мечта" и "Ъндърграунд".
Кармен, ромското момиче от Балканите, е дошло в "Европата", за да припечели, упражнявайки най-древната професия. В Кармен се влюбва безнадеждно уличният метач, в когото пък е влюбена врачката Клеопатра...
"Кой би могъл да предположи, че от страстно-трагичната опера "Кармен" може да се направи модерна балканска приказа? Само Горан Брегович може да направи това: майсторски и без да става смешен!" - пишат възторжено критици по повод на операта.
Историята на новата Кармен е, разбира се, пълна със страст и страдание, но и с много самоирония и невероятна жизненост. Би ли могло да бъде другояче в балканския ромски фолк, от който живее музиката на Брегович?!
Брегович: Теоретично изкуството би трябвало да пресъздава живота на хората. Учудващо е тогава, че такова тъжно място като Балканите раждат толкова жизнерадостна музика.
Аз идвам от страна, в която най-напред се научаваш на това, че политиката се върти не около хората, а около извънземни същества. Политиците са тези извънземни. Винаги съм смятал,че политиката не се грижи за теб или мен, а за някаква си власт, за която не се знае, как работи и за кого работи, за чии интереси.
Според мен никоя нация не е враг на друга нация. Просто политиците играят своите си игрички. Ако поне малко си запознат с историята ще видиш, че войните започват винаги заради влиянието, което искат да имат политиците, а не заради интересите на обикновените хора".
Този компакт-диск с най-доброто от операта „Кармен с хепиенд" е само поредният успех в бурната кариера на Горан Брегович. Известният още навремето в Югославия рок-музикант е във Франция, когато избухва войната. "Без войната щях да съм пенсионирана рокерска звезда от провинцията", казва саркастично Брегович. В Париж той започва втората си кариера на композитор - този път със световен успех.
Какво му носи той?
Успехът поставя теб и обкръжението ти под натиск. Всички искат само едно: да имаш още повече успех. През последните десет години имах късмета, да работя на абсолютно спокойствие - без да ме притиска продуцентска фирма, нито мениджър, нито пък аз -самия себе си.
Просто правех албумите си и за щастие - някои от тях успях да продам в цял свят. Е, в някои страни моята музика има малък кръг почитатели, но затова пък те са в цял свят, казва Горан Брегович - музикантът, който изнесе ромската музика от задимените балкани кръчми в световните хиткласации и на оперната сцена. Днес той има не само многобройни почитатели, но и последователи.
Един от тях е дори режисьорът Емир Кустурица. Наскоро в Париж той представи рок-операта си „Циганско време". Дали Брегович се страхува от конкуренцията на култовия режисьор?
Ах, аз не съм сериозен режисьор и Костурица не е сериозен музикант, казва спокойно Брегович, но все пак не стърпява и изпуска иронична забележка по повод на Кустурица: Режисьорите са малко като генералите. Само дето на режисьора няма кой да му каже, че войната е свършила.